NEJ till upphandling (LOV) av personlig assistans i Bjuvs kommun!

Socialnämnden i Bjuvs kommun har gett socialförvaltningen i uppdrag att utreda möjligheter och konsekvenser för att lägga ut personlig assistans för upphandling enligt LOV.

Skulle detta gå igenom, skulle det innebära att personal eventuellt blir av med sina jobb, alternativt får gå över till privat sektor med markant sämre arbetsvillkor och löner inom personlig assistans.

För brukaren/assistansanvändaren skulle detta innebär en enorm otrygghet, då brukaren aktivt valt kommunen som anordnare. Brukaren riskerar att förlora sina assistenter som till stor del är den enskildes trygghet.  Att behöva anställa helt nya assistenter skulle vara både krävande och  förödande för många, som trivs med sina assistenter de har idag.

En privatisering av personlig assistans kan medföra sämre kvalitet av den omsorg som den enskilde har rätt till.

Samtliga personliga assistenter som arbetar i Omsorg I bjuv AB, har i alla år jobbat med kvalitetsarbete för att utveckla verksamheten och ge den enskilde en så god kvalitet som möjligt. Man har bland annat arbetat hårt med att implementera och utveckla den sociala dokumentation och tillhörande genomförandeplaner för att säkerställa god kvalitet. Dessa kraven är i många fall inte lika höga inom privat sektor.

Ett beslut om att upphandla personlig assistans skulle skapa en enorm otrygghet för både medarbetare, anhöriga och inte minst brukarna/assistansanvändarna.

Vi som arbetar som personliga assistenter i Omsorg i bjuv AB är stolta över vår verksamhet som vi byggt upp genom åren och som vi fortsätter att bygga på. Det borde  socialnämnden i Bjuvs kommun också vara.

Att mäta människors liv i pengar är högst oetiskt. En god omsorg måste få kosta pengar.

Behåll personlig assistans i Bjuvs kommun, sälj inte ut oss!

Tycker du också att det är fel att lägga ut den Personlig assistans I bjuvs kommun till privata aktörer?

SKRIV UNDER!!

Elwina Rhodin, personlig assistent.    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Elwina Rhodin, personlig assistent. lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.