Nej till Swecos förslag på avveckling av skolor på landsbygden i Öviks kommun!

Sweco har på uppdrag av Örnsköldsviks kommun utfört en omfattande skolutredning där man kommit fram till att det är mest fördelaktigt och resurssparande att lägga ner hälften av komunens grundskolor och nästan en tredjedel av deras förskolor. Förslaget är att som första prioritet lägga ner skolorna i Gideå, Hemling & Trehörningsjö och flytta de eleverna till Björnaskolan som ska 'utvecklas och bli storskola'.

Det pratas om 'en levande landsdsbygd', men hur ska den kunna leva om man tar död på alla samhällsnyttiga funktioner där en trygg, nära skola kanske är den allra viktigaste?

Låt oss som funnit en högre livskvalité på landsbygden få fortsätta bo & leva där vi vill, och låt den skatt vi betalar få falla tillbaka på något som gagnar oss för en gångs skull!

Låt skolorna få vara kvar!

Genom att skriva under godkänner jag att Malin Harju överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.