#Solros #Sunflower

[ENG below]

Sunflower_SEOrange.jpg

Till Andreas Norlén, Riksdagens talman,

Vi, svenska skattebetalare, är oroade över nedmonteringen av de demokratiska strukturerna i Sverige. Vi uppmanar dig att överlämna våra namnunderskrifter till den sittande regeringen och oppositionspartierna och acceptera våra krav i budgetförhandlingarna i november.

Vi kräver en verklig representativ demokrati istället för det dolda repressiva enväldet där endast 20% av rösterna styr 100% av politiken.

Vi vet och har sett den strategi som syftar till att tysta de kritiska rösterna i samhället; skapa falska myter om svensk identitet, upprätta en kulturkanon och utöva kulturkonservatism, sätta munkavle på samtida konst och kultur, förtrycka minoriteter och bibliotek, begränsa media och sätta press på universiteten.

Denna nedmontering genomförs alltid genom budgetnedskärningar.

Eftersom den sittande regeringen bryr sig om LAG och ordning, KONSERVATISM och SKATT formulerar vi våra krav därefter.

Vi kräver att:

principen om armlängds avstånd omvandlas till LAG inom den nuvarande regeringsperioden.

- de kulturpolitiska målen (framröstade 2009) KONSERVERAS som de är formulerade just nu. *

- kulturbudgeten höjs från ±0,6% till 1% av BNP **

* I de kulturpolitiska målen står det: “Kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund. Alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling.”

Den 11 maj 2023 sade Alexander Christiansson SD i en debatt i Riksdagens kulturutskott att “SD vill att kulturpolitiska målen ska suddas bort” (Se videolänk mellan 1:03:33-1:03:53)

** NATO kräver att 2% av BNP ska gå till försvaret, det verkar bara rättvist att begära 1% för konst och kultur för att motivera den typen av skyddskostnader i Sverige. Om inte för att skydda konsten och kulturen, vad är det då vi ska skydda?

-- [ENG] --

Sunflower_ENGOrange.jpg

To Andreas Norlén, Speaker of the Riksdag,

We, Swedish taxpayers, are concerned about the dismantling of democratic structures in Sweden. We call on you to hand over our signatures to the sitting government and opposition parties and accept our demands in the November budget negotiations.

We demand a true representative democracy instead of the hidden repressive autocracy where only 20% of the votes are steering 100% of the policy.

We know and have seen the strategy that seeks to silence the critical voices in society; generating fake myths of Swedish identity, establishing a culture canon and exercising cultural conservatism, gagging contemporary art and culture, repressing minorities and libraries, curbing the media and putting the universities under the thumb.

This dismantling is always executed through budget cuts.

As the sitting government cares about LAW & Order, CONSERVATISM and TAXES we formulate our demands accordingly.

We demand that:

- the principle of arm’s length distance is turned into LAW within the current government term.

- the culture policy goals (voted in 2009) are CONSERVED as they are formulated right now. *

- the culture BUDGET gets RAISED from ±0,6% to 1% of the BNP **

* The current culture policy goals state: “Culture is to be a dynamic, challenging and independent force based on the freedom of expression. Everyone is to have the opportunity to participate in cultural life. Creativity, diversity and artistic quality are to be integral parts of society’s development.“

On May 11th, 2023 Alexander Christiansson SD, stated in a debate at Riksdagens kulturutskottet that “SD wants the cultural policy goals to be erased” (Check the video link between 1:03:33-1:03:53 “SD vill att Kulturpolitiska målen ska sudas bort”)

** NATO demands 2% of the BNP to go to Defence, it seems only fair to ask for 1% for art and culture to justify that kind of protection expense in Sweden. If not to protect the art and culture, then what are we protecting?

Genom att underteckna godkänner jag att Thierry Mortier lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.