Stoppa sköldkörtelskandalen


Gäst

/ #148

2014-01-10 21:49

Tragiskt vilken okunskap det råder kring detta. Haft nästan alla symtom man kan ha för underfunktion i sköldkörteln men läkarna stirrar sig blind på TSH som är "inom referens". Blir så arg då de annars är så snabb att behandla på symtom (som min mage som det blev tvärstopp i, då var det inte så noga vad det berodde på utan fick Movicol, 28 år var jag då)Varför tas inte alla prover som finns att tillgå direkt o även på binjurarna då det står att man inte ska äta Levaxin om man har nedsatt funktion. När jag blev gravid fick jag Levaxin då mitt värde hamnade utanför referens o jag mådde så bra, i princip alla symptom försvann! Nu har jag tagit upp kampen att få fortsätta med Levaxin då tabletterna är slut o mina värden kommer säkert ligga inom referens igen men jag ska kriga för jag vet hur bra jag kan må om jag får Levaxin. Ett tips till er som inte mår bra på enbart levaxin förutom lio o ndt, läs om obalans i OAT-axeln. Binjurar, sköldkörtel o äggstockar samverkar o problem i nåt av de 3 kan ge problem med de andra, ofta kan det vara binjurarna som sviktar först men som sällan kollas upp men det kan vara svårt att veta vilket problem som uppstod först tydligen. T ex problem med östrogendominans (man har för mkt östrogen kontra progesteron)kan orsaka problem med sköldkörteln o det kan göra att sköldkörtelproverna visar normalvärden fast kroppen inte kan tillgodogöra sig. Finns bioidentiskt progesteron på tub man kan köpa på nätet, ska tydligen vara det bästa. Googla obalans i OAT-axeln så står det bra info.