Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor

Quoted post

Christian Idström, v.ordf. i kommunstyrelsen

#43 Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

2013-06-06 14:41

Om det skulle visa sig vara nödvändigt, har jag naturligtvis inga som helst problem med att höja skatten. Men då vill jag veta varför, och att det verkligen är nödvändigt. Naturligtvis inser jag värdet av en skola i toppklass, både för vår gemensamma framtid, och för kommunens goda namn. Och för mig som politiker. Vissa av skolans problem är generella, dem löser vi på nationell nivå, se t.ex. http://www.skl.se/press/debattartiklar/tio-forandringar-som-ska-radda-den-svenska-skolan,
Vissa problem är lokala, dem ska vi lösa i Lomma, och då har jag en fråga till Er som nu skrivit på denna lista:
Om jag fått tydliga indikationer på att vissa rektorsområden i Lomma kommun regelbundet, under flera år, överskridit sin budget, medan andra visat sig vara betydligt bättre på att hålla den, utan att barnens resultat på något vis påverkats av detta, vare sig positivt eller negativt, vad bör jag då som ansvarig politiker göra, innan jag eventuellt röstar för höjd skatt?

Svar

Gäst 11

#45 Re: Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

2013-06-06 22:16:30

#43: Christian Idström, v.ordf. i kommunstyrelsen - Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

Det är bra att du vill lyfta frågan och diskutera problematiken kring skolan men varför inte vända sig till lärarna som arbetar i skolorna?

Ett av bekymren med skolorna i Lomma är att politikerna inte har förtroende för rektorer och lärare. Lärarna får inte den uppskattning de förtjänar utan istället misstros lärarna när de påpekar brister för eleverna och på arbetsmiljön.

Att ständigt hänvisa till resultat i form av meritvärde är ingen gångbar metod eftersom det finns många fler aspekter att ta hänsyn till för att definiera om en skola fungerar bra eller inte. Likt en båt som fått hål i botten kommer den att flyta ett tag till, tills den en dag inte gör det, och då tar det lång tid att bygga upp en ny. Det är dags att redan nu börja laga hålen trots att båten flyter!

 


Gäst

#53 Re: Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

2013-06-11 09:57:24

#43: Christian Idström, v.ordf. i kommunstyrelsen - Är lösningen verkligen en fråga om att höja skatten?

Det du pekar på är ju det många av oss i denna tråd hänvisar till. Det finns olika behov, vissa behöver mer och vissa behöver mindre. Att ha överskridit eller underskridit budget beror ju på att du behöver olika resurser för att svara upp mot olika krav för att tillgodose individen. Att dra alla över en kam och peka på en budget som måste hållas låter för mig väldigt mycket som den skola som inte tillgodosåg individen under 70-80 talet och som ni kritiserat hårt. Nu gör ni precis samma sak, bara det att ni utgår från resursperspektivet - i detta fall att en budget måste hållas och att alla mäts mot samma måttstock.

Det viktiga är att vi har en bra skola för alla, inte att ni kan hålla nere skatterna.