Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Lövbrunnabo

/ #106 Svar från Daniel Wemmergård

2014-05-18 19:23

Detta svar har jag fått från Daniel Wemmergård:
Hej,
Centerpartiet och övriga partier i kommunfullmäktige har ställt sig bakom en ökad produktion av fjärrvärme i Täby.
Det är bra, allt som minskar koldioxidutsläpp ska vi bevaka. Klimatförändringen är, anser jag, den största ödesfrågan vi står inför.
Vad gäller förslaget till kraftvärmeverk i Hagby så finns det frågetecken kvar innan jag och centerpartiet kan gå vidare med frågan. Bla ska en ny brandskyddsutredning utföras.
Min största oro för detta förslag, är inte som många Täbybor som främst tror att det ska eldas sopor med tillhörande utsläpp m.m, är hur det kan komma att se ut i det omgivande kulturlandskapet.
Då det inte är föreslaget att eldas sopor utan verksamhetsavfall och biobränslen (flis) så är jag inte speciellt orolig för vad som släpps ut ur skorstenen. Detta kommer att vara noggrant reglerat i miljöprövningen.
För mig är det viktigaste, om Hagby blir en realitet, att verket dels designas snyggt men också på bästa sätt döljs i omsorg av det otroligt vackra marker som finns i området. Hur det kan göras har jag idag inget svar på.
Men jag har pratat med olika tjänstemän på kommunen om möjligheten att sänka verket så mycket det går, men också att höja den omgivande marken med tillhörande skogsplantering för att få det att försvinna så mycket det går.

Nu har jag kanske inte svarat på din fråga. Jag är positiv till ökad fjärrvärmeproduktioen i Täby, men jag är främst orolig för det visuella intrånget i kulturlandskapet.

Tips, det är samråd på onsdag mellan 18 och 20 i kommunalhuset. Kom dit, där finns många att fråga. Både politiker, tjänstemän, E.ON och Sörab. Jag själv tänker vara där.
Fortsatt trevlig kväll.
Mvh
Daniel Wemmergård (C)
ledamot stadsbyggnadsnämnden