FyrverkeriBegränsningar
Kontakta namninsamlingens skapare
Tycker det borde vara tillåtet för privatpersoner att smälla mindre fyrverkerier, men under vissa tider. För de små barnens skulle exempelvis på nyår kl 18-19 och för de vuxna kl 24-01. Detta för att få en häftigare effekt och samtidigt inte dra ut på ett lidande. Tror det kan vara svårt att förhindra privatpersoner helt tyvärr, vill man skjuta fyrverkerier så kommer man göra det, men att enas om vissa tider kanske flertalet skulle kunna ställa upp på.
Kollar och läs länken!
http://hundar.ifokus.se/discussions/52c31d4ace12c462b7001220-rip-cissi?discussions-1
.
...
Visa mer
http://hundar.ifokus.se/threads/52c31d4ace12c462b7001220
Sjukt
Efter att ha tillbringat nyårsafton hemma med fyra hundar, varav en legat under en säng det mesta av kvällen och varken ätit eller druckit, så kunde jag inte annat än skriva på den här namninsamlingen. Har även barnbarn som är vettskrämda av smällandet och det är många gamla, särskilt dementa, som mår mycket dåligt. Lägg därtill alla vilda djur(och tamdjur) som inte har en aning om vad det är som händer och försöker komma ifrån det som är så skrämmande. Dagens regler är totalt tandlösa eftersom ingen rimligtvis kan se till att de efterlevs.
Re:
Håller med dig om tidsbegränsningarna, men det borde även gå att begränsa fyrverkerierna. Om alla som skulle köpa var tvungna att visa upp ett tillstånd för ändamålet skulle det nog bli en ganska drastisk nedgång i försäljningen.
Re:
Ja, för det är ju helt normalt att som hund bli utsatt för ett helt batteri av nyårsraketer, utan att reagera. Jag har träffat på flera hundar som varit skottfasta tidigare, men som blivit "nervvrak" efter ett rejält firande. Hur göra med skotträdda barn, ska föräldrarna inte få skaffa fler då? Även om de är skottfasta?
Re:
Helt korrekt. Enligt lagen krävs det alltid tillstånd från polisen för att skjuta i tätbebyggt område, och detta gäller vad det verkar även om en kommun i sina lokala ordningsföreskrifter anger att det inte är krav på tillstånd vissa tider.
Fyrverkerier
I Køpenhamn, Danmark - här fyrar de av fyrverkerier i en vecka före nyår och hela dagen nyårsafton, överallt, på gator mellan hus, inne på gårdar, i parker, vid vatten, fåglarna vid kanalen flyger fram och tillbaka hela natten. Jag blev jätterädd första gången jag såg det och gömde mig i en 7-Eleven. Jag tycker inte om det alls. Småbarnsfamiljer som skjuter av precis bredvid änderna. De har så lite respekt för andra här, på andra sätt också, och som samhällen blir sämre och sämre, etiken blir värre och värre, år för år när inget görs så hoppas jag att Sverige kan hålla barrikaderna och vara ett föredöme, innan det samma också sker där. Det handlar inte om att folk ska upplysas så de kan vara med på att inte göra det, men att de få som har någon styrka, frihet under ansvar och moral/etik kvar gör något åt det så andra kan följa efter.
Jag tycker att det borde förbjudas fullständigt. Någon borde ta reda på hur fyrverekrierna blir tillverkade. Det är säkert i Kina på slavfabriker. Och så borde man ta reda på hur det hela började och vem som stod bakom. Det är säkert dit pengaspåret går eller så är det dem som vill underhålla befolkningen så vi inte ska märka var det bär hän med politik och annat förtryck. Fullständigt onödigt slöseri med gifter och resurser. Men det är vi ju så vana vid också vad gäller mycket annat, och vi har ju blivit tränade i att vi inte kan göra något åt det, vilket är fullständigt fel. Naturligtvis kan vi göra något åt det! Allt kan ändras till det bättre. Vi måste bara lära oss hur.
En yngre familj med spädbarn i fick en smällare i brevlådan och det blev en rejäl smäll i lägenheten och det lilla barnet blev jätterädd. Tänk på att unga människor med lite alkohol i kroppen kan få för sig att göra dom mest galna saker.
Tänk också på att människor kan få skador för livet pga smällare som inte hanteras på rätt sätt.
Önskar alla ett gott nytt år och att nästa nyår skall vi ha organiserat smällande med raketer och och annat kul. Man kan väl ordna fler platser där det skjuts och man kan ha försäljning av glögg till exempel, hålla tal, sjunga och göra det mera festligt. Det är ju roligare att vara många tillsammans och fira.
- misshandel/tortyr av djur, vilda och tama
- förstörelse av natur/atmosfär
- förstörelse av ekonomiska resurser,till ingen nytta
| This discussion has been closed. |