Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!


Gäst

/ #771

2016-06-02 18:07

Jag har skrivit under för att jag tycker dels att det vore mycket fel av Stockholms stad att gå emot svenska statens riktlinjer om K-märkta hus. Som Sveriges huvudstad Borde de gå före som Gott exempel när det gäller Kulturvård och Bevarande.
Hur många kulturvärden har inte Stockholm inte redan förlorat? Räcker det inte med räderna som var under "den stora rivningsvågen" 50-60 talet?
Dessutom, om turister blir störda av byggnadsställningar på slottet, hur mycket kommer de inte bli störda av att den vackra stadsbilden runt slottet förstörs av ett ufo (gämfört med miljön) har tagit de vackra hussn och båtarnas plats?! Och vi svenska medborgare ... spelar vår åsikt ingen roll?
Snälla, rädda vår vackra huvudstad. Gör inte samma misstag om igen. I en värld där så många har blivit rotlösa och fått sina kulturhistoriska värden förstörda (av t.ex. IS), behövs de kulturhistoriska miljöerna mer än någonsin. 

Ps. Det vore kanske inte helt fel att skapa arbetstillfällen som inte ligger mitt i stadskärnan. Det finns en orsak varför industrierna i Uppsala flyttar ut ur staden. (Jag vet mycket väl att museer och industri inte är samma sak, även om man strävar efter att båda ska ticka som en klocka.)