Låt barnen få vara kvar på tofta förskola.

Detta Mail skickades ut till oss föräldrar igår.

Vårdnadshavare i Tofta förskola

Vi skapar en ny utegrupp med tillgång till Oran och Stenängas härliga natur

När Sjöbo kommun omorganiserade sina skollokaler inför hösten 2020 hamnade Lergökens förskola i kläm. Förskolan befinner sig just nu i lokaler som visat sig inte fungera att bedriva en hel dags förskoleverksamhet i. Verksamheten behöver därför flyttas ut från dessa lokaler omedelbart. Den nyrenoverade förskolan kommer vara klar först i maj 2021 och vi behöver därför hitta en lösning i redan befintliga förskole-/skollokaler snarast.

På Tofta förskola och Lergökens förskola kommer därför barn födda 2015 bilda vår nya Utegrupp, med tillgång till Oran och Stenängas härliga natur. När vi behöver kunna vara inomhus använder vi Scoutstugan uppe vid Oran och Lergökens tillfälliga lokaler borta vid Stenänga. Öppning och stängning kommer att s ke på Tofta förskola så att vårdnadshavare inte ska behöva lämna och hämta på olika ställen. Efter frukost kommer Utegruppen att ge sig av till Oran eller Stenänga. Lunch och mellanmål kommer att ätas på Oran/Stenänga. Utegruppen kommer åter vara på plats på Tofta förskola varje dag klockan 16.

Verksamheten kommer att ha tillgång till så kallade lådcyklar, så att vi kan få med oss allt vi behöver när vi ger oss ut på utflykt. Ytterligare information om upplägget kommer ni att få av personalen under veckan som kommer.

Ansvariga för Utegruppens verksamhet (barn födda 2015) kommer att vara:

Denna nya utegrupp möjliggör att lokaler frigörs på Tofta förskola så att övriga barn som nu går på Lergökens förskola får sin hemvist på Tofta förskola fram tills den nya förskolan är klar. Ytterligare information om upplägget kommer ni att få av personalen under veckan som kommer.

Ansvariga för Lergökens verksamhet (barn födda 2016, 2017, 2018, 2019) kommer att vara:

Det är ingen som frågat barnen om dom ens vill vara en utegrupp. Vilket marioteten inte vill.
att trygga och omtyckta pedagoger rycks bort.
när en 5 åring plötsligt säger att hon inte längre vill gå till förskolan som hon älskat.
detta har gjorts så fel!

vi kontaktar ansvarig på kommunen och får detta till svars:

Hej

Tack för synpunkterna du har skickat, först och främst!

Grunden för förvaltningens ställningstagande att lämna paviljongerna var tre: antalet individer man fick vistas i per rum som i sin tur ledde till att man hade dörrarna öppna och därigenom blev kallt samt ljudnivån. Att vistas i dessa lokaler är på inget vis hälsoskadligt, de är bara inte lämpliga att vara förskola. Varken Orans scoutstuga eller paviljongerna skall ses som verksamhetslokaler utan just som värmestugor. Skulle detta behövas komplettas med t.ex. tält eller något annat så får vi göra det.

Redan i dag är stora delar av den pedagogiska verksamheten förlagd utomhus och i alla väder så förväntan på att barnen hålls med kläder för utomhusaktiviteter har förskoleverksamheten redan idag. Självklart kommer vi ha lånekläder så att vi kompenserar där det tillfälligt saknas.

Ja, alla typer av förändring skapar initialstress, något som personal är både vana vid och utbildad för. Detta kommer att hanteras på bästa möjliga sätt för att bygga en ny grupp som förhoppningsvis till stora delar kommer följas åt in i skolan till nästa höst. Gruppen tillförs en tydlig personalförstärkning och med specialkompetens på utepedagogik för hantera dessa utmaningar. Personalens planering har redan startat för att skapa de bästa förutsättningarna.

Ang. Covid-19 så har Folkhälsomyndigheten inte gjort några begräsningar för barn i ålder 1-6 år utan snarare konstaterat att förskolan är viktig för små barns utveckling och välbefinnande. Så förvaltningen kommer löpande skriva in och ut barn i våra förskoleverksamheter. Myndighetens krav läggs till stor del på vuxenvärlden så här är det viktigt att följa förskolornas instruktioner.

Ja, personalförsörjningen är alltid en oro för oss. Lergökens personal har haft en hög andel sjukskrivningar av den situation som har rått för dem, så där har vi räknat med att åtgärden skall ha effekt och siffrorna snabbt vända neråt nu. Självklart kommer vi arbeta så att bemanningen bevarar både kontinuitet och nivå.

Familjeförvaltningen har gjort bedömningen att så stora digitala möten inte skulle bli bra och om vi delat upp grupperna skulle det bli svårt att säkerställa att man fått ta del av samma information. Så därför valde vi att kommunicera beslutet att avyttra paviljongerna och omstruktureringen på Tofta skriftligen. Varje vårdnadshavare som önskar en personlig kontakt är självklart välkommen att ta kontakt med mig, vilket några redan gjort.

Vänliga hälsningar

P-O Wigsén
Skolchef
Förskola, grundskola, grundsärskola
Familjeförvaltningen, Sjöbo kommun
per-olof.wigsen@sjobo.se
www.sjobo.se

citerat hans svar: Att vistas i dessa lokaler är på inget vis hälsoskadligt, de är bara inte lämpliga att vara förskola

men att barnen födda 2015 som nu ska bli en utegrupp ska vistas där är helt okej. Eller att dom ska få uppsatt ett tält om det behövs! Alltså va!
nä detta måste göras om och göras rätt.
och i rådande pandemier blanda in nya barn, nya föräldrar och pedagoger kan ju inte vara en bra lösning. Sjöbo kommun har gott om lediga lokaler dom kan sätta in barnen istället för att kasta ut dom i skogen där dom inte vill vara eller kan göra alla förberedelser som behövs inför skolstarten.

Genom att underteckna godkänner jag att Frida Gustafsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.