behålla svenskan i närpes

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition behålla svenskan i närpes.


Gäst

#1

2014-05-06 07:29

Kyss fitton

Gäst

#2

2014-05-06 10:35

Så medan resten av förnuftiga finlandssvenskar arbetar för tvåspråkighet runtom i landet och att svenskan ska få sin rätta status som landets andra officiella språk, så sitter det dårar runt kusten och arbetar i motsatt riktning?

Kära närpeser - öppna en bok nu som då och sitt inte och var lika outbildade och enfaldiga som Sannfinländarna och liknande slödder.

Gäst

#3 Re: Kyss fitton

2014-05-06 13:27


Gäst

#4

2014-05-07 09:03

Vill att Närpes ska bibehålla sin kultur. Har många finskspråkiga släktingar som uppskattar Närpes som svenskbygd.
jenny

#5

2014-05-09 14:38

Jag tycker att vi INTE ska ansöka om att få bli tvåspråkig kommun... Närpes erbjuder redan frivilligt service åt finskspråkiga och det ska vi fortsätta med.. MEN att staten Finland ska ge mindre stadsandelar åt en kommun bara för att den är enspråkigt svensk är ju bara skumt. Som någon sorts utpressning..Vi ska stå upp för oss och visa att vi inte tolererar att bli behandlade hursomhelst tycker jag! Vi ska inte sälja oss själva bara för att ekonomin är kass just nu.. Jag förstår att de finns de som tycker att jag tänker fel nu och att vi inte ska va lika enstyriga som tex. sannfinnländarna och deras språkstrategier... Men vi finlandssvenskar är faktiskt minoritet...Det finns de som säger att ingenting kommer att förändras fast vi blir tvåspråkiga... Kanske inte nu inom snar framtid Nej! Men vad händer när finska finns med som förvaltningsspråk i alla finlands kommuner?? Min misstanke och rädsla är iaf den att: När vi har finska med i alla kommuner, och finland har dålig ekonomi och måste spara... var tror ni att det kommer att sparas? Högst antagligen så sparas det in på svensk service... då menar jag inte att alla tjänstemän och servicepersonal i närpes börjar tala finska över en natt.. Men jag tror inte att finland den dagen kommer att lägga ner pengar på att översätta olika dokument och blanketter till svenska... vilket ju resulterar i att vi svenskspråkiga inte längre har tillgång till lika bra service på svenska. Jag tycker att vi ska värna om det vi har!! Inte handla i desperation... Vill till sist tillägga att jag har inget som helst emot finskspråkiga. Jag tycker bara att vi i finland ska värna om och förvalta det lilla svenska vi har kvar!
FinlandsSvensk

#6 Re:

2014-05-10 17:27

#2: -

Du som skrivit dethär förstår nog ej alls betydelsen av att vi bevarar svenska kommuner i finland,Närpes har varit svenskt i många hundra år,enda sen vi hörde till sverige. ska denhär generationen förstöra det som tidigare generationer värnat å vårdat,vår dialekt å kultur som e unik i norden. nog har vi förstått att statsmakten från Helsingfors gör allt för att få oss förfinskade å utplånade med alla medel. nu senast med detta att ej ge statsandelar åt de tre svenska kommuner som är kvar på fastlandet.Man försöker ju öckså få oss att gå ihop med tvåspråkiga å finska kommuner för att få svenskan minimerad. Nej titta hur det gått i södra finland där kommuner slagits ihop,vilken förfinskning som skett. Kanske vi borde begära hjälp från sverige i denna sak eller anhålla om sjålvstyrelse som Åland.Där kan man konsten att bevara svenskan å vara stolt över sitt språk å inte som här skämmas å krypa undan.Nog klarar sig de finnar som e här å får service,de e nog vi svenskar som diskrimineras å ej får service på vårt modersmål. Kanske du e svenskhatare eller sannfinländare eller bara okunnig


Gäst

#7 Ska man skratta eller gråta...

2014-05-11 12:22

Jag blir alltid road av hur fort outbildade människor låter sig skrämmas till hat...

För det första; de tillgängliga servicespråken på en ort har inget att göra med själva befolkningen annat än att höja LEVNADSSTANDAREN på orten genom att bidra BÄTTRE och EFFEKTIVARE tjänster. Genom en tvåspråkig förvaltning försäkrar man sig också om att informationen strömlinjeformas på BÅDA språken, istället för den halvtaskiga och undermåliga språkfascism som oftast förekommer gentemot den Österbottniska landsbyggden i dagsläget.

För det andra så kan FinlandsSvensk knappast jämföra samhällen i Österbotten, där majoriteten av befolkningen har svenska som modersmål och de flesta av dessa orter gränsar till varandra, med de orter i Södra Finland han/hon/det syftar på, där befolkningen varit långt mer språkligt balanserad och med finska grannar på alla håll. Ingen "förfinskning" har skett där heller. Däremot har det tagit TID att översätta service från finska till svenska, vilket alla de svenska invånarna VILLE eftersom tidigare officiella dokument på svenska varit förkastligt dåligt översatta och utdaterade. Igen lyser ren okunskap igenom.

Jag vet att det här är Internet och att alla ska få ha sin åsikt, men om folk påtagligt inte vet ett skvatt om språkpolitik eller bara upprepar någon annans enfaldiga slagord kanske det är bäst att hålla käften? Som svensktalande och Närpesbo själv blir jag irriterad när folk sitter och kacklar om förfinskning och inte inser att det är ett BRA drag att luta på tvåspråkigheten istället för att envist sitta och försöka isolera oss vid kusten. När allt kommer omkring är vi FINLÄNDARE som talar svenska, INTE svenskar som råkar bo i Finland. Den som inte förstår denna fundamentala skillnad förstår inte heller vare sig sitt eget kulturarv eller sitt sociala ansvar. Lyckligtvis går det regelbundet båtar över Kvarken för alla dem som kräver svensk suveränitet (eller till Åland för dem som är helt ute och cyklar).

Som en sista tankeställare åt någon annan läskunnig som vinglar in här: Vad tror ni egentligen kommer att hända om Närpes blir en tvåspråkig ort? Kommer trettio tusen arga Sannfinländare att genast flytta hit och börja patrullera med hillebarder på gatorna? Kommer våra förfäder (som, som vi alla vet, spenderade hela sina liv för att aktivt värna om svenskan och dess kultur *paus för skratt*) att oroligt resa sig ur sina gravar och starta arga gallupar på Facebook? Kommer den elaka elaka regeringen av dumma dummisar att nedrigt göra det svårt för oss med en massa olika statliga dokument och liknande därför att "täide jävlan fittas ju me åss bare för att vi je svensk"?

NEJ. Det ENDA som kommer att hända är, som jag skrev innan, att levnadsstandarden höjs (både för oss svenskspråkiga och alla finskspråkiga på orten) och vi tar ett steg närmare den egentliga språkliga standarden i Finland - tvåspråkigheten. Finland är tvåspråkigt. TVÅSPRÅKIGT! Hur är det här svårt att fatta? Det enda som skulle leda till en språklig domänförlust för finlandssvenskarna är om de svenskatalande i Finland slutade begära service på sitt modersmål, inte värnade om sin kultur (teater, böcker och liknande, inte bara Instagram och Big Bang Theory), inte försökta göra svenskan inklusiv (nå ut till ANDRA språkgrupper med svensk kultur och/eller språket självt) eller för dens skull; slutade tala svenska helt och hållet. Hur många av er som skrivit under den här skitpetitionen har ärligt talat gjort NÅGOT för att värna om den finlandssvenska kulturen? Varför sitter det alltid en massa förvirrade ugglor och hoar så fort det blir språkdebatt? Om jag vore finsk språkrasist hade jag också varit benägen att diskriminera mot den skrikiga 6 % av befolkningen som inte bara uttrycker sitt missnöje mot utan också visar långfingret åt finskan på regelbunden basis, men samtidigt förväntar sig att 92 % av befolkningen enbart ska nicka snällt och behandla finlandssvenskarna som några sorts enigmatiska älvor med speciella rättigheter och inga skyldigheter.

Låt inte någon mental dvärg skrämma dig på baren med tal om Sannfinländare och liknande dumheter - TÄNK och värna AKTIVT om DITT motherfucking språk! De enda två orsakerna att de flesta av er skulle skriva under något sån´t här bajs är för att ni a) inte vill sättas i en situation där ni inte kan tala svenska obehindrat och b) vill ge över allt ansvar för era språkliga rättigheter "åt någon annan" så att ni själva slipper arbeta för privilegier ni tar för givna. Nu när ni skrivit under den här skrämselpropagandan har ni ju gjort ert och nu får brickorna falla hur de vill. Vi kan ju vara äkta finnar och mumla och gnälla bakom lykta dörrar efteråt. Det är vi ju bra på.

Tl;dr version: Ja till tvåspråkighet. Tvåspråkighet bra. Nej till språklig isolation och avgränsningar. Språklig isolation och avgränsningar dåligt.

Gäst

#8

2014-05-12 19:28

Jag anser att om det bara är pengar som styr detta beslut, så tänk efter före. Vad kostar det att byta alla skyltar på vägarna?!?!?! Undrar också om staden får pengar för att bli tvåspråkigt varje år, vart går de då? Själv bor jag i Nämpnäs och här är strandvägen belyst på en mycket kort sträcka, vilket är livsfarligt med tanke på alla skolbarn som står utmed vägen och väntar på bussen. Vägbeläggningen är en skam för hela Närpes överlag, tycker jag. Så nog finns det "hål" att lägga pengar i. Varför måste Närpes vara så fint utåt, men under ytan ruttet. Fixa till grunden först, så att vi får en stabil och trygg stad. Vem känner sig trygg t.ex. med hur Akuten är öppen i dagens läge? Där kunde man också satsa mera pengar. Hur i all världen gick det runt förr???
tvåspråkig

#9 Svag is

2014-05-13 05:01

Svekomanerna i Närpes är ute på mycket mycket svag is. Blås lite mera i era språkrasistiska horn och ni skall se att någon aktiv fennoman börjar jobba för att misskreditera grönsaker från Närpes. Ifall ni Närpesbor inte inser att Finland är ett tvåspråkigt land så får ni skylla er själva ifall hälften av landets finskspråkiga bojkottar grönsaker från Närpes.Detta scenario skulle på mycket kort tid betyda dödsstöten för ekonomin i Närpes. Ni Närpesbor är ju jävligt naiva då ni inte förstår att man skall inte bita en hand som föder en.
ED

#10 Kultur

2014-05-19 05:51

Det handlar om kulturarv! Ni skall värna om det arv som ni en gång gavs. Behåll Närpes-Korsnäs-Larsmo Svenskt! Låt er inte säljas! Hur är det med de enspråkigt Finska kommunerna blir de också utan pengar? Staten hittar då alltid sätt att få sin vilja igenom....
Anton

#11 Re: Re:

2014-05-23 10:56

#6: FinlandsSvensk - Re:

Tyvärr kommer nog Sverige att reagera med ett "Va?" på en fråga om hjälp. Här i väster har man allmänt ingen aning om hur svensktalande minoriteten i Finland behandlas. Att statsmakten i Finland verkar ta till allt hårdare tag mot en minoritet gör att man får obehagliga associationer till andra länder i Europa. Jag hoppas verkligen att Finland, innan det är för sent, lär sig att ta tillvara sin unika blandning av svenskt och finskt och inte begår samma misstag som Sverige gjort med försvenskningen av Skåne, som genomfördes på ett vidrigt vis. Tack och lov har skåningarna ändå lyckats bevara en del av sin historia och sina traditioner, likt Åland. Men i skolan är det "Storsvensk" historia man får lära sig, tillrättalagd och ur ett näst intill totalt Mälardals-perspektiv. (Det säger jag utan omsvep trots att jag är inte född i Skåne själv).


Gäst

#12

2014-05-31 23:07

Jag anser att Närpes i likhet med Korsnäs och Åland skall förbli en enspråkig svenskspråkig kommun/stad. Egentligen talas - och skrivs i synnerhet av ungdomar - här ett eget språk: "närpes". Denna s k dialekt är ett ur- eller protogermanskt språk. Finsk talande finns här lika många eller få som bosnisk talande (ca 6%). De sistnämnda har t o m en egen förening. Människor med olika språk och kulturer är alla välkomna i Närpes!
Närpes har alltid klarat sig bra även ekonomiskt och kommer även att göra så i framtiden!
Lillen
Gäst

#13

2014-07-28 02:36

Självklart skall vårt broderland i öst bibehålla månghundraåriga traditioner!


Själv saknar jag kunskap om fördelningen av svenska vs finska.... så jag kan delvis missa målet!

men där det talas svenska i finland om än minoritetsspråk skall svenskan bibehållas!

 

Är rädd ifall Finska blir enga språket i finland kommer Finland isoleras mer och ifrån övriga Norden!

Är det bra?

Absolut inte!


I förtid skrev vi svenskar att "Finlands sak är vår sak"
Hur mång svenskar deltog?
Varför deltog vi?
Historiskt sätt är Finland och Sverige brödrafolk! Vi hjälper varandra efter förmåga.

I fredstid har många Finländare fått kvalificerade industriarbeten i Sverige.
Ett Axplock, Sömnad i Borås och sjuhäradsbyggden!
Industriarbeten på SKF, varven när de fanns, Volvo och många andra företag!
Varför var Sverige så "snälla" ?
Vi hade behov av folk i våra industrier och i sjukvården.
Finland hade arbetslöshet och arbetstagare vilka ofta kunde svenska!
Finland hade tyvärr arbetslösa som passade för svenska arbetsplatser!

Det är bra för hela norden i allmänhet och för Finland i synnerhet att bibehålla dubbelspråket!
Finländska medborgare får en större arbetsmarknad att söka arbete på!
Ifall Finland bibehåller 2-språkigheten!

Har finska företag och kommuner m.f.l. större rekryteringsbas att söka medarbetare på!
Jag tänker inte på chefer i första hand. Det kan vara vårdpersonal, ämneslärare i skolan etc

Det ger ett inte ovärderligt - kultur utbyte!
Det är en av grundstenarna för bl.a. teknik och kulturutbyte - men viktigast ett utbyte vilket

gynnar finska som svenska affärer och teknikutbyte.

Bibehåll tvåspråkigheten för Finlands och Sveriges bästa

Kent Lillfors Sverige
Tyvärr saknar jag medel att pusha detta meddelande!
Men någonstans måste spara meddelanden vilka kommer i från hjärtat <3