Bort med aversiv hundträning från TV!

Quoted post

Maria

#19 Re: Re:

2013-11-05 07:30

#12: - Re:

Hej!

Av ren nyfikenhet: hur tänker du att man i skarpt läge ska förhindra en olycka, vare sig det handlar om barn, andra hundar eller vuxna människor, utan att korrigera? Hur ska man ta sig an en hund som haft en dålig uppväxt och lagt sig till med ovanor som kan vara farliga för omgivningen? (Hur duktiga du och jag än är kommer det alltid finnas människor som hanterar sin hund fel som sedan någon måsta hantera.)

Att inte förglömma är heller hundens instinkter och genetik. Och förlåt, men jag ser definitivt inte ett utfall som ett "förhållandevis milt hot".

Jag vill även tillägga att jag inte på något sätt är för brutala metoder. Jag är intresserad av hur man löser ovanstående enbart med belöning.

Svar

Blandrastik

#22 Re: Re: Re:

2013-11-05 07:51:26

#19: Maria - Re: Re:  

 En hund med dålig uppväxt är ju i allra högsta grad det sista man ska korrigera. Nummer ett blir att se till att hunden aldrig hamnar i en situation som den inte kan hantera. Skulle den ändå hamna där är det ju MITT fel, inte hunden som ska korrigeras. Sen måste vi komma ihåg att en hund i affekt, vid tex ett utfall, inte har någon inlärningförmåga. Hjärnan är strängt upptagen med annat än att ta in information. Ta hunden från platsen bara.

Vic

#105 Re: Re: Re:

2013-12-03 10:43:42

#19: Maria - Re: Re:

Genom att börja på avstånd så att hunden inte behöver göra sitt utfall. Jag börjar aldrig ett träningspass på nära håll där hunden går upp i stressnivåer så att den blir blockerad. Så länge man har koll på vilket avstånd som krävs så kan man träna med godis,leksak,mys eller röstberöm så att hunden känner sig duktig. I så kallat "skarpt läge" antar jag att du tänker på utanför träningen när man kanske råkar in i en situation som hunden inte klarar av. Då skulle jag säga att bara vänta ut att "faran" går vidare så att man kan fortsätta. Absolut inte ömka i det läget bara. Väldigt effektivt är att gå gemensamt men med ordentligt avstånd så att den som hunden skäller på inte försvinner bara för att hunden skäller utan att man går tills hunden lugnat sig och att man sen svänger av. "Skvallerträning" är väldigt effektivt så kolla upp det.

www.sundhund.net