Bort med aversiv hundträning från TV!

Quoted post


Gäst

#12 Re:

2013-11-05 06:01

#6: -

Var god ange andra problemområden där "quick fixes" fungerar.

Ska man försöka stoppa en hund som gör utfall mot en människa? Nog så, människor i gemen (och inte många hundägare) vet att utfall är ett förhållandevis milt hot.
Men fundera över varför hunden är hotfull? Låt mig komma med svaret på en gång. Den känner sig hotad. Den är i koppel och kan inte fly. Då är enda lösningen för hunden att hota tillbaks för att skrämma bort hotet.

Är således svårt att genom med ökad hotfullhet från ens egen sida göra situationen bättre. Den effekt som möjligen kan ses är att hunden blir på ytan helt lugn, men full av stress. Hot av typen att någon som står över en och visar tänderna och morrar, skäller högt är för en hund att ha förlorat ett slagsmål och finns inga andra alternativ än att ge sig eller riskera att dö.

Kan kanske föreställa dig de psykiska konsekvenserna för hunden?

Svar

Maria

#19 Re: Re:

2013-11-05 07:30:49

#12: - Re:

Hej!

Av ren nyfikenhet: hur tänker du att man i skarpt läge ska förhindra en olycka, vare sig det handlar om barn, andra hundar eller vuxna människor, utan att korrigera? Hur ska man ta sig an en hund som haft en dålig uppväxt och lagt sig till med ovanor som kan vara farliga för omgivningen? (Hur duktiga du och jag än är kommer det alltid finnas människor som hanterar sin hund fel som sedan någon måsta hantera.)

Att inte förglömma är heller hundens instinkter och genetik. Och förlåt, men jag ser definitivt inte ett utfall som ett "förhållandevis milt hot".

Jag vill även tillägga att jag inte på något sätt är för brutala metoder. Jag är intresserad av hur man löser ovanstående enbart med belöning.


Gäst

#41 Re: Re:

2013-11-05 11:31:32

#12: - Re:

Är det jag som du vill skall svara? Kommunikation är svårt! Jag var mycket tydlig med att det är inte "quick fix" som ex CM gör. alltså att en dags träning så är alla problem borta. Vad han gör är ju att visa hundägaren att det går att förändra genom att visa på förändrat beteende på kort tid. Hur skulle annars hundägaren motiveras att fortsätta sin träning? Ett påvisat förändrat beteeende gör alltså hundägaren motiverad att fortsätta sin träning. Det pratas mycket om att ex CM använder stackel och el. Jag har missat just de programmen och har aldrig sett detta användas. Självklart är inte stackel och el acceptabla träningsmetoder!

Att enbart hundar som går i koppel gör utfall är inte korrekt. Har inte heller sett någon instruktör hota en hund på det sätt du beskriver.