FyrverkeriBegränsningar

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition FyrverkeriBegränsningar.


Gäst

#1901

2013-12-31 20:16

Få bort det bara, djuren ska inte behöva lida! :(

Gäst

#1902

2013-12-31 21:17

Tycker det borde vara tillåtet för privatpersoner att smälla mindre fyrverkerier, men under vissa tider. För de små barnens skulle exempelvis på nyår kl 18-19 och för de vuxna kl 24-01. Detta för att få en häftigare effekt och samtidigt inte dra ut på ett lidande. Tror det kan vara svårt att förhindra privatpersoner helt tyvärr, vill man skjuta fyrverkerier så kommer man göra det, men att enas om vissa tider kanske flertalet skulle kunna ställa upp på.


Gäst

#1903

2013-12-31 22:57

Jag har varit 12 och vet hur kul det är att smälla smällare. Jag är i dag hundägare och vet lidandet. Det är inte värt det. Stoppa alla försäljning av pyroteknik till privatpersoner, inte bara minderåriga!
Sulfida

#1905

2013-12-31 23:02

Sitter här med en livrädd vovve i famnen. Lider minst lika mycket som henne. Ska fyrverkerier skjutas så räcker det med tolvslaget, inte en vecka innan och efter!

Gäst

#1906 Sjukt

2013-12-31 23:36

Jag tycker verkligen att det är kul med nyåret och firandet. Jag tycker det är mysigt att alla skålar och kramas och hälsar gott nytt år till varandra inför det nya året. Men det här smällandet går ju över allt rimligt förstånd. Ena dagen ska det källsorteras sopor och nästa dag ska det skjutas upp miljögifter utan dess motstycke. Jag bor i Stockholm och har aldrig varit med om ett värre tolvslag än i år. Skämmes tamejfan. Gör nåt vettigt av pengarna, skänk bort dom till välgörenhet, eller ge någon en present. Vad som helst skulle vara vettigare än det här sanslösa slöseriet.

Gäst

#1907

2013-12-31 23:37

Viktigt, nödvändigt....

Gäst

#1908

2013-12-31 23:41

Efter att ha tillbringat nyårsafton hemma med fyra hundar, varav en legat under en säng det mesta av kvällen och varken ätit eller druckit, så kunde jag inte annat än skriva på den här namninsamlingen. Har även barnbarn som är vettskrämda av smällandet och det är många gamla, särskilt dementa, som mår mycket dåligt. Lägg därtill alla vilda djur(och tamdjur) som inte har en aning om vad det är som händer och försöker komma ifrån det som är så skrämmande. Dagens regler är totalt tandlösa eftersom ingen rimligtvis kan se till att de efterlevs.


Gäst

#1909

2013-12-31 23:46

Djur lider.. Och betalar onödiga pengar till staten för att någon idiot smällt bort tre fingrar.. Tycker synd om djuren..
Maja Gräddnos

#1910 Re:

2013-12-31 23:47

#1902: -

Håller med dig om tidsbegränsningarna, men det borde även gå att begränsa fyrverkerierna. Om alla som skulle köpa var tvungna att visa upp ett tillstånd för ändamålet  skulle det nog bli en ganska drastisk nedgång i försäljningen.

 


Gäst

#1911

2013-12-31 23:52

Bort med skiten...bara fyllisar o för ungt folk som håller på med detta i dalsland där jag bor,spelar dålig råll ifall man måste ha tillstånd osv,,folk skiter ju i det,måste till förbud o sälja!!
Maja Gräddnos

#1912 Re:

2013-12-31 23:56

#59: Hundinsruktören -

Ja, för det är ju helt normalt att som hund bli utsatt för ett helt batteri av nyårsraketer, utan att reagera. Jag har träffat på flera hundar som varit skottfasta tidigare, men som blivit "nervvrak" efter ett rejält firande. Hur göra med skotträdda barn, ska föräldrarna inte få skaffa fler då? Även om de är skottfasta?


Gäst

#1913

2013-12-31 23:57

Jag tillhör väl dom lyckliga som ej har en skotträdd hund men jag sympatiserar med dom som har så jag ber alla som ser detta att skriva under för att begränsa fyrverkeriehanteringen.

Gäst

#1914

2013-12-31 23:58


Gäst

#1915

2014-01-01 00:53

Något måste göras. De flesta vill ha ett officiellt och fint fyrverkeri klockan 12.00 på nyår och närmast INGEN vill ha ungar som kastar smällare på folk och hundar i flera veckor. Bojkotta dem som säljer och kräv att polisen ser efter det här (med en ökad budget förstås).

Gäst

#1916

2014-01-01 01:03

Fyrverkerier ska skötas av stat, kommuner, föreningar eller klubbar. Dessa kan anordna fyrverkerier, med fastställda start och stopptider på särskilt utvalda platser.Genom detta slipper man onödig skadegörelse och detta "oljud" som annars pågår i timmar.

Gäst

#1917 Re:

2014-01-01 01:18

#1898: -

Helt korrekt. Enligt lagen krävs det alltid tillstånd från polisen för att skjuta i tätbebyggt område, och detta gäller vad det verkar även om en kommun i sina lokala ordningsföreskrifter anger att det inte är krav på tillstånd vissa tider.

Sissi
Gäst

#1918 Fyrverkerier

2014-01-01 02:47

I Køpenhamn, Danmark - här fyrar de av fyrverkerier i en vecka före nyår och hela dagen nyårsafton, överallt, på gator mellan hus, inne på gårdar, i parker, vid vatten, fåglarna vid kanalen flyger fram och tillbaka hela natten. Jag blev jätterädd första gången jag såg det och gömde mig i en 7-Eleven. Jag tycker inte om det alls. Småbarnsfamiljer som skjuter av precis bredvid änderna. De har så lite respekt för andra här, på andra sätt också, och som samhällen blir sämre och sämre, etiken blir värre och värre, år för år när inget görs så hoppas jag att Sverige kan hålla barrikaderna och vara ett föredöme, innan det samma också sker där. Det handlar inte om att folk ska upplysas så de kan vara med på att inte göra det, men att de få som har någon styrka, frihet under ansvar och moral/etik kvar gör något åt det så andra kan följa efter.
Jag tycker att det borde förbjudas fullständigt. Någon borde ta reda på hur fyrverekrierna blir tillverkade. Det är säkert i Kina på slavfabriker. Och så borde man ta reda på hur det hela började och vem som stod bakom. Det är säkert dit pengaspåret går eller så är det dem som vill underhålla befolkningen så vi inte ska märka var det bär hän med politik och annat förtryck. Fullständigt onödigt slöseri med gifter och resurser. Men det är vi ju så vana vid också vad gäller mycket annat, och vi har ju blivit tränade i att vi inte kan göra något åt det, vilket är fullständigt fel. Naturligtvis kan vi göra något åt det! Allt kan ändras till det bättre. Vi måste bara lära oss hur.


Gäst

#1919

2014-01-01 03:37

Såg i natt en vettskrämd liten hundkrake som slitit sig och i förtvivlan sprang hit och dit i ett desperat försök att fly hemska smällare och fyrverkerier. Den lilla fick under sin flykt en fyrverkerisalva direkt skickad efter sig, vilken briserade helt nära - några barn roades nämligen av att se den lilla hunden bli skärrad av smällare och utsatte djuret för än värre fasor! Denna illgärning tvingade hunden att chockad och förtvivlad fly över en ordentligt trafikerad väg!!! Barnen (mellan ca 8-13 år) triggades av att se ett desperat djur fly för sitt liv och skickade iväg YTTERLIGARE raketer efter den! Kan inte förstå hur sjukt och galet människan agerar under sitt "nyårsfirande"!? Den lilla skräckslagna stackaren undgick döden med en hårsmån. Den var ungefär 4 cm ifrån att bli överkörd och bilen som missade hunden med några få cm, stannade inte ens för att kontrollera vad som hänt! På håll såg jag och min familj detta hemska scenario och vi gjorde allt som stod i vår makt för att försöka hinna ifatt djuret. Dock försvann den lilla likt en oljad blixt så vi klarade inte av att undsätta den. Letade länge men förgäves... Hur ska man kunna somna med detta på näthinnan? Måtte någon vänlig själ nu ha hittat och räddat hunden!!! Folk kan inte låta bli detta otyg till raketer och smällare Det räcker inte med att vädja eller uppmana till avhållsamhet för att skona djur eller miljö. Människan fascineras av eld och pyroteknik. Så länge det går att skjuta kommer folk att göra det. Förbjud idiotiska smällare helt och hållet och uppfinn raketer som inte vare sig låter eller skitar ned, endast ger vackra formationer på himlen!!!

Gäst

#1920

2014-01-01 08:38

Äntligen hoppas bara att detta kan leda till att "raketer" kan skjutas på bestämda tider platser mm

Gäst

#1921

2014-01-01 08:44

Har haft hund i många år och sett hur dom lider. Har även varit med om att ungdomar roat sig med att slänga in smällare i brevlådor. En gång till ett äldre par där maken var mycket svårt sjuk och bara hade en kort tid kvar att leva. I en lägenhet blir det en rejäl smäll som kan vara väldigt obehaglig för den som är frisk och hur är det då inte för den som är svårt sjuk?
En yngre familj med spädbarn i fick en smällare i brevlådan och det blev en rejäl smäll i lägenheten och det lilla barnet blev jätterädd. Tänk på att unga människor med lite alkohol i kroppen kan få för sig att göra dom mest galna saker.
Tänk också på att människor kan få skador för livet pga smällare som inte hanteras på rätt sätt.
Önskar alla ett gott nytt år och att nästa nyår skall vi ha organiserat smällande med raketer och och annat kul. Man kan väl ordna fler platser där det skjuts och man kan ha försäljning av glögg till exempel, hålla tal, sjunga och göra det mera festligt. Det är ju roligare att vara många tillsammans och fira.

Gäst

#1922

2014-01-01 09:04

Snälla alla som ser detta skriv under,för att skona våra djur,och även människor!Tack på förhand!

Gäst

#1923

2014-01-01 09:11

Det är dags att sätta slut på detta:
- misshandel/tortyr av djur, vilda och tama
- förstörelse av natur/atmosfär
- förstörelse av ekonomiska resurser,till ingen nytta

Gäst

#1924

2014-01-01 09:16

Fyrverkerier är ett elände för husdjuren! Skall det vara firande så kan varje kommun anordna sådana så att man vet tidpunkten när det börjar o slutar. Nu är det flera dagar innan o efter högtiden som det avfyras smällare o raketer eftersom föräldrarna köper till sina minderåriga o låter dem hålla på dygnet runt i flera dagar runt både nyår o påsk.

Gäst

#1925

2014-01-01 09:59

Bäst om de försvunnet totalt! Tänk på djur å människor!