Stoppa sköldkörtelskandalen

En i raden av drabbade

/ #62 Nationella riktlinjer är ett måste

2013-11-14 18:35

Socialstyrelsen bör utarbeta nationella riktlinjer så att vården av sköldkörtelsjuka kan likriktas,utvärderas, förbättras och kvalitetssäkras. I nuläget är det en kamp att vara drabbad. Å andra sidan kan det inte vara tillfredsställande att vara sjukvårdspersonal heller bl a pga att riktlinjerna skiljer sig från landsting till landsting.
Standardiserad skriftlig information till patienten angående respektive sjukdom borde också vara obligatoriskt.

Vad baserar jag detta på?

Mina TPO-antikroppar dolde sig bakom värden inom referens, inga uppföljande prover togs efter operation vilket orsakade sjukskrivning och flera års förlorad livskvalité, socialt umgänge och vänner. Ingen information om graviditet gavs heller trots att jag var/är i fertil ålder. Tre olika vårdinrättningar lyssnade inte på min vädjan om att höja dosen Levaxin, vilket kan ha orsakat missfall. På frågan om det inte finns andra mediciner har jag fått nekande svar. T3 har aldrig kontrollerats. Under åtta år har endast två behandlande läkare prioriterat mitt mående framför referensvärden.

Socialstyrelsen - utarbeta nationella riktlinjer och hjälp sjukvården hjälpa!