LÅT KULTURTUBEN SLIPPA HYROR FÖR UTHYRNING AV LORENSBERGSTEATERN UNDER PANDEMIN!

1. Låt Kulturtuben/Galenskaparna & After Shave slippa att betala hyror sålänge det råder en pandemi med evenemangsförbud på max 50 personer!

Från 1987 har Galenskaparna och After Shaves produktionsbolag Kulturtuben hyrt hela Lorensbergsteatern av Göteborgs kommun. Teatern ingår sedan 1991 i Higabs fastighetsbestånd.

Från GP:

"En hyrestvist utspelar sig mellan det kommunala bostadsbolaget Higab och Galenskaparna & After Shave. Efter tuffa betalningskrav och tokhöjd hyra menar Claes Eriksson, 70, att humorgruppens framtid står på spel."

Läs mer: www.gp.se/1.35326160

Claes Eriksson menar att eftersom de i alla år hyrt teatern för att kunna använda den till sina egna föreställningar och under en pandemi inte kan använda den till sitt syfte bör de inte behöva betala någon hyra alls under perioden till Higab.

Går Higab vidare med beslutet om en tokhöjd hyra kommer inte Kulturtuben kunna finnas kvar på teatern.

Vi tycker också beslutet om hyran är befängt och visar hur lite man värnar om kulturen i Göteborg. Kulturtuben har under 30 år, sedan 1987 haft alla sina föreställningar på teatern och det vore katastrof och en stor sorg för Kulturtuben, alla människor som följt och uppskattat Galenskaparna & After Shave genom åren och inte minst Göteborgs kulturutbud.

Genom att skriva på hjälper du till att göra vår röst hörd.

Galenskaparna & After Shave har gett oss så mycket i snart 40 års tid. Skriv på om du vill ge något litet men betydelsefullt tillbaka.

Genom att skriva under godkänner jag att Ottilia Holl överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.