Stoppa sköldkörtelskandalen

Vi behöver en förändring NU

/ #54 Sköldkörteln styr alla celler i kroppen

2013-11-12 22:41

Det är många som lider där Levaxin (T4) inte räcker som medicin. Även om man ligger rätt i referensvärde kan man må otroligt dåligt och bli sängliggandes dag efter dag, och alla symtom kan komma tillbaka och bli än värre. Jag mådde bra på Levaxin i två år sen gick det utför så att jag till sist varken kunde tänka, hade dimsyn och kunde inte gå. Efter sex år, efter lång kamp med läkare kom jag till sist till en endokrinolog. Då hade jag redan fått tre olika diagnoser. Och min endokrinolog upptäckte att jag redan hade sjukdomen tre år tidigare innan den blev upptäckt. Som endokrinologen sa, det kan vara än längre tillbaka, för jag kan se, att du flyttade hit till regionen då.

Endokrinologen gav mig också medicinen Liothyronin (T3) som jag kombinerar med Levaxin. Nu kan jag tänka och koncentrera mig, dimsynen har försvunnit och alla andra symtom har försvunnit och jag kan gå igen. Läkare går slaviskt efter referensvärdena och stirrar sig blinda på dem och tar inte hänsyn till övriga symtom och anamnes. Det gör att de som vägras att få prova Liothyronin eller naturligt sköldkörtelhormon hålls kvar i sin sjukdom, när de istället kunde få prova de andra två alternativen för att få tillbaka sin hälsa och sitt liv. Det betyder, att det är många hypotyreospatienter som går sjukskrivna istället för att få rätt behandling. Det kostar samhället onödiga pengar och patienter som inte kan delta i arbetslivet.

Det behövs förnyad och uppdaterad kunskap om vår sjukdom till läkarna, och hur läkare ska ställa diagnos och erbjuda olika behandlingsalternativ, för mediciner finns. Det behövs förnyad diagnostisering Min vårdcentralsläkare har mellan 30-40 patienter i veckan som är hypotyreospatienter.
Vi är flest kvinnor som har sjukdomen och vi är över 300.000 registrerade som har sjukdomen och det tillkommer fler för varje dag.

VI BEHÖVER HJÄLP NU - VI BEHÖVER EN FÖRÄNDRING NU - VI VÄDJAR OM HJÄLP ATT BLI HÖRDA OCH TAGNA PÅ ALLVAR - OCH FÅ VÅRA LIV TILLBAKA - FÖR DET FINNS HJÄLP- VI SKA INTE HA DET SÅHÄR NÄR VI VET ATT DE SOM FÅTT RÄTT HJÄLP HAR FÅTT LIVET TILLBAKA -