Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Quoted post

Magnus Lundberg

#17 Re: Re: Miljöprojekt för Täby

2014-04-08 19:38

#14: Giftstopp Norrort - Re: Miljöprojekt för Täby

Många kommentarer i raden innehåller tvärsäkra påståenden om överskott på produktionskapacitet, giftigt bränsle och kommande miljöeffekter. Samtidigt begär man information i detta anonyma nätforum utan att rikta det till någon mottagare ("Var vänligredovisa en detaljerad analys..." etc)

Giftstopp vet mycket väl att direkt information i alla dessa frågor fanns att få från ett flertal fackkunniga vid de offentliga samråd som hållits 7/4 och 8/4 i Tibbleskolan respektive kommunhuset.

För dem som söker bakgrundsinformation så hittar ni hela E.ONs ansökan till miljödomstolen på denna hemsidesadress:

https://www.eon.se/privatkund/Produkter-och-priser/Fjarrvarme/Fjarrvarmenat/stockholm-nordost/Aktuellt/Nyheter/Ansokan-inlamnad/

Där finns många av de svar ni efterlyser. Om ni inte tror på dessa beskrivningar och analyser kan ni kanske försöka att på ett mer faktabaserat sätt än hittills vederlägga dem.

Svar

Kathrin

#48 Re: Re: Re: Miljöprojekt för Täby

2014-04-20 12:09:05

#17: Magnus Lundberg - Re: Re: Miljöprojekt för Täby

Hej Magnus, jag var på samrådet och jag vet nu mycket väl att jag INTE fick svar på 'alla dessa frågor'.

Jag har följt din föreslagna länk till EON och hittar tex Bilaga B5 Spridningsberäkningar och finner att man där endast valt att redovisa svaveldioxid, kvävedioxid samt partiklar(PM10) allt annat hoppar man över, tex dioxiner. Sedan väljer man att summarisk ange att även arsenik, kadmium, nickel, bly kommer att släppas ut.

Du tycker att 'man' inte riktat sig till någon mottagare tidigare. Ok, då riktar jag mig till dig, eftersom det är du som dragit igång detta projekt en gång i tiden. Kan du ta fram en lista på samtliga utsläpp till luft/vatten/mark som KVV kommer att generera samt i vilken mängd. Och glöm då inte de tusentals ton aska och rökgasreningsprodukter som ska skickas till Högbytorp i Upplands-Bro.

Sen har vi ekonomin (frågan ställs till ansvariga i Täby kommun, tex TMAB). Kommunen har lovat EON att få köpa/arrendera en byggklar tomt (jag fick olika svar av olika på samrådet och vet fortfarande inte om marken ska säljas eller arrenderas ut)

Tex så efterfrågade jag en sammanställning på kommunens samtliga kostnader, bla saneringen, innan tomten är sk byggklar. En sådan fanns inte att få på samrådet. Hur många 100 miljoner kommer det att kosta oss Täbybor ?