Stoppa stängslet på Fyrklöverns förskola i Forsheda

STOPPA STÄNGSLET PÅ FYRKLÖVERN

Det finns planer på att sätta ett stängsel rakt igenom stora gården på Fyrklöverns förskola. Enligt rektorn ska det ske för att man ska arbeta med små barngrupper. Vi tycker att det är jättebra att man vill arbeta i små barngrupper men vi är emot att det görs genom att ett stängsel sätts upp.

Våra argument är följande.
Vi har pratat med Skolverket och det finns inget krav på att sätta stängsel på en gemensam utegård för att en förskola ska anses arbeta med små barngrupper. Utan det är kommunen som väljer hur de vill använda pengarna för att skapa små barngrupper. Värnamo kommun kan alltså välja att inte sätta upp ett stängsel.

Att arbeta med små barngrupper är bra men ett stängsel är en föråldrad metod för att uppnå detta. För att skapa de bästa förutsättningarna för att arbeta i mindre barngrupper bör man istället ta fram samlingsplatser, som de hus som byggts på gården, och andra platser där det blir en naturlig uppdelning av utemiljön.

I ansökan som kommunen lämnade till Skolverket skrev de att de skulle lägga pengarna på bl.a. utepedagogik och en utvecklande utemiljö. Det kan vi få på Fyrklövern på många andra sätt som inte begränsar barnen möjligheter till rörelse och umgänge med varandra. Exempelvis skulle det gå att plantera lite buskar på en del av gården, skaffa ett tipi-tält som går att flytta runt på gården utifrån de behov som pedagogerna har för tillfället eller bara ställa upp ett par koner som indikerar ett stopp. Med tanke på att det idag finns flera platsband uppsatta på gården som visar var barnen inte få gå är vi säkra på att de skulle förstå och respektera dessa tillfälliga avgränsningar. Det går alltså att skapa rum för undervisning utan att sätta ett stängsel rakt igenom gården.

Stängslet kommer att finnas där och begränsa barnen hela tiden. Inte bara när undervisningen pågår.När pedagogerna utför planerad undervisning i barngrupperna kan de vara på en av de samlingsplatser som finns på gården. När det sedan är fri lek kan barnen röra sig över hela gården vilket främjar deras hälsa och gemenskap med barnen från båda avdelningarna.Enligt rektorn ska gården delas av för att främja undervisningen som ska ske på förskolan. Undervisningen sker några timmar om dagen fyra dagar i veckan eftersom det inte finns resurser att arbeta i de små grupperna den dagen i veckan som det är planeringsdag. Det finns ett väldigt stort fokus på undervisningen. Även om undervisningen givetvis är viktig så lär sig barnen också genom att leka fritt med varandra. Genom fri lek främjas även rörelse. Barnens möjlighet till rörelse är centralt för att de ska må bra.

Med tanke på att ett av dagens största samhällsproblem är brist på rörelse förstår vi inte varför man vill förhindra barnen från att leka med varandra och istället medverka till att de står stilla och pratar med varandra igenom ett stängsel. Vi har svårt att se hur t.ex. HUV-projektet, hälsosam uppväxt i Värnamo kommun, samspelar med att aktivt försöka begränsa barnens förutsättningar för rörelse och utrymme till lek. Enligt den information som getts till oss ska det finnas en grind i stängslet som ska vara öppen IBLAND. Pedagogerna kommer att bestämma var barnen ska vara någonstans på gården. Barnen kommer inte längre ha möjlighet att röra sig fritt över gården. Om de vill visats på andra sidan stängslet måste de få en pedagogs tillåtelse till detta. När grinden är öppen måste barnen hela tiden springa genom grinden för att kunna röra sig över hela gården. Det kommer att påverka barnens lekar negativt då det naturliga samspelet och rörelsemönstret i leken försvinner. För att inte tala om risken att något barn klämmer sig i grinden när den är öppen.Vi ser också att stängslet påverkar barnens möjlighet till gemenskap över avdelningarna negativt. Många barn på Vitsippan och Blåsippan har vänner på den andra avdelningen. Att ha ett stängsel som begränsar deras möjligheter till spontan lek är fel enligt oss. Vi har båda barn som kommer att bli mycket ledsna över att inte kunna leka med varandra på samma sätt som förut.

Förskoleplanen säger att förskolan ska vara en social gemenskap för barnen och ge en trygghet vilket stängslet kommer att motverka. Förskolan ska enligt förskoleplanen även förbereda barnen inför att de börjar i förskoleklass. Att börja förskoleklass är en stor förändring för ett barn. Att redan ha en bra relation till de andra barnen som ska börja i samma klass underlättar ofta både för barnen som känner sig tryggare i den nya miljön och för lärarna som får bättre förutsättningar för att lära ut till barnen eftersom det redan finns en bra gemenskap i klassen. Sedan kan det också påpekas att den absoluta majoriteten av alla klätterställningar och andra utomhusleksaker finns på ”Blåsippans” sida av gården. Det finns inga planer på att köpa in ytterligare leksaker att sätta på ”Vitsippans” sida av gården. Värnamo kommun har i sin ansökan till Skolverket skrivit att de ska använda pengarna till att skapa en utvecklande utomhusmiljö. Vi har väldigt svårt att se på vilket sätt är det utvecklade för Vitsippans barn att över hälften av de leksaker som de idag har tillgång till tas ifrån dem. Enligt rektorn har föräldrar uttryckt att stora gården är så pass stor att de känner en oro över att pedagogerna inte har koll på var barnen befinner sig sent på eftermiddagen när det är få barn och ännu färre pedagoger kvar på förskolan. Vi delar inte den uppfattningen. Vi tycker att det finns goda möjligheter att ha uppsikten över barnen men vi har förståelse för att den uppfattningen inte delas av alla. Den lämpligaste lösningen på det här problemet, enligt oss, är att pedagogerna och barnen flyttar sig till Snödroppens gård som är betydligt mindre. Då får pedagogerna bättre möjligheter att ha uppsikt över barnen samtidigt som stora gården får bibehålla sin nuvarande storlek. Rektorn har gjort jämförelser med det stängsel som satts upp på Lillstugans gård. Det är inte en rättvis jämförelse eftersom det stängslet är satt så att det fortfarande finns en stor gemensam lekplats på gården. Stängslet delar heller inte av gården mellan ingångarna till de olika avdelningarna.  Men den enligt oss mest väsentliga skillnaden mellan Lillstugan och Fyrklövern är att Lillstugan bara ha två avdelningar medan Fyrklövern har fyra. Det finns inte två avdelningar med 3-5 åringar på Lillstugan som separeras av stängslet.

Sammanfattningsvis anser vi att stängslet inte underlättar arbetet med mindre barngrupper i en sådan omfattning att det väger upp nackdelarna som det medför. Som vi lyft i vår text finns fler betydligt bättre val som man kan göra.Om ni håller med oss skriv gärna under vår namninsamling.

Har ni frågor finns vi på Facebook.// Amanda Edlund och Alisa Kahrimanovic

Alisa Kahrimanovic, Amanda Edlund    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Alisa Kahrimanovic, Amanda Edlund lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.