Inga taxeringsvärden på kolonilotter

Jag och maken har nu fått taxeringsvärdet på vår kolonistuga - 299.000:- !!!!!  Från 0 till 281.000 på ett år och nu en höjning med nästan 18.000:- från föregående år. Detta är fullständigt horribelt! Ett hus - som vi inte får sälja för valfritt pris - på en tomt som vi arrenderar!! Fortsätter det på det här viset, med dessa höjningar årligen så kan vi snart lägga ner hela kolonirörelsen. Äldre, sjuka och handikappade riskerar kanske också att få sina bidrag minskade på grund av "förmögenhet". Har man tänkt på det? Våra små stugor -  som vi realitter bara kan nyttja halvårsvis - jämförs med "liknande fastigheter i området" men på helt olika villkor. I ett mail till FSSK och Koloniträdgårdsförbundet framförde jag dessa synpunkter och fick ett bra svar från Pierre Gräff på Koloniträdgårdsförbundet som ni kan läsa här nedan. Jag vet att det är svårt att påverka uppåt men jag tycker att vi ändå bör försöka. Jag har i alla fall svårt att bara acceptera. Skriv på du också - inte bara om du är kolonist utan också om du delar uppfattningen att det här beslutet är HELT galet!! Så lovar jag att göra något vettigt med listan.

Pierre Gräffs svar på mitt mail:

Hej. Jag tog del av ditt brev och jag tänkte svara hur förbundet agerat hittills och vad Skatteverket meddelat oss. Förbundet har varit i kontakt med både Skatteverket och Finansdepartementet i frågan. I juni 2016 hade FSSK, förbundet och förbundskansliet ett möte med statssekreterare Charlotte Svensson på Finansdepartementet. Då diskuterades både taxeringen av kolonistugor och svårigheterna med Stockholms hembudsprincip och skattemyndighetens syn på marknadspris. Finansdepartementet ställde sig helt kallsinniga till att ha en speciell lagstiftning för kolonistugor och därför bedöms de av Skatteverket som vilket småhus som helst. Men vi jobbar vidare med frågan, enligt förbundsstyrelsebeslut. Enligt Skatteverket påbörjade man ett riksomfattande projekt 2014 med syfte att taxera tidigare otaxerade byggnader och tomtmarker. Detta efter att det skett en stor värdeförändring i vissa områden. I det projektet utgick man från de värden andra hus i närliggande områden hade, därav den stora ökningen av värdet på kolonistugorna. Man har då inte brytt sig att stugorna står på ofri grund eller att exempelvis stugorna i Stockholm har hembudsplikt. Däremot finns det en begränsningsregel eftersom tomterna inte bedöms vara avstyckningsbara. Det betyder att tomtmarksvärdet begränsas till maximalt dubbla byggnadsvärdet.Man meddelar också att man utgått från fastighetstaxerings-lagen och fastighetstaxeringsförordningen. Så tyvärr för kolonisterna har Skatteverket stött och blött detta rejält och har också regering och riksdag bakom sig. Men förbundet jobbar vidare med frågan.                                  Med vänlig hälsning Pierre Gräff  Koloniträdgårdsförbundet"

Catharina Neidenmark    Kontakta namninsamlingens skapare