Våra barn ska stanna på Hubbarpsskolan!

Det ligger ett förslag från Tranås Kommun att flytta hälften av alla elever på Hubbarpsskolan till den nybyggda skolan i Granelund när den står klar hösten 2025.

Vi föräldrar som valt att bosätta oss just i området Hubbarp/Ängaryd/Hagadal har självklart gjort så en gång i tiden mycket på grund av tillgängligheten/närheten till skola och fritids.

Hubbarpsskolan har länge varit i skriande behov av renovering, och detta har man från kommunens håll gång på gång låtit skjutas på - och vi har självklart förståelse för att skolan behöver rustas upp. Men detta har man visat på flera håll i kommunen att man klarar att göra och ändå behålla barnen i sitt trygga hem-område (Fröafall, Junkaremålen) genom att använda tillfälliga lösningar i form av baracker osv. Att man nu har byggt en skola i Granelund med kapacitet att ta emot dubbla antalet barn som det faktiskt finns underlag för, är inget som ska behöva drabba våra barn på västra sidan järnvägen!! Våra barn ska inte behöva ta sig nästan en mil om dagen, för att komma till och från skolan, på otrygga och tungt trafikerade vägar! Inte alla föräldrar har möjligheten att köra sina barn eller följa dom på cykel.

Ur ett miljöperspektiv är detta naturligtvis också helt uppåt väggarna. Nu ska hundratals elever slussas med bil och buss tvärs genom hela stan. Det kan väl ändå inte ligga rätt i tiden?

Tänk om och gör rätt! Våra barn ska stanna i området - skriv på så våra politiker inser hur viktig denna hjärtefråga är för oss på västra sidan järnvägen!

Eva Andersson Vesterberg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Eva Andersson Vesterberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.