Stoppa vindkraftsexploateringen intill Ängskär och Bondskärets naturreservat i Hållnäs

Kommentarer

#1

Jag tycker att det är fel placering. Det förstör miljön där och kommer vara ödestigert för havsörnarna i området. Jag tycker kommunens veto ska vara rådande.

(Uppsala, 2020-07-12)

#2

För djurlivet och för att de som bor runt de område det berör inte ska behöva störas av de ljud som dessa stora vindsnurror står för!

(Skärplinge, 2020-07-12)

#3

Vindkraftverk är skadliga för hälsan och förfärliga att bo i närheten av.

(Uppsala, 2020-07-12)

#8

Jag önskar denna kustremsa så oförstörd som möjligt. Det räcker med Forsmark

(Örbyhus, 2020-07-12)

#10

Vill inte ha dom.förstör djurliv och natur

(Hållnäs, 2020-07-12)

#13

Jag värnar om djurlivet samt att det finns risk för störningar i det luftburna bredbandet.

(Hållnäs, 2020-07-13)

#14

Därför.

(Gävle, 2020-07-13)

#18

Vindkraft är ren och skär naturskövling.

(Tierp, 2020-07-13)

#19

Det är ologiskt och dumt att tillåta vindkraft så nära flera naturresarvat.

(HÅLLNÄS, 2020-07-13)

#26

För jag tycker det är fel att placera ett vindkraftverk där det finns naturreservat och havsörnar som råkar illa ut pga av detta.

(Hållnäs, 2020-07-13)

#27

Helt fel ställe att ställa vindkraft på. Finns många anledningar till det, men havsörnarna (+andra fåglar), naturreservatet och kustlinjen just där kommer ta skada av vindkraftverk.

(Karlholmsbruk, 2020-07-13)

#28

Undrar vem mark som det ska ställas på och hur kan man tillåta en sån otroligt korkad sak precis vid en av dom finaste kusterna.

(Örbyhus, 2020-07-13)

#32

Jag tillbringar många somrar i Vavd Hållnäs Vindkraften förstör miljön

(Halifax, 2020-07-13)

#34

Jag att vi njuter av naturen o fågellivet på hållnäs kusten

(Hargshamn, 2020-07-13)

#37

Jag vill inte ha vindkraftverk placerat vid Ängskär och bondskärets naturreservat.
Rädda vårt djur och fågelliv .
Utan ett fungerande bredband kommer det bli svårt att befolka Hållnäs

(Hållnäs, 2020-07-13)

#41

Helt befängt att placera ett vindkraftverk
med 6 olika naturreservat och fågelskyddsområden som granne. Svartören en ö som ligger strax utanför tänkt byggplats är det landstigningsförbud på på grund av häckande fågel. Bor själv med fri utsikt över Gudingefjärden och ser det myller av olika fåglar som uppehåller sig i området med Havsörnen som kronan på verket. Självklart så hävdar örnen sitt revir även om ett bo raserats så byggs det så klart ett nytt.

(Hållnäs, 2020-07-13)

#43

Jag anser att man inte ska röra naturreservat!
Ett företag ska inte ens tänka tanken att det är ok.

(Uppsala, 2020-07-14)

#44

Sommarboende i området och vill inte att min barndoms idyll förstörs

(Stockholm, 2020-07-14)

#48

Motståndare till vindkraft i allmänhet men i synnerhet när vindkraftverk byggs intill naturreservat.

(Prästtorp, 2020-07-14)

#49

Fågellivet störs. Att se ett vindkraftverk från hamnen i Ängskär stämmer inte för mig. Låt Ängskär vara som det alltid varit en naturlig plats, båtliv, fiske, bad, camping, allt fågelliv mm.

(Tierp, 2020-07-15)

#50

Förstör djurliv och fågellivet.

(Tierp, 2020-07-15)

#52

Hållnästrakten är unik då den är sist upp ur havet. Finns växter o djur där som inte finns på andra ställen.
Vindkraftverk är alltid störande o skulle påverka på alla sätt. Okänsligt valt läge o länsstyrelsen borde värna området.

(vattholma, 2020-07-15)

#53

Hela Hållnäshalvön som är unik i Sverige förlorar sin karaktär.

(Karlholmsbruk, 2020-07-16)

#62

Jag vill bevara det fantastiska kulturlandskapet som är i Ängskär och Bondskäret som jag själv vårdat i 30 år.

(Karlholmsbruk, 2020-07-18)

#67

Ett vindkraftverk så nära Bondskärets naturreservat skulle störa den naturupplevelse, som ett ökande antal människor söker. Bl a tystnaden, som ju nu är en bristvara, söks. I området finns även havsörn annat rikt fågelliv, som skulle påverkas.

(Gävle, 2020-07-20)

#70

Bygg vindkraftverk vid kärnkraftsverket istället för vid två naturreservat!

(Stockholm, 2020-07-22)

#72

Vindkraftverk hör inte hemma i skyddsvärda naturområden överhuvudtaget och i Ängskär i synnerhet. Bara att anlägga ett sådant verk medför allvarliga ingrepp i naturen (vägar, fundament m.m.) Hur människor som bor i närheten av vindkraftverk påverkas av lågfrekventa ljud är dåligt utrett och verkar inte tas på allvar vid tillståndsprövning. Det är däremot väl dokumentetat hur fåglar och insekter dödas. I ett område med rikt fågelliv verkar det därför mycket olämpligt att ge tillstånd till ett vindkraftverk som t.o.m. är högre än Uppsala domkyrka. Jag hoppas därför verkligen att länsstyrelsen respekterar Tierps kommuns beslut att inte bevilja tillstånd för vindkraftverk vid Ängskär.

(Fageeviken, 2020-07-22)

#75

Om Hållnäs ska kunna överleva och vara attraktivt för besökande och boende måste det förhindras att vindkraftsverk sätts upp tätt intill naturreservat och andra skyddade områden. Att dessutom riskera bredbandsutbyggnaden i området vore katastrofalt för fastighetsägarna och för landsbygden som helhet.

(Uppsala, 2020-07-23)

#76

Bor där dom tänk ställa snurran

(Hållnäs, 2020-07-23)

#78

Bygg dom ute till havs förihelvete

(Gräsö, 2020-07-23)

#83

Vindkraft är inte en hållbar energikälla! Och den påverkar naturen mer negativt än positivt.

(Gräsö, 2020-07-23)

#93

Jag anser det är olämpligt med ett vindkraftverk i ett naturreservat där alla slags djur och växter ska vara skyddade. Tex havsörnen!!!

(Åkersberga, 2020-07-24)

#98

Instämmer helt i skrivelsen

(Uppsala, 2020-07-25)

#99

Instämmer i alla anförda argument och vill särskilt understryka skyddet för landskapsbilden i detta flacka kustlandskap.

(Uppsala, 2020-07-25)

#104

Som medlem i Flottskars familjeförenIng motsätter jag mig planerna på etablering av vindkraftverk på föreningens mark. Framför allt av naturskyddsskäl samt att Flottskär är en släktgård avsedd för rekreation. Jag är även emot av hänsyn till grannfastigheterna.

(Sollentuna, 2020-07-27)

#105

För havsörnarnas väl och ve. Det finns lämpligare platser för etablering av vindkraftverk.

(Ängskär, 2020-07-27)

#106

Det kommer att skada djurlivet och förstöra den fina miljön vi har här.

(Hållnäs, 2020-07-27)

#107

jag värnar miljön

(Ängskär, 2020-07-27)

#113

Bondskäret är unikt och natura 2000 område. Att resa ett vindkraftverk som är 184 m högt i dess omedelbara närhet innebär en risk att mycket förändras. Den unika faunan och djurlivet kan påverkas, allt hänger ihop, en störning kan påverka mer än vi anar.

(Östervåla, 2020-07-28)

#114

Vill inte att det ska påverka djur, människor och natur. Framför allt inte bredvid ett naturreservat.

(Skärplinge, 2020-07-28)

#121

Det unika oexploaterade området. Rädd för ytterligare exploatering. Hotar det rika fågel- och naturlivet. Vill inte ha infraljud och vindkraftsbuller. Dessutom har vi redan kärnkraft i närområdet och ska få slutförvar av kärnkraft.

(Uppsala, 2020-07-28)

#122

Har fritidshus i närområdet

(Uppsala, 2020-07-28)

#124

Känsligt område!

(Hållnäs, 2020-07-28)

#127

Fritidshus i närområdet

(Östervåla, 2020-07-29)

#131

Tycker att det förstör naturen å fågel livet mer än gör nytta

(Lodjursvägen 3, 2020-07-29)

#132

Vi har en stuga här i Ängskär och tycker det är väldigt märkligt att kunna godkänna ett vindkraftverk alldeles intill ett naturreservat, med så pass rikt fågelliv som vi har här. Förutom att det verkligen inte passar in här, så är jag säker på att det kommer störa alla som har fastigheter innom ett ganska stort område.

(Ängskär, 2020-07-29)

#136

Miljöhänsyn

(Marbella, 2020-07-29)

#141

Jag vill ej ha något vindkraftverk i Hållnäs

(Ängskär, 2020-07-29)

#143

Vindkraftvärk SUGER, tack :)

(Ängskär, 2020-07-29)

#144

Har en fastighet i Ängskär med naturreservatet Bondskäret nära. Underligt att anlägga ett vindkraftverk i detta område med hänsyn till fågellivet som är omfattande!! Det låter mycket vilket blir störande.

(Ängskär, 2020-07-29)

#145

Jag tror att vi blir störda då vi bor rätt nära och jag undrar hur man kan få ekonomi med ett kraftverk risk för att det blir flera efterhand

(Hållnäs, 2020-07-29)

#146

Förstör inte naturvärden

(Uppsala, 2020-07-29)

#148

Jag anser det räcka med att vi har Forsmarks kraftverk i vår närhet.
Då har vi den kraften och riskerna detta medför.

(Örbyhus, 2020-07-29)

#149

Den föreslagna platsen är sällsynt illa vald i ett känsligt område, just intill skyddsvärda naturreservat. Vindkraftverket bör istället ges möjlighet att uppföras i de exploateringsområden som pekas ut av kommunen. Det är anmärkningsvärt att Länsstyrelsen går emot fullmäktiges beslut och förordar exploatering i direkt närhet till tre naturreservat, som myndigheten har att skydda mot just exploatering som påverkar värdefulla djur- och naturmiljöer.

(Uppsala, 2020-07-29)

#150

Förstör naturen och främst fågellivet.

(Karlholmsbruk, 2020-07-29)

#151

Sverige ska bygga kärnkraft, inte vindkraft.

(Nyköping, 2020-07-29)

#155

Där är ett rikt fågelliv med havsörn som vi bör vara rädd om.

(Tierp, 2020-07-30)

#157

Tillbringar mycket tid ute i naturen vid hållnäs/Ängskärs, och njuter av både natur och djurlivet som jag ser kommer drabbas om detta utförs!

(Uppsala, 2020-07-30)

#160

Jag skriver under som medlem i FFF (Flottskärs Familjeförenimg) och går därmed emot det beslut som tagits av föreningen för många år sedan på felaktiga grunder.

(Stockholm, 2020-07-30)

#163

Förutom det planerade vindkraftverkets storlek och visuell påverkan på landskapsbilden medför infraljud störd sömn för närboende. Vindkraftverk ska inte placeras i ett tyst ostört område där många bor permanent/vistas för rekreation. Inte heller intill ett naturskyddsområde.

(Saltsjö Duvnäs, 2020-07-30)

#164

Sommarbostad i ängskär

(Gävle, 2020-07-30)

#165

Eftersom natur- och djurliv har ett skyddsvärde i området anser jag att det måste finnas lämpligare platser att placera vindkraftverket.

(Gävle, 2020-07-30)

#168

Det kan vara början på ännu fler. Vindkraften är inte tillräckligt säker och effektiv för att satsa på i nuläget

(Skärplinge, 2020-07-30)

#169

Miljöhänsyn

(Nueva Andalucia, 2020-07-30)

#173

Varför ska vi förstöra fina områden runt kusten för att bygga vindkraftverk, när det finns tusen andra ställen att bygga på där ingen påverkas!

(Tierp, 2020-07-31)

#176

Värnar om miljön, naturen och djurlivet i Hållnäs.

(Hållnäs, 2020-07-31)

#177

Kurt Eriksson

(Ängskär, 2020-07-31)

#178

Veronica Eriksson

(Ängskär, 2020-07-31)

#180

Fritidshusboende, vill njuta av ostörda naturen, lugnet och fågellivet.

(Uppsala, 2020-08-01)

#182

Har ett fritidshus i närheten

(Ängskär, 2020-08-01)

#184

Är helt emot vindkraftverk mitt ibland naturvårdsområden. Dessutom i ett revir för Havsörn.

(Gudinge, 2020-08-01)

#191

Ge er nu!!!
Hutlöst tänk!
Kostsamt, inte lönsamt och väldigt störande.

(Karlholmsbruk, 2020-08-05)

#194

Området ligger mig varmt om hjärtat då jag varit hos mina mor- och farföräldrar på somrarna (Wallinders).

(Uppsala, 2020-08-07)

#198

Jag bor inom desebellen plus vill ha alla djuren kvar för dom försvinner och sen ljudet från den kommer störa oss

(Hållnäs, 2020-08-11)

#199

Jag satt i föreningen Livskvalité Runt Öregrundsgrepen som lades ner när hotet runt Gräsö avvecklats. Vi skall inte ge dom lillfingret då de snart tar hela handen.

(Gräsö, 2020-08-12)

#200

Det kan inte vara motiverat med ett vindkraftverk så nära ett naturskyddat område.
Skruva upp effekten på Forsmark istället.

(Uppsala, 2020-08-15)