Upprop för att flera tåg ska stanna vid Bennäs station - Vetoomus Pännäisten rautatieaseman junavuor

Gäst

/ #160 Bennäs-Tidtabeller-Fullbokning-Utveckling av service-Regional ojämlikhet betr. kapacitet och priser

2016-04-26 15:34

Det är så få tåg som stannar i Bennäs, att tågen ofta kring veckosluten är bokade till sista plats på sträckan Bennäs – Tammerfors .Under påskhelgen fanns det t.ex inte en enda plats ledig på något av tågen under annandag påsk. Denna nedskärning av tågturer och antalet vagnar & platser per tåg gör att det snart blir lottdragning om vem som får åka med. Skall VR genom kvotering bestämma hur många som får resa med tåg under en helg och hur många som får resa till Österbotten med tåg för att fira jul och påsk? Vill VR gå miste om inkomster genom att kvotera antalet platser som säljs genom att låta tågen vara fullbokade? Önskar även att 9:30 tåget Bennäs-Helsingfors skulle återinföras. Då skulle tågkapaciteten automatiskt också öka. Ändamålsenliga tågtidtabeller är förutom för pendlare även viktigt för näringslivet i regionen. Tåg är ett miljövänligt effektivt sätt att resa, så varför skära ned tågturerna till Bennäs? Jag drömmer även om tiden när det fanns en godsavdelning på tåget, som möjliggjorde transport av stora resväskor/kappsäckar och andra skrymmande föremål på tåget. Även denna tjänst var viktig. Det var då möjligt att vid stationen lyfta upp föremålen till godsutrymmet i vagnen. Det finns mycket utrymme för positiv utveckling av tjänster inom tågtrafiken.   Ojämlighet mellan regioner i landet. Genom ändringarna i tidtabellerna och kapacitetsändringarna har tågtrafiken blivit mera ojämlik för personer bosatta i olika regioner i landet, när det gäller tillgången till bokbara biljetter per sträcka och biljettpriser. Varför finns det för det mesta lediga platser på tågturerna mellan Åbo och Tammerfors, medan tåget mellan Tammerfors - Bennäs är fullbokat? Varför kan inte flere vagnar fogas till tåget på sträckan Helsingfors Bennäs? Varför är biljettpriserna mellan Åbo-Helsingfors så förmånliga, studiebiljetten vanligen endast 14eur, medan studiebiljetten Åbo –Bennäs nästan kostar det tredubbla, 41 eur, under en helg? Beror detta på att biljettpriset stiger med bokningsgraden på överfulla tåg?( Tågen Åbo-Helsingfors är sällan fullbokade).Är det inte så att biljettpriset byggs upp av en del som täcker avgifter för bokning, datasystem osv, en sk startavgift, plus en del som är beroende av de resta kilometrarna? I så fall borde priset per kilometer vara högre för den kortare resesträckan. Vem betalar priset för reklamkampanjen om de sänkta biljettpriserna mellan Helsingfors-Åbo?