Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.


Gäst

#351

2015-04-02 06:31

Bevara det gamla som finns , förstör inte med rivningar och nybyggnation med ett stort modernt dominerande hus i en känslig miljö.

Gäst

#352

2015-04-03 22:51

Jag bor nära Blasieholmen och kan konstatera att det är en av Sveriges känsligaste kulturhistoriska platser. Att bygga en modern byggnad, som Nobel center, just där hade varit katastrof.

Blasieholmens kvaliteter bör istället förstärkas genom att rusta upp parken och skapa en levande miljö intill vattnet för alla Stockholmare!

Gäst

#353

2015-04-06 11:41

Ser att expoatören (Nobelhuset AB) köpt in sig på reklamplats här.

Exploatörens pengar kommer från vapentillverkning (bl..a Boforskanoner). Alfred Nobel var ju en av världens största vapentillverkare och -exportörer.

Nu ska Blasieholmens kulturmiljö förstöras genom sponsring av H&M-stiftelsen, vinster intjänade på bllig arbetskraft i Asiens textilfabriker. I Vinterviken, som är en av Stockholms mest förorenade områden, behöver Nobels arv i form av giftiga lämningar saneras för ca 75 milj. kr. Ingen vill betala, allra minst Nobelstiftelsen. Nobelmedaljens glans falnar mer och mer och medaljens baksida blir allt mörkare.

Nobelhuset AB har även spelat in propagandafilmer där politiker som ska besluta i ärendet uppträder.

 


Gäst

#354

2015-04-06 13:24

Absurd design på huset i en sådan miljö. Bevara själva tullhuset!

Gäst

#355

2015-04-08 21:05

Demokratin behöver utvecklas, inte minnesmärken över politiker.

Gäst

#356

2015-04-09 10:31

Föreställer mig den enorma glasboxens inverkan på denna mycket känsligamiljö.Ren katastrof! Kräver som medborgare att projektet läggs ner!

Gäst

#357

2015-04-11 10:52

Idén med ett Nobelmuseum är god men platsen på Blasieholmen är olämplig. Dels är museets utseende inte anpassat till den historiska miljön och dels skulle K-märkta byggnader behöva rivas för att ge plats åt byggnationen.

Gäst

#358 Re:

2015-04-11 11:03

#357: -  

 Ett museum skulle kanske få plats - men nu är det fråga om en enorm konferenshall, kontor, underjordiskt garage m.m.

 


Gäst

#359

2015-04-11 11:56

Jag vill värna om en av de innersta skärgårdsöarna - behålla öppna vyer och orördhet. Belamra inte varje yta !

Gäst

#360

2015-04-14 15:06

Nobel centret måste stoppas

Gäst

#361

2015-04-16 08:36

En direkt magkänsla att det föreslagna stora huset är helt fel på denna plats. Andra bra alternativ finns.

Gäst

#362

2015-04-16 15:07

Som barnfödd och uppvuxen i Stockholm och somamrtid i Vaxholm ligger Waxholmbolaget och skärgårdstrafiken mig varmt om hjärtat. Under studietiden guidade jag turister under Stockholms broar och då var just Stockholms historia som sjöfartsstad och nav för skärgårdstrafiken ett viktigt och av besökare uppskattat inslag. Waxholmsbolagets båtar har i alla tider haft sin vinterhamn i Nybroviken. Numer hopträngt längs ut på Blasieholmen där kombinationen med de gamla hamnmagasinen och tullhuset utgjort en helhet i bilden av en gammal stapelstad. Låt denna enda rest få förbli orörd. Lämna utrymmet bakom Nationalmuseum för ev. framtida expansionsbehov för museet. Bygg en ny huvudscen för Operan på Karl XIIs torg istället med möjlighet att också rymma de ytor Nobelstiftelsen har behov av för sin verksamhet. Genom detta löser man Kgl Operans och Nobelstiftelsens behov i en smäll. Genom underjordiska sammanbindningsgångar kan Operan samutnyttja båda sina byggnader och man kan fortsätta att använda också den gamla scenen i sin verksamhet.
Och vad vore en mer lämplig plats för en ståtlig Nobelopera mitt emot slottet – på den gamla arsenalens plats! MAKALÖS!
MATS WERNER. Strängnäs

Anonym

#363 Re:

2015-04-20 14:06

#6: Slussan -  

 Jag tänker också på denna visa när jag tänker på det här!

Laszlo

#364

2015-04-20 14:07

Olycklig placering. Det känns dumt att sätta ett skrytbygge i Stockholms mest fascionabla del av stan.


Anonymous

#365

2015-04-20 18:48

Blasieholmen (Blasan) var min gamla lekplats på 40-talet. Låt den förbli orörd så att jag slipper se "guldpaketet" växa upp.

Jan Olofsson


Gäst

#366

2015-04-20 19:29

Den historiska och känsliga miljön på Blasieholmen måste skyddas och bevaras.

Anonymous

#367

2015-04-21 16:21

Jag vill bevara den Stockholmska miljö och kultur som hotas av artfrämmande projekt som starka egenintressen vill driva igenom. De planer som redovisats skulle för oöverskådlig tid förändra och fläcka en av Stockholms mest bevaransvärda allmänna platser.

Gäst

#368

2015-04-21 16:21

Viktigt.
Förlslag Placera Nobelcenter i anslutning till Hagastaden (Life
Science) där finns en naturlig anknytning till KI och forskning
samt plats.

Gäst

#369

2015-04-21 21:31

Alltför mycket av det som byggs och uträttas I vår tid är dåligt genomtänkt och ingen tycks ha analyserat konsekvenserna ordentligt innan projekten påbörjas. Många project blir därför en belastning för samhället I st f allt det goda som från början avsågs och som ligger till grund för dessa projekt, Se t ex Friend's Arena som förlades så oskickligt att man tvingats föreslå utfyllnad av intilliggande sjö, rivning av K- eller Q-märkta hus, man försvårar utbyggnaden av Hagalunds rangerbangård (behövs då nya spåret enom Stockholm tas I bruk).
Bottniabanan, där godstrafiken inte kan gå därför att någon okunnig person envist hållit fast vid ett säkerhetsystem, som ej används av godstrafiken
Tyvärr förekommer att olika intressenter köper in sig och att dumma förslag och lösningar ser ut att bero på bristande kunskap men innebär I själva verket pekuniära förmåner av olämpliga eller rent av olagliga förmåner för någon.
I förhandenvarande fall torde det vara tillräckligt att påpeka att den föreslagna byggnaden är av modernt utförande men att den I den aktuella miljön är klart störande och då den dessutom skall medföra rivning av historisk bebyggelse som är väl avpassad för denna omgivning.
Om verksamheten I och omkring denna ofantliga glaskub utvecklas som det förutspås, var skall ytterligar utrymme tas? Mera rivning??
Med den internationella vikt som Nobelpriset har borde det vara mera motiverat att förlägga byggnaden mellan Stockholm och Arlanda. Där finns utmärkta förbindelser, bade för besökare från Stockholm och ifrån utlandet (Arlanda). Utrymme finns fför såväl parkeringsplatser som för expansion till följd av utvidgning av Nobelaktiviteter av något slag som för sekundära aktiviteter som uppkommit p g a Nobelmuséet.

Gäst

#370

2015-05-02 19:38

Vi har rivit tillräckligt i vårt fina bestånd av äldre byggnader i våra städer. Det räcker nu. Vårda, vårda, vårda - det är något vår rastlösa tid behöver lära sig, Tullhuset kan få vara en god övning i denna goda dygd. Tänk också på kommande generationer!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-05-16 10:18


Marcus

#372 Galärparken

2015-05-16 10:25

Det är bättre att riva Vasamuseet, Nordiska Museet och Junibacken och bygga där?


Gäst

#373 Re: Galärparken

2015-05-17 15:44

#372: Marcus - Galärparken 

 Men man behöver inte riva där - bara att bygga på P-platsen. Inte optimalt - men bättre än Blasieholmen.


Gäst

#374

2015-06-03 23:28

Därför att huset inte passar in i miljön. Därför att huset är ett skrytbygge som verkar ha planerats för att tillfredsställa några egon.

Gäst

#375

2015-06-09 15:57

Det räcker med skräckexemplet som ligger i närheten av Klarabergsviadukten och ser ut att vara framställt av ett plockepinn. Makthavarna får inte förstöra vår vackra stad mer som de gjorde på 70-talet. I Paris har de fått bygga om det som de tidigare lyckades förstöra. Det blir enormt slöseri med pengar. Nobelstiftelsen tror att de är så världsberömda vilket de inte är utanför kretsarna kring priset.