Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!.


Gäst

#226

2016-10-26 19:07

Jag har barn i den åldern och tanken att behöva skicka dem utomlands till en oviss framtid, att pendla mellan hopp och förtvivlan, för att sedan höra att de lyckats ta sig till ett bra och säkert land, men att de landet skickade tillbaka dem till helvetet - det går knappt att föreställa sig. Jag vill inte vara medskyldig till dessa utvisningsbeslut.

Gäst

#227

2016-10-26 20:29

Utvisning av unga människor till ett land med sådana förhållanden som i Afghanistan f n kan omöjligt vara förenligt med humanitära principer eller vanlig anständighet. Låt ungdomarna stanna!

Gäst

#228

2016-10-26 21:10

Det är inhumant att skicka ungdomarna till ett land som inte lever upp till att efterleva FN:s mänskliga rättigheter-flera av dem har inte ens levt i Afghanistan o har inget nätverk där!

Gäst

#229

2016-10-27 06:50

Det är orimligt att utvisa ungdomarna till Afghanistan i kaos o krigstillstånd!
Låt dem få utbildning o trygghet o stanna i Sverige
De kan alltid återvända frivilligt när det kan fungera!

Gäst

#230

2016-10-27 16:31

En mänsklig rättighet att ha ett liv

Gäst

#231

2016-10-28 21:28

Jag jobbar med ensamkommande 12-15år många av dem från Afghanistan men aldrig levt där. Har de engång fått komma till Sverige så får vi ta hand om dem.

Gäst

#232

2016-10-29 14:51

Jag är god man till en ensamkommande flicka från Afghanistan och anser att det är av yttersta humanitära vikt att hon får stanna för att gå i skolan samt slippa tvångsgifte. Dessutom skulle återsändande till familjen, i detta fall, innebära stening till döds eller annan avrättningsmetod.
Ingrid Eckerman

#233 Re:

2016-10-29 17:42

#211: -  

 Hej! Det är väldigt tråkigt att höra. Jag bara hoppas att våra protester gör att ni inte utvisas som det är idag. 


Gäst

#234

2016-10-30 12:36

Jobbar själv med flyktingar. Det är människor det handlar om. vi borde lägga energin på att hjälpa o inte stjälpa dessa människor. Skäms över vår byråkrati.

Gäst

#235

2016-10-30 17:04

Jag vill att de som kommit hit ska få stanna. Undantaget de som begår brott i landet.

Gäst

#236

2016-10-30 18:46

Jag arbetar med dessa barn och ungdomar. Det som sker är och blir en katastrof för varje enskild individ. De riskerar att skickas iväg till ett l"hemand" de aldrig har varit i och inte heller är välkomna till. Att kalla Afghanistan för deras hemland är felaktigt. Många av dem har aldrig varit där eftersom deras familjer tvingats fly från Afghanistan oftast till Iran. Risken är att de hamnar i en undre värld i Sverige eller någon annanstans. Där kan de inte välja annat än destruktiva vägar. Alla människor har rätt till ett värdigt liv på jorden.

Gäst

#237

2016-10-30 20:24

Det är mycket farligt att återvända till Afghanistan.

Gäst

#238

2016-10-31 11:43

Jag tycker att Sverige ska vara ett land där vi ser människor som en tillgång, där vi tar ansvar för människor som kommer hit och behöver hjälp.

Där vi inte slänger ut dem så fort de är "vuxna" som om vår omsorg om dem när de är barn bara är för att vi hjälper människor utav tvång, inte av välvilja.

Gäst

#239

2016-11-01 10:00

Den svenska asyl- och invandringspolitiken som bedrivs just nu av regeringen är inte förenad med demokrati, mänskliga rättigheter, medmänsklighet, humanitet eller solidaritet. Jag står inte ut med det stora svek som politiker och myndigheter begår gentemot mänskligheten. Sverige har alltid varit ett föregångsland vad gäller humanitet, men så icke längre. Vi kan betydligt bättre än så här! Gör om - gör [asyl] rätt!


Gäst

#240

2016-11-03 08:50

Afganska ungdomar får nu höra av migrationsverket att dom inte har skyddsbehov! Och ska utvisas till Afganistan där ALLA har skyddsbehov! Galenskaper!!!!!!!

Gäst

#241

2016-11-03 08:53

Det är ovärdigt Sverige att skicka ut människor till Afghanistan där ingen kan garantera deras säkerhet. Det räcker med att vi en gång sålde ut balter till en säker död. Låt oss inte göra om det!
Ingegärd

Gäst

#242

2016-11-03 15:38

De bör stanna här eftersom det är mycket svårt att återvända.Andra människor avråds att åka dit .

Gäst

#243

2016-11-03 18:19

Den svenska regeringen handlar inhumant och känslokallt, därtill kortsynt och oekonomiskt, då man för en politik som leder till att unga människor från Afghanistan utvisas - ungdomar som under stora umbäranden flytt svåra förhållanden, som har mycket att tillföra och som behövs i vårt land.


Gäst

#244

2016-11-03 18:20

Jag har jobbat på ett flyktingboende för ensamkommande barn från Afganistan i nio månader.
De har inte kostat oss något för den omsorg som våra egna barn har fått.
Många av dem har arbetslivserfarenhet. Av i många fall hårt arbete. Deras familjer har i flera fall mördats av Talibaner eller andra. Att återvända skulle ge dem fyra alternativ: 1. Gå med i Afgansk militär. 2. Gå med i Talibanernas milis 3. Gå med i kriminell organisation. 4. Slälvmord.
Dessa barn vill -- nu citerar jag med min översättning -- "Jag vill ha ett arbete -- jag får spader av att inte göra något vettigt" "Jag vill lära mej svenska och plugga matte"(den killen som nu är femton år löser enkelt andra- och tredjegradsekvationer samt integraluppgifter).
Vidare -- en av dem kunde vid nyår inte läsa eller skriva på sitt eget språk. I juli visade han mej en A4-sida som han hade skrivit läsligt fylld med ganska liten stil på svenska !!(Hela hans släkt utom två personer -- en av dessa svårt misshandlad -- har mördats av talibanerna för att en kusin hade varit militärpolis.)
De är generellt duktiga på schack. En av dem(M) fick följa med till en amatörschackturnering. De var udda i antal så en tävlingsschackspelare ställde upp för att få jämna par. Vår M blev lottad mot "proffset". Parti efter parti tog slut, men ett parti fortsatte då motståndet var jämnt. Till slut långt efter att andra hade spelat klart, fick M ge sej.
Alla vill plugga och arbeta -- gärna samtidigt. De är artiga och hjälpsamma. De har stark, vänlig och öppen personlighet när man har lärt känna dem. Många av dem är duktiga i idrott.
Jag har en kompis i södra Europa. Där har dom många flyktingar och av olika ursprung. Han säger att visst är det problem med många, men inte eller ytterst lite bland afganerna.
Vi borde se till att få hit de av deras mödrar och systrar som fortfarande lever under svåra förhållanden i olika läger. De som finns kvar i Afganistan eller Iran är särskilt hårt utsatta för övergrepp av olika slag. Flickor hamnar i prostitution eller tvångsäktenskap.
Det jag har skrivit har afgankillarna som har blivit mina vänner berättat för mej. Ofta med tårarna rinnande.


Gäst

#245

2016-11-04 07:36

För att oskyldiga människor som flyr från krig ska ha rätt till ett värdigt liv, ska ha rätt att överleva.

Gäst

#246

2016-11-04 22:19

För människovärdet

Gäst

#247

2016-11-05 16:21

Grymma beslut för ungdomar att få från MIG! Ingen framtid i det gamla landet. Jag är God man för 2 pojkar, båda underbara små killar. De är livrädda att blir hemskickade nu, för att de är afghaner,,, de går i skola, är ambitiösa och sköter sig. Inget hjälper,,,

Gäst

#248 Re:

2016-11-05 16:30

#244: -  

 Jag håller helt med dig! Dessa unfdomar är artiga.  sköter sig, är ambitiösa, arbetsvilliga och skulle vara en tillgång för Sverige!

 

Jag är God man till 2 killar. De är fina killar, sköter sig, snälla, ställer aldrig till med problem. Artiga. Duktiga, smarta, villiga att hjälpa till och ta ansvar. Lär sig snabbt. Mitt hjärta blöder nu, för en av dem ska skickas hem. Till vad? Han har ingen kontakt med familj, efter flera år i Iran. Ingen utbildninga att försörja sig på,,, Hur ska det gå för honom? Han har inget att komma till. Ingen trygghet eller någon som tar emot honom, då han anländer i Afghanistan,,,

Jag kände mig som att jag tog kalven till slakt, då vi skulle till MIG, för att ta emot hans avvisningsbeslut,,,,

Kristina

God man 


Gäst

#249

2016-11-06 05:13

Sverige måste ta sitt ansvar för de människor som vill leva som vanligt i Sverige och inte vill kriga. Tar man in ungdomar och barn, kan man inte utvisa bara för att de blivit vuxna.

Gäst

#250

2016-11-06 07:51

Barn och ungdomar ger sina liv till Sverige om de får behålla det. Tvingas de återvända står deras liv på vårt samvete.



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...