Varför måste vårdbiträden övervakas?

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Varför måste vårdbiträden övervakas?.


Gäst

#126

2015-09-02 04:56

Jag får dagligen ta emot gråt och ilska från min mamma som efter en hjärnblödning sitter i rullstol. Jag får klippa naglar, handla och städa i kyl och skåp. Trots att hemtjänsten ska göra det. Det är normalt att mamma har ca 40 personer gående i sitt hem.......

Gäst

#127

2015-09-02 11:26

Vården måste få mer tid för de äldre så att dom får den trygghet dom förtjänar o god omvårdnad. Dom betalar ju dyra pengar för tjänsten.

Gäst

#128

2015-09-02 12:21

Har jobbat som läkare inom geriatrik/äldrevård i över 30 år och har sett ett ständigt försämrat utbud av omvårdnad pga återkommande besparingsåtgärder, samtidigt som behovet av omvårdnad ökar.

Gäst

#129

2015-09-02 12:32

För att jag vill att våra gamla ska må bra utan minuter

Gäst

#130

2015-09-02 17:57

Jag jobbade som vårdbiträde i 27 år. Inte inom hemtjänsten men inom äldreomsorgen. Men jag vet hur tungrott allt är inom omsorgen.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-09-04 00:10



Gäst

#132

2015-09-07 15:45

I min ålder, 64 år, har det blivit allt synligare med vänners åldriga föräldrar, vilka strider som måste föras med hemtjänsten och hur jagade de är av att vara tvungen att hålla tider snarare än ge hemtjänst.

Gäst

#133

2015-09-08 13:02

För att statusen inom hemtjänsten måste höjas utan övervakning. Vi ska inte behöva jagas runt på eller i vårt arbete. Vårt jobb ska väl ändå vara att vårda och hjälpa en behövande till en en för dom bättre livskvalitet.

Gäst

#134

2015-09-13 09:09

Jag, som dotter till en dement kvinna, ser konsekvenserna av de fruktansvärda arbetsförhållanden hemtjänstpersonalen har. Som anhörig blir en förtvivlad, som medborgare i ett välfärdsland rasande!

Gäst

#135

2015-10-09 09:04

Jobbar själv i hemtjänst sedan 42år tillbaka.Så mycket har blivit sämre t.e.x detta med Paragå och minut planering.Går snart i för tidig pension för jag orkar inte längre.

Gäst

#136

2015-10-16 13:34

Hej, jag arbetar inom hemtjänsten vid Norrmalm i Stockholm city. Det som inträffar när man använder paragå är att en stresssituation inträffar för personalen. Sedan så hinner man inte gå från den ena brukaren till den andre på så kort tid som möjligt. Och även det är stressande. Vi hemtjänstarbetare måste få vara flexibla så att vi på bästa sätt kan hjälpa den sjuke, ensamme pensionären på rätt sätt. Nu hinner man inte med det. Hej då.

Gäst

#137

2016-03-10 19:55

Förändringar kan ske om vi aktivt visar vårt missnöje över saker som kan bli bättre inom vårdsektorn/hemtjänsten. Inom samtliga områden.
Verkligheten

#138

2016-04-02 11:06

Finns inget intresse av de styrande att vård skall ges, bara att uppfylla minuter. Fy fan, stackars personal. Politikerna behöver sluta med sina droger (?) och VAKNA UPP!!!

Simon

#139

2016-06-26 23:46

Bort med GPS systemet. Jag är så jävla less på detta med mobil incheckningar. Det tar en sån jävla tid att både trycka in koder och även att självaste ParaGå programmet segar sig! När ska detta få ett slut.

 


Gäst

#140

2016-09-06 06:38

Hemtjänsten måste uppvärderas! . Kläm åt skattefuskande bolagen istället
Sigge

#141 Re:

2016-11-08 07:49

#1: -  

 Jag jobbar inom hemtjänsten sedan sex år tillbaka och har varit med om införandet av inloggningssystemet Phoniro. Vid ett tillfälle hjälpte jag en man som plötsligt blev mycket sämre, jag skickade honom till sjukhus (för vilken gång i ordningen?). Många turer hit och dit men han skickades hem igen - trots att jag vädjat till överläkaren om att INTE skicka hem mannen eftersom jag ansåg att han inte klarade sig själv hemma. Överläkaren sade att han skulle få komma på korttidsboende, skönt för honom!

Men nä, nästa dag skickas mannen hem. Han kunde knappt gå, hemmet trångt och bökigt, ingen plats för rullator samt att han kissade på sig hela tiden. Många, långa turer med vårdcentral osv en kateter sattes in som bara läckte hela tiden. Mannen mycket arg, besviken och ont. Totalt utlämnad, inga anhöriga som bryr sig, jag hjälpte honom så mycket jag kunde, gav honom det jag kunde t o m mer tid än han var berättigad. Tidigare hade mannen Inköp på schemat, dvs när jag fann honom nerkissad i sängen skulle jag fråga vad han ville att jag skulle handla. Jag kunde inte lämna honom i detta skick!!! 

När jag lämnade in timrapporten blev det världens bråk och jag trodde inte att jag skulle få betalt för den tid jag ägnat åt mannen. Jag ringde t o m biståndsbedömaren i min kommun som bara suckade och stönade. Det var väldigt jobbigt, jag var arg och ledsen men mannen fick till slut extra hjälp. Det enda facket kunde göra var att stoppa mina besök hos mannen för det var en psykiskt jobbig miljö...

Då finns det nåt på schemat som heter "Hjälp med morgonhygien" vilket innebär dusch/tvätt samt påklädning. Men det ingår INTE renbäddning av säng (han ska alltså ligga i sina nerkissade lakan). Det ingår INTE att tvätta lakanen, hänga, plocka ner och vika tvätten. Och glöm det där med att få en skjorta struken!

Jag tycker detta är sååååå dåligt!

 


Gäst

#142 Re:

2016-11-08 07:54

#126: -  

 Hej, tyvärr får hemtjänsten inte klippa naglar. Det ska distriktsköterskan göra. Kräv att få samma personer som sköter din mamma. Lycka till :)

 


Gäst

#143

2016-11-08 15:01

Det måste bli en ändring av vård av våra gamla, inte meningen att personal och vårdtagare ska stressa så de blir sjuka

Gäst

#144

2016-11-10 20:15

Står snart inte ut med "minutvalsen" där varje besök hos vårdtagaren ska redovisas finns ingen tid till att sitta ned o prata el ta en kopp kaffe hos dem,det är så nedvärderande mot oss,har samtidigt krav på dokumentafton mm har försökt förklara att tid inte finns, men ingen som lyssnar,har varit delvis sjukskriven i två år mycket pga dessa förhållanden på min arbetsplats, samtliga som vissa har arbetsuppgifter där de kan glida runt med chefens till låtens,ögontjänare kallas det!

Gäst

#145

2016-11-11 18:16

Därför att jag själv arbetar i hemtjänsten och anser att tidsregistrering av de äldres behov är en bisarr idé som inte är människovänligt.

Gäst

#146

2016-11-12 14:09

Jag arbetar inom hemtjänsten.

Gäst

#147

2016-11-14 06:18

Har alltid undrat varför just arbete inom hemtjänst är så tidsbestämd på minuten.
Finns det någon annan yrkesgrupp som behöver jaga tid som hemtjänsten gör? Tjänstemän , chefer, snickare, vaktmästare?
snurran

#148 paragå

2017-02-07 09:53

 Problemet är att den sociala flexilibiteten har glömnts bort.Den drivande kraften att göra ett bra jobb handlar om att se ,lyssna och visa respekt.Det är inte kontrollsystem som paragä som skapar ansvar.Bästa kontrollen är att vi i personalen får tid att mötas och dela med oss av våra arbetsinsatser.Som det är nu sparkas vi u och ska jobba efter klockan.Förr sa man att man skulle fokusera på vård behoven.Nu säger företagen att vi ska vara den tid som kunden är beviljad annars förlorar vi pengar. det är som om vi kör taxi med taxameter.

 

N person

#149

2017-10-26 11:51

Tidfascismen och övergreppet mot en hel yrkesgrupp fortsätter. 

Formeln är: Lögnen upprepas tillräckliga många gånger så att den blir sann och undersåtarna blir övervakningsresistenta.

Lär dig att kyssa dina bojor