Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Sluta avliva katter med mina skattepengar! / Uppdateringar / Nu 15.278 namn! / Kommentarer


Gäst

#26

2014-03-22 17:31

Jag har själv tagit hand om en hemlös katt och hon har anpassat sig hos mig och är en väldigt kärvänlig och gosig katt hon har hittat sitt hem hos mig.

Gäst

#27

2014-03-22 17:48

Jag vill att ALLA, och det innebär myndigheter i Sverige framförallt, ska förstå att DJUR har känslor, hjärta och hjärna precis som vi människor.
Därför, SLUTA AVLIVA FRISKA KATTER!

Hälsar Peter Rylander / Sthlm
älskar mina katter

#28 Re:

2014-03-22 18:29

#3: -

Håller med dig fullständigt Kerstin!  :(


Gäst

#29

2014-03-22 18:36

Alla har rätt att leva , djur som mäniskor
Prittirill

#30

2014-03-22 19:37

Det låter som att viljan saknas från myndigheterna. Tror att det är synen på djur över huvud taget som spelar in. Det är hemskt att många människor helt enkelt inte är kapabla att värdera liv, vems det än är. Det värderas utifrån personens värde på djuret inte utifrån djurets liv.
Det är hemskt att de avlivar friska katter med ursäkten att de är skygga. Jag har precis som alla som skrivit här tagit hand om skygga katter och med kärlek, respekt och tålamod så får de tillit och blir trygga.
Tack du/ni som håller i den här namninsamlingen!!!

Gäst

#31

2014-03-22 20:11

Alla katter har rätt till ett värdigt liv!
Hjälp dem istället för att ta livet av så underbara djur.Har ni ingen empati?Är ni helt känslokalla -sociopater?
Roger A

Gäst

#32

2014-03-23 05:42

Har själv 4 kissar varav en är viltfödd av "vilda" föräldrar. Hon är lite reserverad mot viss hantering men för övrigt mycket social. Sover bredvid mig varje natt så det går att få "vilda" kissar hur tama som helst om de blir bra behandlade.

Gäst

#33

2014-03-23 10:34

Förstår att det är en generell inställning hos länsstyrelser, men varför skriver ni ut vilken det är som är värst?

Gäst

#34

2014-03-23 11:00

Om det ska vara tillåtet att avliva katter bara för att det finns människor som är helt obenägna att ta hand om sina djur så tycker jag vi kan införa avlivning av människor också som inte kan bete sig som ödmjuka och kärleksfulla mot sin omgivning. Det är min kommentar!

Gäst

#35

2014-03-23 11:08

Vansinnig!Med rätt kompetens och vilja är det väl självklart att en "skygg" katt kan få det bra och ett Gott resterande liv!Med "skygga" människor försöker vi hjälpa och ge terapi inte fasen tar vi död på dem. Synsättet på annat liv än oss själva Måste förändras!
Hittekatter iFokus

#36 Re:

2014-03-23 11:10

#33: -

Förstår inte riktigt din fråga? Vi har inte namngivit vilken Länsstyrelse som är värst. Vi har 21 Länsstyrelser i landet och var och en av dessa fungerar som självständiga myndigheter. Det har gjort att tankesättet hur man arbetar med hemlösa katter, synen på denna målgrupp katter och hur man samarbetar med ideella föreningar varierar. Det finns några Länsstyrelser som kommit längre och där det fungerar riktigt bra jämfört med andra. Dessa är dock i minoritet än så länge. Citatet kommer från en av de Länsstyrelser som är kända för att fatta många beslut om avlivning och som fått mycket kritik för detta.


Gäst

#37

2014-03-23 15:20

Tycker att myndigheterna ska se till att de har korrekt & aktuell fakta innan de fattar beslut.

Gäst

#38

2014-03-23 18:46

Om dem hemlösa katterna fick vara i fred skulle man inte ha så stora problem med råttorna i storstäder kanske... Förresten, i gamla Egypten var katter så pass uppskattade att hängning var straffet för den som dödade en katt. Intressant ha? Min egen katt är skygg även för grannen som brukar ge honom mat när vi åker iväg någonstans. Han har aldrig varit kelig med främlingar. Vem har bestämt att katter ska stryka till vem som helst på benen? Vem har bestämt att en katt MÅSTE vara kelig? Vilken galenskap...

Gäst

#39

2014-03-23 21:06

Vi måste värna om och ge katterna bättre status!

Gäst

#40

2014-03-23 23:06

Varför ska katterna straffas för människors dumhet? Avliva inte, hjälp dem istället. Rött kort till länsstyrelsen!

Gäst

#41

2014-03-24 07:52

HATAR DJURPLÅGERI!!!
Nea

#42 DJURPLÅGERI

2014-03-24 07:53

HATAR DJURPLÅGERI DET ÄR HEMSKT!!!!

Gäst

#43

2014-03-24 09:57

Sluta avliva katter med mina skattepengar
Linda: Jurist, artist, feminist
Gäst

#44 Empati behöver värderas upp i hela samhället

2014-03-24 10:43

Min vän har en katt som kommer från ett katthem. Hon hittades i en väska och var handikappad på framtassarna så att hon liksom hoppar fram lite som en känguru. Hon är en underbar katt som verkligen berikar min väns liv och alla som kommer och hälsar på. Jag blir däremot illa berörd av att myndigheterna prioriterar avlivning i så många fall. Jag tycker att det finns en likhet mellan synen på vad man gör med tilltufsade och trasiga katter och vad man gör med människor med samma problem. Psykiskt sjuka, hemlösa och kriminella - det är som att vi i samhället inte värderar empati och kärleksfull omvårdnad, vi tror inte att det är en verklig kraft som kan åstadkomma det samhälle vi vill ha och som ska prioriteras. Det har modersinstinkt-känslor att göra och hänger ihop med kvinnoförtrycket på fler sätt än bara i lönenivåerna för vård- och omsorgsyrken. Socialstyrelsen prioriterar och subventionerar t.ex. den vetenskap som handlar om handlar om djurförsök som ger mediciner och vänder ryggen mot vård som handlar om empati och helhetssyn på människan som varelse.


Gäst

#45

2014-03-24 11:20

Det måste bli ett slut på detta...:(

Gäst

#46

2014-03-24 19:15

Jag Älskar Katter! Och har 2 underbara Skogisar! Om människor bara kunde tänka 2ggr innan de köper katt som de sen helt skiter i. Sååå vidrigt! Och att kastrera sin katt om man inte har planer att ha den i avel. Mina föräldrar tog hand om en hemlös katt från katthem och han e världens snällaste och gosigaste!.... Som sagt människan som skapat detta problem för de inte har tagit ansvar. Köper man en katt så tar man ansvar och tar hand om den och ger den det bästa liv man kan!❤️

Gäst

#47

2014-03-25 09:54

jag håller med. det kokar också i mig att Länsstyrelsen kan vara så korkade. jag har som privatperson en stor erfarenhet av hemlösa och skygga katter, samt hur jag bygger upp en kommunikation och relation till katten. den katten jag har just nu hittade jag övergiven och väldigt mager i skogen- hon är så tillgiven att jag kan placera henne LÖS utanför köpcentret när jag ska gå och handla. efter en kvart sitter hon troget kvar och väntar på mig. vi går också långpromenader. då går hon lös och följer mig som en hund.

Gäst

#48

2014-03-29 08:34

De flesta svenska myndigheter är mordgalna när det gäller djur. Istället för att omhänderta, rehabilitera, omplacera och ge veterinärvård, beslutar de bara avlivning rakt av. Det är beklämmande och djur som har haft det tufft unnar jag verkligen en tid av underbart omhändertagande resten av deras liv fram till en naturlig död. Det här gäller såväl tamdjur som vilda djur. De har ju även svårt för att acceptera naturligt beteende från vilda djur - då ska de bestraffas med döden.

Gäst

#49

2014-04-09 19:45

Använd mina skattepengar till statliga katthem istället då det föruttom att minska katters lidande även bidrar till ökade arbetstillfällen

Gäst

#50

2014-04-23 18:13

det här måste stoppas tycker jag helt sjukt är det



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...