Varför måste vårdbiträden övervakas?

Quoted post


Gäst

#1

2013-12-18 23:36

Detta är självklart då kvaliteten för alla äldre kommer att sjuka till botten då vi som verkligen bryr oss om de gamla kanske kommer att lämna hemtjänsten och lämna över till dem som inte är så noggranna då vill ha möjligheten att kunna improvisera dvs. att om "Britt" behöver mer tid för att hon mår dåligt så stannar jag självklart där hos henne så länge det behövs och ringer till typ Antonio, Ylva eller Tess så de har hand om de jag inte hinner med.

Svar

Pappersarbetaren

#33

2014-01-31 11:32:28

Kort och gott okunskap. Det märkts tydligt att folk inte är insatta i vad det nya tidsberäkningssystemet kommer göra för de äldre. Det äldre kommer nu att få den tiden de är beviljade. Vårdbiträderna kan inte längre skylla ifrån sig att dom inte har tid. Om ni ska demonstrera sätt er först in i vad systemet innebär... suck

 

Sigge

#141 Re:

2016-11-08 07:49:56

#1: -  

 Jag jobbar inom hemtjänsten sedan sex år tillbaka och har varit med om införandet av inloggningssystemet Phoniro. Vid ett tillfälle hjälpte jag en man som plötsligt blev mycket sämre, jag skickade honom till sjukhus (för vilken gång i ordningen?). Många turer hit och dit men han skickades hem igen - trots att jag vädjat till överläkaren om att INTE skicka hem mannen eftersom jag ansåg att han inte klarade sig själv hemma. Överläkaren sade att han skulle få komma på korttidsboende, skönt för honom!

Men nä, nästa dag skickas mannen hem. Han kunde knappt gå, hemmet trångt och bökigt, ingen plats för rullator samt att han kissade på sig hela tiden. Många, långa turer med vårdcentral osv en kateter sattes in som bara läckte hela tiden. Mannen mycket arg, besviken och ont. Totalt utlämnad, inga anhöriga som bryr sig, jag hjälpte honom så mycket jag kunde, gav honom det jag kunde t o m mer tid än han var berättigad. Tidigare hade mannen Inköp på schemat, dvs när jag fann honom nerkissad i sängen skulle jag fråga vad han ville att jag skulle handla. Jag kunde inte lämna honom i detta skick!!! 

När jag lämnade in timrapporten blev det världens bråk och jag trodde inte att jag skulle få betalt för den tid jag ägnat åt mannen. Jag ringde t o m biståndsbedömaren i min kommun som bara suckade och stönade. Det var väldigt jobbigt, jag var arg och ledsen men mannen fick till slut extra hjälp. Det enda facket kunde göra var att stoppa mina besök hos mannen för det var en psykiskt jobbig miljö...

Då finns det nåt på schemat som heter "Hjälp med morgonhygien" vilket innebär dusch/tvätt samt påklädning. Men det ingår INTE renbäddning av säng (han ska alltså ligga i sina nerkissade lakan). Det ingår INTE att tvätta lakanen, hänga, plocka ner och vika tvätten. Och glöm det där med att få en skjorta struken!

Jag tycker detta är sååååå dåligt!