Stoppa tvångsanslutningarna till vatten och avlopp, stöd riksdagsmotion 2018/19:1711 av Edward Riedl (M)

Vi vill stoppa all omotiverad ombyggnad av väl fungerande enskilda avlopp på landsbygden. Detta genom att stödja riksdagsmotion 2018/19:1711 av Edward Riedl (M).

Motionsförslag

Idag kan kommunerna tvångsansluta enskilda till kommunalt vatten och avlopp trots att det redan finns fullt fungerande lösningar eller för den enskilde billigare lösningar.

Dåliga avlopp leder till smittorisker för människor och djur. Men det måste vara kommunen som ska bevisa att varje enskild anläggning inte håller måttet. Att tvångsansluta enskilda villaägare till kommunalt VA till kostnader på flera hundratusentals kronor mot deras vilja är inte rimligt, särskilt inte om det finns billigare lösningar eller om det inte finns påvisat läckage.

Miljönytta ska alltid stå i proportion till vad det kostar. Att tvinga villaägare till nya lösningar till stora kostnader utan påvisade läckage genom att tvångsansluta till kommunalt VA när det finns billigare lösningar är orimligt. Den rödgröna regeringens utredning ger en grund för regeringen att skyndsamt återkomma till riksdagen med lagförslag som stoppar tvångsanslutningarna.

Överlämnande av namnlistor.

Jag, Anders Segerberg/Köping, med flera från Nätverket va-i-tiden.se kommer att lämna över era namn till Miljöminister Isabella Lövin den 2 maj då motionen kommer upp i riksdagens debatt.

Anders Segerberg, va-i-tiden    Kontakta namninsamlingens skapare