Varför måste vårdbiträden övervakas?

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Varför måste vårdbiträden övervakas?.


Gäst

#26

2014-01-26 14:19

varför förnedra hårt arbetande människor på detta sätt?

Gäst

#27

2014-01-26 15:21

så jädra dåligt!!!!!! sätt gps på politikerna istället...dom behöver verkligen övervakas!

Gäst

#28

2014-01-26 21:43

Jag har arbetat i hemtjänsten i Uppsala, med liknande system för tidsstudier och "controlling" minut för minut. Detta är inte ens värdigt för de fabriksjobb som metoden kommer ifrån från början, det är taylorism i it-åldern. Informationsteknologin används för att övervaka och effektivisera "produktionen" av hemtjänst på samma sätt som produktionen av bilar i en bilfabrik. Vi måste kräva ett arbete som utgår från människan - från brukarnas behov och personalens färdigheter, och som fokuserar på omvårdnad och service, inte på tidseffektivitet och lågprisproduktion. Hur ska Stockholms stad tjäna in de investerade 40 miljonerna? Fler sådana här petitioner och upprop - och börja protestera på allvar, "våra" idag sorgliga skämt till "fackföreningar", som verkar vara mer angelägna om att bevara arbetsfreden än att försvara jobbarnas och brukarnas intressen! Det får vara nog nu!

Gäst

#29

2014-01-30 10:06

Så synd att många arbetar 12.30 på fredag.

Gäst

#30

2014-01-30 12:35

New public management in absurdum! Från en arbetssituation som varit knappt uthärdlig har det nu blivit outhärdligt. Hemtjänsten behöver mer personal, mindre stress, mer empati och medmänsklighet och ett rejält lönelyft. Inte underbemanning, ännu mera stress, övervakning och "affärstänk". Situationen är ovärdig både för personalen och de äldre!
HUR

#31 Re:

2014-01-30 14:41

#29: -

Ingen fara! Detta är bara början på upproret! :)


Gäst

#32

2014-01-30 21:03

Nu får hemtjänstpersonalen springa ännu fortare kommentar...
Pappersarbetaren

#33

2014-01-31 11:32

Kort och gott okunskap. Det märkts tydligt att folk inte är insatta i vad det nya tidsberäkningssystemet kommer göra för de äldre. Det äldre kommer nu att få den tiden de är beviljade. Vårdbiträderna kan inte längre skylla ifrån sig att dom inte har tid. Om ni ska demonstrera sätt er först in i vad systemet innebär... suck

 

HUR

#34 Re:

2014-01-31 19:02

#33: Pappersarbetaren -

Du menar systemet vi arbetar i? Jo, vi vet vad det innebär. Frågan är väl vilka som vet mest om vårdarbete, vårdbiträden eller pappersarbetare.

Nicki

#35 Re: Re:

2014-01-31 20:41

Jag har använt ParaGå sen det kom och nu äntligen funkar det. För MiNA pensionärer blir det bra.

Gäst

#36

2014-02-02 10:07

Hoppas på förändring för oss som arbetar i äldreomsorgen innan fler "går i väggen"!

Gäst

#37

2014-02-02 12:07

Det är inte bara i Stockholm det ser ut så, på många andra platser ser det likadant ut.

Gäst

#38

2014-02-02 14:31

Klart att dom är nyfikna på vad ni gör. Alla vill väl veta hur ni lyckas göra det omöjliga möjligt Att utföra så bra jobb med så usla arbetsförhållanden är en prestation

Gäst

#39

2014-02-02 14:47

Jobbar i hemtjänsten och vet hur arbetsmiljön kan vara.
Vet också att i många kommuner ges för lite ersättning för det jobb som genomförs.
Det påverkar också oss arbetstagare negativt och framförallt våra kunder!
Vi är kollade när vi jobbar via mobipen och ibland i bilarna.
Mobipen tar tid i från våra kunder/brukare och det känns inte bra att behöva stå där och logga in när kunden behöver min hjälp!
Biståndshandläggare ger väldigt sjuka kunder för lite tid! Det resulterar i att vi i hemtjänsten får lämna en kund i en väldigt svår situation ibland.
Beroende på situationen så stannar man längre hos kund. Det slutar med att det blir stressigt hela dagen och har man tur så får man rast. :)
Ibland beror det på planeringen och ibland beror det på att man får stanna längre hos kund eller får ett larm som inte finns tidsmässigt planerat på schemat.
Trafiken påverkar oss också varje dag när det gäller att passa tiden till kunderna!
Lönerna inom vården är dålig! Det är svårt att klara sig på en sådan lön!
Men det måste också finnas en skälig ersättning från kommunens sida!
Faktum är att staten borde ta ett större ansvar!
Nu skyller de bara på kommunerna att det är deras skyldighet att betala!
Men kommunerna går också på knäna och har svårt att få ihop budgeten !
Något måste göras! För en bättre vård! För en bättre arbetsmiljö och bättre lön!!
Tack för detta engagemang! ;-)
Helena Broberg
Bandhagen

#40 Re: Mjukare omsorg - inte hårdare kontroll

2014-02-02 15:02

#2: Mirinda - Mjukare omsorg - inte hårdare kontroll

Jaa, det är sanslöst som det har blivit och allt går ut på ekonomi, ett ord man kan spy på. Arbetade som vårdbiträde på 80- talet och då fick man skippa städning om personen man var hos behövde/ville prata, många är tyvärr så ensamma och kanske bara har den kontakten. Man kan orda om det här hur mycket som helst men ingen har något ansvar längre så man vet ju inte vem man ska kritisera etc.

Helena Broberg
Bandhagen

#41 Re:

2014-02-02 15:04

#39: -

BRAVO!!


Gäst

#42

2014-02-02 16:25

Vi som jobbar inom hemtjänsten ska vara flexibla och alltid redo, för att vi ska kunna göra det så låt oss få röra oss utan att stressa runt övervakade varje steg vi tar. Till slut så finns det ingen som stannar kvar och vem ska då göra vårat jobb?!
Majsan

#43 Re:

2014-02-02 16:28

#39: -

Mycke bra skrivet!!!


Gäst

#44

2014-02-02 17:26

För jävligt att undersköterskor ska övervakas med GPS. Sätt gps-en på de chefer som hittat på detta så får vi se vad de gör för sina chefslöner. Spara, spara, spara; de behövande skiter vi i.
Lena w

#45 Storebror ser oss

2014-02-02 18:43

Tackar min stjärna att jag jobbar i Göteborg stad som har sin kommunala hemtjänst. Stöttar er fullt ut . 39 mycket bra skrivit.


Gäst

#46

2014-02-02 18:44

Inte nog med att vi har låga löner o jobbet dåligt rykte vad tror man att man uppnår med detta i ett yrke som redan har personalbrist!

Gäst

#47 Re:

2014-02-02 18:48

#39: -

Precis så är det. Mycket bra skrivet.

Ellen

#48 GPS är för bilar - ej för människor

2014-02-02 22:43

Detta är helt sjukt!! De som jobbar i hemtjänsten gör ett väldigt bra jobb redan, det kommer inte bli bättre av att ha GPS!!!!! Det är ingen som inte gör sitt jobb, så det finns inget behov av GPS!!
Lita på hemtjänstpersonalen för fan! De är duktiga och ärliga! GPS är inte till för att sättas på människor!!
Micke

#49 Har jag missuppfattat?

2014-02-02 23:03

Jag trodde att GPS bara slår på vid KOM och GICK. Och om man nu inte fuskar så är väl det inte hela världen? Då får man ju ett kvitto på att man varit där.

Gäst

#50

2014-02-03 06:54

Som brukare tycker jag det är förkastligt att införa ett system som ytterligare sätter press på deras redan dåliga arbetssituation, där deras scheman är så dåliga att dom ofta måste ta till sina raster för att kunna klara av att besöka alla sina brukare.