Sexuellaövergrepp

Det maximala straffet för våldtäkt är minst 2 år och högst 10 år beroende på omständigheterna. Med tanke på att våldtäktsmannen har förstört minst en individs liv så är straffet väldigt lågt. Som våldtäktsoffer så hamnar man lätt och oftast i depression och har lätt att få flera psykiska hälsoproblem. Detta kan senare leda till att våldtäktsoffret tar självmord. Vilket blir indirekt mord av våldtäktsmannen. Medan våldtäktsmannen då kan få två års fängelse så får en mördare livstid för nästan samma brott. Är det rimligt att straffet för våldtäkt då är 2 till 10år?

2016 anmäldes 20 300 sexuella brott, av dessa rubricerades cirka 6 700 som våldtäkt och 10 500 som sexuellt ofredande.

Anmälan på våldtäkter har ökat med 13% sen 2015 och sexuellt ofredande har ökat med 20%

År 2015 uppgav 1,7% av befolkningen (16-79 år) att de utsatts för sexuella brott under 2015 vilket motsvarar cirka 129 000 personer.

Av dessa 20 300 anmälningar så går inte alla anmälningar igenom och alldeles för många gärningsmän får gå fria för att det blir ord mot ord i rättegången.

Tycker du som jag att straffet är för lågt skriv gärna under och hjälp mig påverka detta.