Hjälp oss rädda Kampsporten på Bålsta Dojo

Det är många medlemmar bland kampsportsutövarna som känner sig orättvist behandlade och tycker att det är ett olyckligt och i många fall också tragiskt beslut som en styrelse enskilt fattat utan att fråga oss (kampsportarna) vad vi vill. Vi som blir direkt drabbade av att man tar ytterligare del av lokalen till förmån för annan träning än kampsport bör få ha en hel del att säga till om då det minimerar vår kampsportssid och utrymme.

Hjälp oss att få behålla goda förutsättnigar för kampsporten genom att säga nej till nedskärning av kampsportsytan. Vi som tränar kampsport gör det för att hela tiden slipa på våra tekninker för att bli en bättre fighter, därför räcker det inte bara att tillhandahålla några cochledda pass vissa dagar i veckan. Vi är inte där för att bara motioner och bli svettiga som andra sporter kanske går ut på. Vi söker hela tiden en tekniskt bättre fighter än vad vi var igår. Vissa vill bara utvecklas som fighter (självförsvar och trygghet) och bli den bästa versionen av sig själv och andra siktar på tävling och vill kanske gå match. Utan rätt förutsättningar i lokalen kan vi inte fortsätta att utveckla tekniskt duktiga figheters på rätt sätt. För de som vill satsa på kampsporten och tävla är det inte tillräckligt med bara de cochledda passen som nu riskerar att bli färre per vecka. Det är en nödvändighet för att stå sig mot andra vid tävling att kunna komma upp och nöta teknik mer än bara under cochledda pass, både mittsträning för enskilda, säckträning eller BJJ träning. Det är orimligt att tro att vi skall kunna få fram fighters som kan stå sig i konkurrens i tävling utan dessa möjligheter.

Vi vill att möjligheterna vi har idag skall vara kvar som de är och/eller förbättras till förmån för kampsporten. Dock anser vi att nu när man redan monterat ner ringen bör denna yta i vart fall beläggas med en likadan matta som stora kampsportsmattan har. Samt bör en bättre anordning för säckarna köpas in. Vi bör kunna erbjuda säckträning för 2-3 personer samtidigt. Vi ser gärna att dojon investerar i en anordning i taket där vi kan dra fram säckarna en bit ut på mattan för att få bättre användning av dem än när de hänger tight mot väggen, sedan skall vi kunna skjuta tillbaka dem mot väggen när träning/pass hålls på lilla mattan. Vi skall alltid kunna erbjuda våra fighters möjlighet att köra säckpass även om det är cochledda pass på stora mattan. Detta är en viktig del i en fighters utveckling.

Vi föreslår att kampsporten får ha kvar de förutsättningar som är viktiga för att vi skall kunna bedriva en seriös träning och utbilda riktigt duktiga fighters, att lilla mattan blir kvar som kampsportsyta och att säcksystemet utvecklas. Försvinner de verkliga förutsättningarna för seriös fightträning så blir det mer bara  en motionsform kvar och ingen kampsportsträning.

Med denna skrivelse vill vi att styrelsen omprövar sitt beslut och avbokar utbyggnationen av gymytan på bekostnad av kampsporten. Vi vill också att styrelsen prövar om våra övriga förslag rymms inom årets budget. Vi ser även att styrelsen räknar en gång till på behovet av att höja medlemsavgiften och försöker hålla det så lågt som möjligt. Vi menar att höjningen bör gå att minimera om vi låter bli att lägga pengar på inköp av ny gymutrustning.

Förklaring av konsekvenserna

Blir vi av med lilla mattan (gamla ringen) som styrelsen nu har tänkt så kommer det bl.a att innebära att:

• Vi kan inte ha två pass parallellt
  • Vi kan inte sprida ut oss om vi är många på ett pass och det blir trångt, som vi ofta behöver göra.
  • Är det pass i annan sport på mattan kan vi inte enskilt längre komma upp till dojon och slipa på våra skills, hjälpa varandra med mittsövningar eller teknikträning av olika slag parallellt med ett cochlett passet, utan vi måste då vänta till sent på kvällen innan mattan är ledig.
  • Vi har inte längre någon ring vilket en dojon bör ha. Vi skall inte behöva fråga boxningsklubben om lov att låna deras lokaler. Våra fighters behöver regelbundet kunna träna ringvana och att röra sig i ring på en mindre yta o.s.v.
  • Våra cocher har inte tillfrågats om de kan hålla passen som idag är på lilla mattan om de kraftigt tidigareläggs eller läggs väldigt sent. Men cocherna har än dock flaggat för att de inte har möjlighet att håll pass redan kl 17.00 eller allt för sent kvällspass. Detta innebär att vi tappar våra fantastiska cocher. Utan cocher ingen träning.
  • Många av kampsportsutövarna har inte möjlighet att gå hem tidigare från jobbet för att hinna till pass som börjar före 18.00? Det är få förunnat att jobba lokalt i bålsta och kunna flexa och gå hem tidigare för att hinna till träningen O.s.v. De som har ett vanligt jobb hinner helt enkelt inte, det blir omöjligt att vara på dojon kl 17.00.
  • Utan lilla mattan kan inte våra cocher bedriva individuell träning av dem som vill/behöver slipa extra på sina tekniker parallellt med att det är pass på mattan. Detta kommer drabba hårt dem som verkligen vill bli en duktig fighter och inte minst de som vill tävla och gå matcher och därför behöver mycket extra träning.
  • Våra cocher får begränsade möjligheter att erbjuda PT pass i kampsport.
  • Vi har redan idag en för liten möjlighet till säckträning, något vi länge diskuterat och försökt hitta nya lösningar på. Möjligheten till säckträning bör utökas och inte göras obefintlig som detta förslag om att bygga gym skulle innebära. Utan bra förutsättningar för säckträning kan vi inte slipa på våra tekniker på det sätt som man behöver för att utvecklas om fighter.
  • Är det rimligt att vi riskera att få endas 3 teknikpass per vecka för exempelvis thaiboxningen om lilla mattan försvinner?

Vi har tidigare fått höra att det inte finns pengar till att ta in någon som lagade och fixade ringen men nu finns det helt plötsligt pengar till att bygga ett gym?  Det är märkligt att man inte kan lägga ut pengar på att laga det vi har istället för att köpa in dyr utrustning. och vad kostar arbetet att montera allt?

Redan vid förra ombyggnaden av dojon kasserade man den gamla MMA ringen som tog större plats än thairingen gjort och använde en del av det utrymmet till att bygga ett enklare gym, nu vill man åter igen skära ner på kampsportens utrymme till fördel för utbyggnad av kraftsport.

Sedan höjer man medlemsavgiften vilket styrelsen säger inte har med detta inköp att göra. Men vår upplevelse är ändå att en del av orsaken är för att finansiera utbyggnaden av gym på vår kampsportsyta, detta trotts att Bålsta har flera stora fullvärdiga och bra utrustade gym. Skall vi fortfarande vara en dojo eller skall det bli ett renodlat crossfitgym?

En utveckling av gymytan är i grunden en god ide men INTE på bekostnad av kampsporten

Ideen om att  utveckla gymytan är i sig inte dum om man ser det som en isolerad händelse. Men dock inte på bekostnad av att montera ner kampsporten. Vi hoppas att även du som inte själv utövar någon av dojons kampsporter men är medlem i dojon stöttar hela verksamheten och inte bara dina egna personliga intressen. Vi hoppas att ni alla sluter upp bakom oss och ger oss stöd i att inte rasera möjligheterna för en bra och seriös kampsport på bålsta dojo. Nästa gång är det kanske just din sport som blir drabbad. Det är viktigt att vi värnar om varandra även om vi utövar olika sporter.

Hela verksamheten på bålsta dojo skall fungera och få tillräcklig plats och utrymme. Det är viktigt att styrelsen tar ansvar för helheten och är medvetna om att de arbetar på uppdrag av oss medlemmar. Man sitter inte i en styrelse för att fatta beslut utifrån sina egna personliga önskemål. Även en minoritet skall ha samma rätt, möjlighet och förutsättningar som övriga att få sin sport att fungera på ett professionellt sett.

Vill man ändå investera i lite mer styreträningsutrustning föreslår vi att man istället använder delar av utrymmet längs väggarna på crossfitytan där det idag är tomt och gott om plats. Det kan inte vara meningen att kampsportsytan än en gång skall behöva krympa till fördel för kraftsport.

Utan en bra kampsport så är det ingen dojo längre utan då kanske det skall döpas om till bålsta crossfit istället.

Vi utesluter inte möjligheten att bygga ut gymdelen på bålsta dojo den dag vi kan utöka våra lokaler och samtidigt kan få möjlighet att sätta upp 2 stora kampsportsmattor och utöka utbudet på pass. Något som idag saknas viss del ava kampsporten är exempelvis nybörjarpass och första/andra terminspass. Idag samsas vi alla nivåer på samma pass vilket kan ställa till det lite ibland i utvecklingen för våra kampsportare.

Vi har hört att vissa föräldrar önskar kunna träna parallellt medan de väntar på sina barn som tränar, detta behövs det inget nytt gym för. Det går alldeles utmärkt att att exempelvis lägga som idag ett Thaipass och också ett crossfitpass på samma tider som barnpasset så kan föräldrarna välja vad de vill träna medans de väntar. Även vissa av våra cocher passar nu på att cocha thaiboxning medans barnen tränar, så försvinner thaipasset parallellt med barnpasset så riskerar vi att tappa en coch också och inte bara ett pass.

Vi menar också att beslutet att inskränka och skära ner på några av dojons sporters möjligheter till att bedriva en bra verksamhet endast skall fattas av de som berörs negativt av beslutet.  Det är med andra ord vi kampsportare som skall avgöra om vi anser nerskärningen relevant och motiverad. Hur skulle det se ut om kampsportarna gick ihop och fattade ett majoritetsbeslut om att halvera ytan för annan sport i lokalen? Det skulle förmodligen inte bli så populärt bland dem som utövar den sporten.

Det har också kommit till vår kännedom att styrelsen tror att de skall attrahera fler medlemmar med en sörre gymyta. Detta menar vi är orimligt att förvänta sig. Vi har tränanden och cocher med erfarenhet av sådan satsning på andra klubbar som erfarenhetsmässigt visat sig inte falla särskilt bra ut. Likaså vill vi påtala att Bålsa som är en liten ort redan har flertalet väl utrustade och fräscha gym där vissa även har öppet dygnet runt. De som i första hand söker ett traditionellt gym kommer troligen inte söka sig till bålsta dojo utan till 24/7 eller annat större gym som kan erbjuda det de söker. Även de medlemmar hos oss som saknar bättre gymmöjligehter kan lösa ytterligare ett träningskort inom bålsta gränser.

Vi ser detta lite som ett vägskäl i kampsportens framtid och fortlevnad.

För de som exempelvis utövar Crossfit finns det alltid flera pass med olika tider varje dag att boka sig på beroende på vilken tid som passar bäst. kampsporten är låst endast till en fast tid per dag och det finns ingen möjlighet för senare pass för dem som eventuellt inte hinner till ett allt för tidigt pass. Kraftsporten har idag en större del av lokalens yta än kampsporten, varför skall då kraftspporten få ännu större del av ytan? Vad blir kvar för kampsportarna? Inte särskillt mycket alls.

Innan vi har större lokaler och samtidigt kan värna om kampsporten som bör vara den centrala delen av en doja så kan vi inte bygga ut gymdelen.

Genom att underteckna godkänner jag att Camilla Nyström lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.