Rättssäker Granskning av Myndighetsutövning

Vi, som representanter för samtliga svenska barnrättsorganisationer, föräldrar tillika medborgare utsatta av vårdslös myndighetsutövning samt tjänstearbetare vars arbetsprocedurer påtvingats oss, framför härmed vårt gemensamma krav till dig, ärevördige statsminister och den högt ansvariga regeringen. Vårt krav tar sin grund i en djup oro för barns och ungdomars välmående samt deras rättigheter.

Det har kommit till vår uppmärksamhet att LVU-ärenden (Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga) i många kommuner har väckt betydande frågetecken och oro i allmänheten. Det är vår bestämda övertygelse att insyn och rättvisa måste råda när beslut som rör våra mest sårbara medborgare fattas.

Vi kräver därför att en noggrann granskning genomförs av minst 30 LVU-ärenden i varje kommun. Denna granskning ska utföras av fullständigt opartiska och kvalificerade agenter, vars främsta mål är att säkerställa rättvisa och objektiva bedömningar av varje ärende.

Det är av yttersta vikt att denna process genomförs med fullständig insyn och öppenhet. Resultaten av granskningarna bör offentliggöras och vara tillgängliga för allmänheten. På så vis kan förtroendet för det svenska rättssystemet och vår gemensamma förmåga att skydda våra barn och ungdomar återupprättas.

Vi förväntar oss att regeringen tar detta krav på allvar och agerar omedelbart för att säkerställa att våra barn och ungdomar får den rättvisa och trygghet de förtjänar. Det är vår plikt att se till deras välbefinnande och skydda deras rättigheter, och vi väntar med spänning på ett positivt och kraftfullt svar från er sida.

Med vänliga hälsningar,

Children First, Mats Rickard Lagnevall    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Children First, Mats Rickard Lagnevall lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.