Stoppa sköldkörtelskandalen

Anne-Lie S

/ #68 Vem är ansvarig för läkarnas okunskap?

2013-11-16 10:48

Läkarna borde ju skickas på en utbildning så de lär sig hur sköldkörteln, och det relaterat till sköldkörteln, fungerar!
De borde definitivt snarast få lära sig hur man medicinerar med Liothyronin. Oftast är vi patienter mer kunniga på detta område. Hade jag tagit mitt Liothyronin som läkarn sagt hade jag nog aldrig mått bättre och åkt på hypersymtom istället. Och får allt för ofta höra från andra patienter att deras läkare sagt att de ska ta hela Lio-tabletten (20mcg) på morgonen. Liothyronin är korttidsverkande och bör delas upp under dagen. Hur hög dos Lio man ska ha är föstås individuellt.
Det är inte så svårt bara man sätter sig in i det. Varför kan inte läkarna klara av detta? Något som också bör uppmärksammas, och som egentligen känns helt logiskt, är att provsvaren blir lite annorlunda när man tillsätter Liothyronin (T3). Man kan inte gå efter samma referenser som när man är på enbart Levaxin (T4). Men många läkare gör ju tyvärr det. Varför kan/vill de inte lära sig nytt när vi patienter gör det? Kanske riktlinjerna måste ändras?!
Varför låter sjukvården tusentals patienter må fortsatt dåligt?
Denna skandal har pågått alldeles för länge! När ska det vågas erkännas att det gjorts fel i så väldigt många år?!
Det måste bli en förändring nu!