Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor


Gäst

#26

2013-05-31 18:40

Under flera år har anslagen minskat till undervisningen. Under 2012 hade Lomma sjunkit till 220:e plats (av 290) över antalet lärare per elev.

Forskning visar att den faktor som tydligare än någon annan ger kvalitet är tid med lärare, vilket har drastiskt minskat under flera år.

Rösta bort Moderaterna från ensam majoritet i Lomma!
Förälder.

#27 Döva politiker

2013-05-31 21:06

När ett parti blir för dominerande under många år slutar man lyssna på sina väljare och tror man är allsmäktiga. Samma sak hände med Göran Holm och hans gäng i Vellinge och det bröts inte förrän man fick in ett utbrytarparti på valsedeln.
På Pilängsskolan ser vi nu sammanslagning till hösten av grupper i bla matte, engelska och kemi med följd att alla elever får sämre förutsättningar, det drabbar både bra och mindre bra elever då nivån måste läggas på en medelnivå för alla. Helt oacceptabelt!!
Nicke Nyfiken

#28 Hur prioriterar man??

2013-05-31 21:20

Bästa exemplet på att politikerna i Lomma inte kan prioritera är när man dubblade anslagen till inköp av bananer med SEK 180.000 till SEK 360.000 per år så man kan köpa "fair trade bananer" bara för att kommunen ska ha utmärkelsen "Fair trade city". Man behövde en ny titel o skylt vid infarten, eller???
Samtidigt så skär man kraftigt i skolans budget. Tänk om det funnits lite sunt förnuft....!!

Gäst

#29

2013-06-01 09:50

Protestera mera
Mamma till tre

#30

2013-06-01 14:32

Det är på område efter område som Lomma legat bäst/bra till i nationella jämförelser och nu tappar placeringar. Skolan är bara ett. Men kanske det viktigaste i ett längre perspektiv. Det är sorgligt att politikerna tillåter detta hända. Men som sagt tidigare i kommentarerna, de styrande är utbytbara. Det parti som tar skolfrågan i Lomma på allvar lär vinna MÅNGA röster i nästa val.

Gäst

#31

2013-06-01 21:32

Tänk långsiktigt! Barnen är vår framtid!

Gäst

#32

2013-06-02 08:13

Det finns ett filter mellan Rektorerna och Politikerna som heter Ferbas

Gäst

#33

2013-06-02 10:58

Lite ny och väldigt tråkig information som jag fick reda på idag: Fem pedagoger har nu slutat på Piläng på egen begäran och tio till har lämnat in sin avskedsansökan! SDS hade en platsannons i tidningen där Lomma Kommun söker många nya lärare - bl.a Matte och NO lärare och det är inte lätt att hitta nya sådana! Detta känns inte alls bra och jag hoppas att ni sprider denna informationen så mycket som möjligt! Och att så många som möjligt kommer till kommunhuset den 13/6 kl. 18.30 där vi vi vill visa så många vi är som nu inte tycker att detta är OK! Jag vill också upplysa att vi som jobbar aktivit med detta gör det på helt opolitiska grunder - vi gör det helt och hållet för våra barn!

Gäst

#34

2013-06-02 12:32

Att ta bort 12 av ca 40 tjänster på Resurs- och lärcentrum är en katastrof för enskilda barn och kommer att drabba förskola- och skolmiljön för många fler. Pinsamt för en så välmående kommun att skära där det drabbar de utsatta barnen.

Gäst

#35 Re: Döva politiker

2013-06-03 07:21

#27: Förälder. - Döva politiker

Politikernas resonemang ang resursbehov i skolan gör att jag tappar förtroende för de som styr. Jag har röstat blått alltid och har alltid känt mig tillfreds med sättet kommunen sköts. Men nu blottar sig ett antal för allvarliga svaga kort när det gäller skolan.

Att som Berngarn säger och tror att Lomma har så bra lärare så de klarar mindre och mindra anslag hela tiden håller inte. Långsiktigt kommer att det att leda till att de bästa lärarna börjar jobba på andra ställen. Sedan är det itne lätt att vända en spriral med en sämre skola med kvarvarande uttröttade pedagoger som gått ner sig och inte orkar varker flytta eller att göra sitt jobb så bra som de en gång kunde.

Att prata om budgetar som inte hålls när man ska skära ner handlar ju mer om att resurstilldelningen är för liten, snarare än att de inte klarade att hålla budget. Vi har rektorer som flyttat som protest mot låga budgetar. Jag och flera med mig tycker det är viktigare med en väl skött skola än att hålla prestigen i att inte våga justera skattebasen. Om nu alla andra områden på besparingar är uttömda och det endast återstår skolan att spara på så ställer jag hellre upp på att betala mer i skatt än att se det drabbar ungdomar och all personal i skolan. Vi får otroligt mycket i form av lärarangemang och det enda vi gett tillbaka hittills har varit att fortsätta rösta på dem som drar ner mest på skolan.

Om inte detta vänder kommer jag aktivt att leta efter alternativ att byta ut styret i kommunen. Om det blir rött eller annat utbrytarparti får vi väl se vilka möjligheter som fins.

Jag har ju sett andra svar här som eftrlyser delvis samma sak.

 


Gäst

#36 Re: Re: Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor

2013-06-03 14:13

#15: Fråga - Re: Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor

Enligt Skollagen, som också gäller Lomma kommun, har alla barn rätt att få sina individuella behov uppfyllda. Jag tycker inte Lomma kommun lever upp till det idag. Att vissa barn kräver mer resurser och andra mindre går inte att ändra på. Ett management mantra fungerar inte när man har med människor att göra. Alla räknas!


Gäst

#37 Re: Re: Re: Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor

2013-06-03 14:16

#36: - Re: Re: Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor

Jag tror vi måste rösta emot Moderaterna för att de ska förstå allvaret i denna fråga. De måste förlora ett val för att vakna upp, om man sitter för länge vid makten kan man förlora fotfästetet, vilket tyvärr Lomma kommun nu har gjort när de bara ser skolan som något som måste hålla budgeten.


Gäst

#38

2013-06-03 16:37

Jag önskar att ansvariga skolpolitiker i Lomma kommun kunde fundera mer över målen med skolan och hur de kan stötta och utveckla skolpersonalen för att dessa skall nås på bästa sätt. I nuläget handlar allt om att följa en budget. Politikerna verkar totalt sakna visioner kring skolan (eller misslyckas de totalt i sin kommunikation av dessa?).

Gäst

#39

2013-06-03 18:29

Jag tycker inte att man skall skära ner på personal på förskola och skola.Inte heller att det skallvara för stora grupper. Det är fel att spara in på det som är så viktigt för våra barns framtid. Man ska inte heller spara på resurserer för barn med speciella behov. Det är viktigt med bra kvalitet i vår undervisning.
chris

#40 Re:

2013-06-03 18:30

Lärare i kommunen

#41

2013-06-04 14:45

Tyvärr saknar kommunen en vision för skolan. Trafikverket har lyckats med sin nollvision. Tänk om de hade haft som vision att endast 73 personer ska dö i trafiken varje år? Lomma kommun bör ha en målsättning som handlar om att alla eleverna når kunskapskraven och att betygssnittet är full pott. Man når kanske inte hela vägen, men vi känner att det ställs krav. För att lyckas med detta behövs RESURSER. Att motivera nedskärningar med att resultaten ändå är ganska okey är respeklöst mot elever, föräldrar och skolpersonal.

Gäst

#42 Re:

2013-06-05 14:49

#33: -

Och fler pedagoger kommer att sluta i kommunen om inget görs. Speciellt Förskollärarna har mycket lätt att få jobb i andra kommuner.

Christian Idström, v.ordf. i kommunstyrelsen

#43 Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

2013-06-06 14:41

Om det skulle visa sig vara nödvändigt, har jag naturligtvis inga som helst problem med att höja skatten. Men då vill jag veta varför, och att det verkligen är nödvändigt. Naturligtvis inser jag värdet av en skola i toppklass, både för vår gemensamma framtid, och för kommunens goda namn. Och för mig som politiker. Vissa av skolans problem är generella, dem löser vi på nationell nivå, se t.ex. http://www.skl.se/press/debattartiklar/tio-forandringar-som-ska-radda-den-svenska-skolan,
Vissa problem är lokala, dem ska vi lösa i Lomma, och då har jag en fråga till Er som nu skrivit på denna lista:
Om jag fått tydliga indikationer på att vissa rektorsområden i Lomma kommun regelbundet, under flera år, överskridit sin budget, medan andra visat sig vara betydligt bättre på att hålla den, utan att barnens resultat på något vis påverkats av detta, vare sig positivt eller negativt, vad bör jag då som ansvarig politiker göra, innan jag eventuellt röstar för höjd skatt?


Gäst

#44 #43 Länken har flyttat...

2013-06-06 14:44

Gäst 11

#45 Re: Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

2013-06-06 22:16

#43: Christian Idström, v.ordf. i kommunstyrelsen - Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

Det är bra att du vill lyfta frågan och diskutera problematiken kring skolan men varför inte vända sig till lärarna som arbetar i skolorna?

Ett av bekymren med skolorna i Lomma är att politikerna inte har förtroende för rektorer och lärare. Lärarna får inte den uppskattning de förtjänar utan istället misstros lärarna när de påpekar brister för eleverna och på arbetsmiljön.

Att ständigt hänvisa till resultat i form av meritvärde är ingen gångbar metod eftersom det finns många fler aspekter att ta hänsyn till för att definiera om en skola fungerar bra eller inte. Likt en båt som fått hål i botten kommer den att flyta ett tag till, tills den en dag inte gör det, och då tar det lång tid att bygga upp en ny. Det är dags att redan nu börja laga hålen trots att båten flyter!

 

Richard J

#46 Sluta upp med att ljuga på sidan!

2013-06-07 17:29

Det är OK att man inte vill ha ett ensamt parti i majoritet. Det är också OK att man vill ha mer och bättre undervisning.

Det är däremot inte OK att påstå saker som är osanna.

1. Moderaterna driver inte Lomma i ensamt majestät trots sin egna majoritet. En majoritet som man dessutom bara haft under en mandatperiod. Det rör sig alltså intr alls om någon flerårigt moderat totalitärt styre.

2. Skolan har inte fått minskade anslag! Punkt! Det finns ett antal orsaker till den rådande situationen och den främsta är att LÄRARNA uttryckt oro för sin arbetssituation vilket förståeligt nog gjort både föräldrar och andra oroade. Lärarnas situation är INTE beroenda av vad Lomma kommin har gjort utan har andra förklaringar.

3. Lärartätheten i kommunen har sjunkit sedan 2007 men det stora hoppet neråt var mellan 2007 och 2008. Sedan 2008 har antalet legat tämligen stabilt.

Man får gärna rösta på ngn annan men glöm inte vilket parti som främst drev fram skolan till den bästa i Sverige. Moderaterna i Lomma tar skolan på största allvar och har alltid gjort det och kommer att fortsätta att göra det. Alldeles oavsett egen majoritet eller ej!

Ljuger inte

#47 Re: Sluta upp med att ljuga på sidan!

2013-06-08 10:15

#46: Richard J - Sluta upp med att ljuga på sidan!

När det gäller anslag till skolan får man vara lite försiktig med att uttala sig eftersom många faktorer spelar in. Det är vad pengarna i skolan går till som är intressant.
Att anslagen höjs år för år är inte konstigt då penganas värde minskar.
Datorer och administrativa program i skolan tar pengar som kunde gått till fler lärare.
Att till exempel hyrorna för skolan lokaler höjs, ger mindre pengar till skolans verksamhet. Om man inte får mindre anslag, varför blir då klasserna större?

Fakta är att Lomma är en kommun som satsar lite på skolorna trots att man hävdar annat. På några av de områden man kan satsa(lärartäthet, resurser) ligger Lomma långt ifrån toppen. Vad är det man satsar på undrar jag?

Fattar noll...

#48 Skilda världar?

2013-06-09 11:45

Jag tycker att frågan förtjänar bättre än att bli politisk. Då tappar man bara fokus från frågan och allt blir "reklam". Något som återkommer är tycker jag att det är så stora skillnader i uppfattning mellan lärare/ rektorer och ansvariga i kommunen. Detta pekar också Skolinspektionen på. Skolinspektionen pekar också på att rektorer inte fått redogöra skriftligt för läget. Rätt eller fel? Att rektorerna upplever det så är väl oerhört allvarligt. Jag tolkar det bara som att man inte vill ha på papper att man vet om problemen för då kan man alltid komma i efterhand och säga att man inte visste något. Vidare återkommer man ständigt fortfarande till meritvärde. Detta angriper skolinspektionen kommunen för och ändå fortsätter man att hävda detta direkt efter. I Lomma bryr man sig inte om skolinspektionen från vissa ansvariga, det kan inte ifrågasättas. På ett möte på Pilängskolan hävdade man meritvärde upprepade gånger och nu gör man det också här. Det innebär att det får gå som det går med de yngre barnen. Meritvärdet speglar en skola på nio år. Hur exakta och pålitliga är betyg i en skola som idag i Sverige är väldigt styrd av ekonomi och konkurrens? Varför pratar man inte om skolans värdegrundsarbete? Det är en del av Lgr 11. Det syns inte i det tävlingar man har från Lärarförbundet och SKL så det kommer såklart i andra hand antar jag?
Att problematiken som jag uppfattar det finns stärks slutligen av att man inte ville prata så mycket om att man hamnade på 18:e plats i Lärarförbundets tävling och inte skrev något om det, men när man sedan hamnade på tredje plats i SKL:s så lyfta man fram det. Hos SKL tävlar man ju bland annat om att vara billigast och det är ju vad ni nu får kritik för. För mig slår det fast vad ansvariga tycker. Fasad är viktigt. Vad som finns bakom kan kvitta. Att man sedan är bland de billigaste i landet och DESSUTOM har ovanligt höga lokalkostnader gör ju att kronorna som finns kvar till eleverna är inte många.

Gäst

#49 Konsekvensanalys

2013-06-10 08:03

Berit Andréasson, chef för resurs- och lärcentrum, har nu gjort en konsekvensanalys som man kan läsa i dagens SDS:http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/lomma/specialpedagoger-bort-nar-det-sparas/
Benny N

#50 Re: Sluta upp med att ljuga på sidan!

2013-06-10 12:42

Rickard J, är det någon som skriver lögner så är det du och ingen annan, alla vet att skolans anslag minskat kraftigt, gå in på Lomma.se så har du det svart på vitt, var du har fått tag på underlaget till din lögn hade varit intressant att få reda på.