Öka inflytande och självbestämmande inom äldreomsorgen i Sundsvalls kommun genast!

alex-boyd-6-H23dfH7Qo-unsplash.jpg

Bild: Alex Boyd, Unsplash

Utifrån den pågående pandemin, råder det besöksförbud vid landets äldreboenden. Socialstyrelsen har vid flera presskonferenser och i informationsmaterial till verksamheter med särskilt boende, poängterat vikten av att möjliggöra sociala kontakter för de boende med sina anhöriga. Detta eftersom sociala kontakter är av central betydelse för den psykiska hälsan. I Sundsvalls kommun finns det verksamheter som vägrar möjliggöra besök då de hävdar att besöksförbud råder och ger heller ingen information kring hur de boende har det till sina anhöriga. I flera andra kommuner har man anordnat plexiglas så att boende och anhöriga kan mötas. Men i Sundsvall väljer man att avstå detta pga personalbrist. I Socialtjänstlagen 5 kap 4§ framgår att Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande (värdegrund). Vår fråga till Sundsvalls kommun är därmed hur detta agerande förhåller sig till självbestämmandet enligt Socialtjänstlagen? Hur ser innehållet ut i insatserna som ges utifrån Socialtjänstlagen? Vad är ett värdigt liv?

Våra anhöriga som är gamla och har svårt att höra tror, med all rätt, att vi anhöriga inte vill träffa dem längre. Det har dessutom uppdagats att det förekommer att boende bär varandras privata kläder och använder varandras sängkläder, trots att de är uppmärkta. Är det att behandlas med värdighet? Hur förhåller sig detta till socialtjänstlagens intention om personlig integritet?

Sammantaget, är detta vad ansvariga politiker och tjänstemän menar är en verksamhet som bedrivs med god kvalitet?

Detta måste upphöra snarast – det luktar institution och överförmynderi.  Ordna extra personal och se till att det fungerar även i Sundsvalls kommun! Vi har tåligt väntat som anhöriga men nu är det tålamodet slut!

Skriv gärna under så vi kan få till en förändring snarast.

Annika Bostedt, dotter till boende på Lindgården

Genom att underteckna godkänner jag att Annika Bostedt lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.