Rädda DVVJ banan från nedläggning.
- Namninsamling
- Uppdateringar 2
- Underskrifter 4 314
- Diskussion
- Statistik
- Behandling av personuppgifter
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda DVVJ banan från nedläggning..
|
Gäst |
#12013-10-03 06:40Ska vi rädda moder jord, ska vi satsa på tågtrafiken!! |
|
| |
|
Gäst |
#22013-10-03 15:35Nedläggning av banan innebär avfolkning för bygden T.e.x. studenter till Konsthögskolan här i Långed, som kunde ta tåg från a-b. Industrierna behöver Dvvj för transporter av råvaror, samt vi skulle få ungdomarna att stanna kvar i bygden om kommunikationen med resten av världen finns kvar. Tycker inte att det behövs kommenteras vidare....;( |
|
| |
|
Pontus |
#3 Re:2013-10-03 16:30#2: - Ja om man rusta banan och fick igång persontrafik på banan skulle det kunna göra Bengtsfors kommun ännu attraktivare. Vi kan hoppas att det blir så.
|
|
| |
|
Gäst |
#42013-10-03 16:46Lägg inte ner järnvägar. Dessa ska användas. Vilket resursslöseri . |
|
| |
|
Gäst |
#52013-10-03 17:30Jag åker inte mycket tåg själv men det måste finnas så folk som behöver kan ta tåget |
|
| |
|
Gäst |
#62013-10-03 20:31Att lägga ned DVVJ är ett dråpslag och förödande för Dalsland. Med ökande godstrafik och fler resande under turistsäsongen är det ofattbart att ens komma på tanken att lägga ned. Ökat slitage på vägarna, mer utsläpp och ökande risker för olyckor från tung trafik måste vägas in. Bevisa att talet om att hela Sverige ska leva inte bara är tomma ord! |
|
| |
|
Gäst |
#72013-10-03 20:59Självklart ska banan vara kvar. Med trafik som ökar varje år och industrier som vill nytja banan borde det även för de som bestämmer ses som självklart. |
|
| |
|
Gäst |
#82013-10-03 21:23Varför ta bort något som används. Dalslandskanal och sommartrafiken på rälsen e ju hjärtat i dalslands natur. Detta får ju även turister att ta sig varje år för att åka. Inte undra på att orter kommer dö ut.. |
|
| |
|
Gäst |
#92013-10-04 19:33Viktig järnväg för Dalsland på väg att läggas ner..... Trots ökning av trafiken. |
|
| |
|
Pontus |
#10 Re:2013-10-04 20:57Men enligt Trv så har den minskat rejält sedan bruket i Åsensbruk la ner men nu ökar den ju stadigt och det det verkar som ännu mer trafik är på g. |
|
| |
|
Gäst |
#112013-10-04 21:33För oss som sedan flera år arbetar för att stärka näringslivet i Dalsland och i synnerhet i Bengtsfors Kommun, är det av största vikt att vi förbättrar infrastrukturen i landskapet och DVVJ är en väsentlig del av detta. Järnvägstrafiken har varit ett viktigt argument vid nyetableringar i denna del av landet, som med viss framgång kämpar för att skapa nya arbetstillfällen. |
|
| |
|
Gäst |
#122013-10-04 22:07Staten ska främja järnvägstrafiken, inte minska den! |
|
| |
|
Gäst |
#132013-10-05 10:33Jag bor varje sommar här i Dalsland och har många besökare här. Varje sommar tar jag med mina gäster flera resor med boten till Håverud och tillbacka med tåg. Det vore mycket tråkig, när man slutar met tåget. Hälsningar Ulla Chamier |
|
| |
|
Gäst |
#142013-10-05 17:05Dalsland ska leva!! |
|
| |
|
Gäst |
#152013-10-06 18:10Hjälp oss rädda DVVJ! |
|
| |
|
Gäst |
#16 Re:2013-10-06 18:29Helt rätt. Vi skall kämpa för DVVJ och devisen hela Sverige skall leva. |
|
| |
|
Gäst |
#172013-10-06 19:35Godsmängderna ökar och banan behövs för turismen |
|
| |
|
Gäst |
#18 DVVJ:s betydelse för samhällsutvecklingen2013-10-06 22:30Detta är en brutalrak beskrivning av vad Dalsland, men även andra berörda har behövt kämpa mot länge. Politikens och berörda myndigheters intresse för kvalitetssäkrad infrastruktur i Dalsland har brister av allvarlig grad. Det började på 1960-70-talet, att använda så lite underhållspengar som möjligt till vägarna för att kunna återlämna ej använda medel. Resultatet kämpar vi fortfarande med. Taktiken att ha dåligt underhåll är alltid grunden för att utarma vissa geografiska delar och ytterligare förtäta de större tätorter i länet, som har problem med tillgång till mark, utbyggnad, trängsel och miljö. Västra Götalands län är dessutom ett av de mest ologiskt trafikskyltade länen i Sverige. En statlig myndighet är en politisk och nationell företrädare. Det behövs kompetent ledning och organisation av berörda myndigheter, för att få högre effektivitet, förebyggande, aktiv, och opartisk ärendehantering, i samklang med Hela Sverige ska leva. I början av 2000-talet vid regionbildningen, var inställningen om dalslänningarna att det var något som bodde uppe i skogen och inte hade samma status som andra, hemskt men tyvärr det är sant. Det räcker inte med politikerbesök för att klara den årliga besöksstatistiken med tillhörande reportage i tidningar. Varje individ i befolkningen som har ett riktigt jobb genererar servicebehov och nya jobb på bostadsorterna, som ger ökat och bättre skatteunderlag för samtliga finanser. Det gynnar också utbildningsnivån som kräver sin tid. Tillskapade jobb med låg lön ger låga skatteintäkter. |
|
| |
|
Pontus |
#19 Re: DVVJ:s betydelse för samhällsutvecklingen2013-10-07 04:56#18: Gäst - DVVJ:s betydelse för samhällsutvecklingen Mycket bra skrivet även om det tragiskt att Dalsland blivit så bortglömt |
|
| |
|
Trush |
#20 Ämne2013-10-07 08:17Klart att DVVJ skall finnas kvar. |
|
| |
|
Gäst |
#212013-10-08 09:21En eventuell nedläggning vore synnerligen ogenomtänkt. DVVJ är av största betydelse för turisttrafiken och har också mycket stor betydelse för godstransporter. |
|
| |
|
Ann-Britt Martinsson |
#222013-10-09 08:49Lyssnade på partidebatt i SVT i söndags. Alla politiker var överens om att järnvägarna ska byggas ut , bli fler. Har Trafikverket helt missat detta!?? Deras miljötänkande förefaller helt föråldrat. |
|
| |
|
Gäst |
#232013-10-09 09:28Det är så lätt att lägga ner och riva upp utan att tänka på vad som skall ersätta. Upplever detta då man försöker återuppväcka gamla Simrishamnsbanan igen. Malmö-Dalby-Sjöbo-Tomelilla-Simrishamn. Förutom, kanske en trafikstart runt 2030, så är det många stridiga viljor om sträckning och hänsynstagande om folk och fä!! Låt inte en nedläggning ske utan tänk kreativt. allt behöver inte vara stordrift. G Aronson |
|
| |
|
Ånglok |
#242013-10-09 13:18Hoppas att vi snart kan läsa i tidningen: förslaget offentligt Trafikverket läggs ner. |
|
| |
|
Anna-Lena |
#252013-10-09 15:44Man blir bara så ledsen....... |
|
| |
|
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Bevara kulturen i Nyköping. Inför kultur-zoner!
2986 Skapad: 2025-12-04
🛑 Rädda Ålstensskogen och Solviksängen!
2432 Skapad: 2025-12-02
Rädda Mercy och hennes familj!
1217 Skapad: 2025-12-03
Låt Wendel få stanna i Sverige med sin familj
830 Skapad: 2025-12-05
Hjälp Familjen Ghorbani Masoud att få stanna i Norsjö och Sverige
617 Skapad: 2025-12-02
Låt isramila stanna kvar.
1373 Skapad: 2025-05-12
Låt Bader stanna i Sverige
2406 Skapad: 2025-11-22
Stoppa rivningen av Karl i Åsas gård.
256 Skapad: 2025-12-01
Vi säger NEJ till regeringens planerade införande av 10-tandvård / STE som den är utformad idag
1317 Skapad: 2025-11-21
Bevara Tjärnö skola – kräv folkomröstning!
201 Skapad: 2025-12-02
Hjälp Azim att få stanna i Sverige!
1636 Skapad: 2025-11-23
Stoppa nattstörningarna från Mays Al Reem Café i Johannesfred
108 Skapad: 2025-11-30
Stoppa Jordbruksverkets ökade byråkrati för veterinärer
3139 Skapad: 2025-11-21
Västerkärr bör tillhöra Mullsjö kommun
95 Skapad: 2025-12-05
Översiktsplan Ulvön 2040
89 Skapad: 2025-12-01
Hjälp oss att rädda parkeringsplatserna på Vintergatan!
87 Skapad: 2025-12-02
Sänk elnätsavgiften för kolonilotter
357 Skapad: 2025-11-26
Rädda Åvikensskolan för våra barns framtid!
220 Skapad: 2025-11-27
Gör Barnsjön till Naturreservat!
189 Skapad: 2025-11-23
Stoppa fyrverkerier för privatpersoner
18882 Skapad: 2022-11-30