Värna yttrandefriheten - säg nej till hädelselagar

tystna-inte-generell.jpg

Koranbränningar har medverkat till att aktualisera yttrandefrihetsfrågan för många. Röster hörs för att det skall göras olagligt att på olika sätt skända koranen. Ett sådant förbud skulle innebära en inskränkning av vår grundlagsfästa yttrandefrihet.

Det är allvarligt att nu en lång rad muslimska länder försöker pressa Sverige att likställa koranbränningar med hets mot folkgrupp. På känslomässiga och ängsliga grunder riskerar vi att få hädelselagar. Det är nu ett gyllene tillfälle för oss att höja våra röster till försvar för yttrandefriheten och inte  backa.

Vi har haft åsiktsfrihet (och sedan tryckrihet) sedan 1200 talet. Sverige varken tillåter eller förbjuder människor att bränna heliga böcker - det är upp till den enskilde. När du skriver under denna namninsamling tar du inte ställning för eller emot någon religion, inte heller för koranbränning som handling. Det är en principfråga att även religiösa uttryck måste tåla kritik.

De insamlade namnen kommer att överlämnas till justitieminister Gunnar Strömmer och utrikesminister Tobias Billström.

Besök gärna Yttrandefrihetsombudsmannens hemsida:

www.yttrandefrihet.nu

Hjälp gärna till att sprida denna namninsamling till så många som möjligt. TYSTNA INTE!

Urban Månsson, Yttrandefrihetsombudsmannen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Urban Månsson, Yttrandefrihetsombudsmannen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.