Bota ALS Kampen går vidare

Quoted post

Ee

#142

2015-06-11 06:07

Det är ju enkelt att tycka och kan tyckas självklart för drabbade och närstående. MEN vår regering kan inte ta ansvar för en sjukdom. Då skulle vi även tycka att regeringen tar ansvar för MS, Parkinson, alla sorters cancer osv osv. En regering kan inte ta ansvar för en sjukdom och när en regering ska lägga resurser på något så är det skattebetalarnas pengar det handlar om, och alla skattebetalare i Sverige kanske inte vill ansvara för ALS utan har egna problem. 

Svar


Gäst

#146 Re:

2015-06-11 17:50:24

#142: Ee -  

 Kanske vore bra med lite empati. Eller?

 

Monica Salomonsson
Ansvarig för denna petition

#148 Re:

2015-06-12 00:45:43

#142: Ee -  

 Jag håller med dig. Alla kan inte ta ansvar och alla vill inte heller. ALS är en bland de sjukdomar som du räknar upp MS och Parkinsson ex. ligger nära ALS. De är alla sjudomar som kallas autoimmuna. D.v.s. Någonting i vår fantastiska kropp får för sig att cellerna är en fiende och börjar bombardera dem med vita blodkroppar. Det finns många fler sådana sjukdomar och alla tjänar på att vi testar vilket många av dem som har ALS gärna gör. Vår namninsamling ställer inga krav på pengar till forskningen det sköter olika insamlingar om. Hjärnfonden och Ulla-Carins stiftelse är några exempel. I USA doneras massor av pengar till forskning. Här i Sverige går en viss del av vår gemensamma kassa till kultur, trafik, barnomsorg o.s.v men även till sjukvård så det är väl där du menar att vi inte skall lägga mera resurser. 

Jag måste göra dig besviken i ditt resonemang. Sjuka människor kräver resurser. Friska människor skapar resurser.

 

 

Lolli /anhörig

#182 Re:

2015-06-19 15:54:09

#142: Ee -  

 Det är faktum att det har hänt väldigt mycket i forskning i de sjukdomar du nämner t.ex bättre mediciner   och operationer som gör att du kan leva ett drägligt  liv .Men INTE med ALS om du läser om den nogrant (eller träffar någon med  ALS)då tror jag du förstår allas vädjan om hjälp! !

torparlotta

#243 Re:

2015-07-15 13:36:30

#142: Ee -  

 varför inte be regeringen "öppna sina hjärtan"?