Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!
Kontakta namninsamlingens skapare
Låt dem få utbildning o trygghet o stanna i Sverige
De kan alltid återvända frivilligt när det kan fungera!
Re:
Hej! Det är väldigt tråkigt att höra. Jag bara hoppas att våra protester gör att ni inte utvisas som det är idag.
Där vi inte slänger ut dem så fort de är "vuxna" som om vår omsorg om dem när de är barn bara är för att vi hjälper människor utav tvång, inte av välvilja.
Den svenska asyl- och invandringspolitiken som bedrivs just nu av regeringen är inte förenad med demokrati, mänskliga rättigheter, medmänsklighet, humanitet eller solidaritet. Jag står inte ut med det stora svek som politiker och myndigheter begår gentemot mänskligheten. Sverige har alltid varit ett föregångsland vad gäller humanitet, men så icke längre. Vi kan betydligt bättre än så här! Gör om - gör [asyl] rätt!
Ingegärd
Den svenska regeringen handlar inhumant och känslokallt, därtill kortsynt och oekonomiskt, då man för en politik som leder till att unga människor från Afghanistan utvisas - ungdomar som under stora umbäranden flytt svåra förhållanden, som har mycket att tillföra och som behövs i vårt land.
Jag har jobbat på ett flyktingboende för ensamkommande barn från Afganistan i nio månader.
De har inte kostat oss något för den omsorg som våra egna barn har fått.
Många av dem har arbetslivserfarenhet. Av i många fall hårt arbete. Deras familjer har i flera fall mördats av Talibaner eller andra. Att återvända skulle ge dem fyra alternativ: 1. Gå med i Afgansk militär. 2. Gå med i Talibanernas milis 3. Gå med i kriminell organisation. 4. Slälvmord.
Dessa barn vill -- nu citerar jag med min översättning -- "Jag vill ha ett arbete -- jag får spader av att inte göra något vettigt" "Jag vill lära mej svenska och plugga matte"(den killen som nu är femton år löser enkelt andra- och tredjegradsekvationer samt integraluppgifter).
Vidare -- en av dem kunde vid nyår inte läsa eller skriva på sitt eget språk. I juli visade han mej en A4-sida som han hade skrivit läsligt fylld med ganska liten stil på svenska !!(Hela hans släkt utom två personer -- en av dessa svårt misshandlad -- har mördats av talibanerna för att en kusin hade varit militärpolis.)
De är generellt duktiga på schack. En av dem(M) fick följa med till en amatörschackturnering. De var udda i antal så en tävlingsschackspelare ställde upp för att få jämna par. Vår M blev lottad mot "proffset". Parti efter parti tog slut, men ett parti fortsatte då motståndet var jämnt. Till slut långt efter att andra hade spelat klart, fick M ge sej.
Alla vill plugga och arbeta -- gärna samtidigt. De är artiga och hjälpsamma. De har stark, vänlig och öppen personlighet när man har lärt känna dem. Många av dem är duktiga i idrott.
Jag har en kompis i södra Europa. Där har dom många flyktingar och av olika ursprung. Han säger att visst är det problem med många, men inte eller ytterst lite bland afganerna.
Vi borde se till att få hit de av deras mödrar och systrar som fortfarande lever under svåra förhållanden i olika läger. De som finns kvar i Afganistan eller Iran är särskilt hårt utsatta för övergrepp av olika slag. Flickor hamnar i prostitution eller tvångsäktenskap.
Det jag har skrivit har afgankillarna som har blivit mina vänner berättat för mej. Ofta med tårarna rinnande.
Re:
Jag håller helt med dig! Dessa unfdomar är artiga. sköter sig, är ambitiösa, arbetsvilliga och skulle vara en tillgång för Sverige!
Jag är God man till 2 killar. De är fina killar, sköter sig, snälla, ställer aldrig till med problem. Artiga. Duktiga, smarta, villiga att hjälpa till och ta ansvar. Lär sig snabbt. Mitt hjärta blöder nu, för en av dem ska skickas hem. Till vad? Han har ingen kontakt med familj, efter flera år i Iran. Ingen utbildninga att försörja sig på,,, Hur ska det gå för honom? Han har inget att komma till. Ingen trygghet eller någon som tar emot honom, då han anländer i Afghanistan,,,
Jag kände mig som att jag tog kalven till slakt, då vi skulle till MIG, för att ta emot hans avvisningsbeslut,,,,
Kristina
God man