FyrverkeriBegränsningar

Quoted post


Gäst

#1898

2013-12-31 19:39

JAG KAN INTE FÖRSTÅ, ATT DET TILLÅTS ATT SKJUTA RAKETER OCH SMÄLLARE I TÄTBEBYGGDA OMRÅDEN. FÖRRESTEN TROR JAG INTE ATT DET ÄR TILLÅTET. MAN MÅSTE ANMÄLA TILL POLIS ATT MAN TÄNKER SKJUTA. ELLER ? Jag har en hund som är så rädd. Hon kan ju inte förstå att vi människor tycker att det är så roligt, och vackert. Hon skakar som ett asplöv. Hon försöker gömma sig, men det finns inga gömställen, som inte raketernas ljud kommer åt. Hon är förtvivlad. Har ni tänkt på alla djur som finns i vår vackra natur. Alla vilda djur. Vart ska de gömma sig. De finns även små människobarn som är otröstliga när ni väsnas på detta vis. Men det bryr ni er väl inte heller om. Inte bryr ni er om att städa efter er heller, vem eller vilka ska göra det ? Om ni bara höll er till Nyårsnatten ett par timmar. Nej, ni startar redan två till tre veckor innan Nyår , sluta kan ni inte heller. Två till tre veckor efter hör man er fortfarande. Jag hörde ett gäng pojkar tio till tolv år gamla den ena sa - Jag älskar raketer. Sen gick de fram till en man, och frågade - Kan du hjälpa oss med en sak ? Vill ni att jag ska köpa cigg, så kan ni glömma det. Nej vi vill att du köper raketer till oss. Då svarar mannen att det kan jag hjälpa er med. Så sorgligt. Är inte det langning ? Eller ? Mvh Lotta Sundbaum Stockholm

Svar


Gäst

#1917 Re:

2014-01-01 01:18:20

#1898: -

Helt korrekt. Enligt lagen krävs det alltid tillstånd från polisen för att skjuta i tätbebyggt område, och detta gäller vad det verkar även om en kommun i sina lokala ordningsföreskrifter anger att det inte är krav på tillstånd vissa tider.

Gäst

#1929 Re:

2014-01-01 10:43:43

#1898: -

Bor själv inte i tättbebebyggt område, utan på landsbygden. Jag tycker inte att man ska få skjuta raketer på landsbygden heller. Ute på landet och i skogen finns de flesta djuren, och inte i staden. Har själv 7 hästar, en hund och 4 katter. Ingen av dom är tack och lov panikslagen. Var ute i stallet vid kvart ö 12 i natt och kollade. Ett sto med föl var lite stressad, och en av de andra hästarna var märkbart påverkad av situationen, men det var ingen panik. Vi har tur som inte har panikslagna djur, men det finns hästar som varken äter eller dricker och som svettas och mår jättedåligt. Så nej tack inga fyrverkerier vare sig på landsbygden eller i tätbebyggda områden!