ALLERGIVÄNLIGA TÅG

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition ALLERGIVÄNLIGA TÅG.


Gäst

#51 Re:

2014-01-07 12:17

#1: Järnvägspersonal -

Det finns hårspray utan parfym :)


Gäst

#52

2014-01-07 16:29

Det känns vettigt och solidariskt att skriva på, och underlätta för människor med allergi. Det är självklart att de ska känna sig trygga och att de inte ska behöva oroa sig för att få en anafylaktisk chock eller annat obehag orsakat av allergener som de utsätts för.

Gäst

#53

2014-01-08 07:24

De som inte har någon allergiker bland sina nära och kära vill inte förstå problemet och det är bara att informera mera.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-01-09 15:01



Gäst

#55

2014-01-09 16:23

Fantastiskt initiativ! Undviker i största mån själv att åka tåg (även flygplan) då kontakt med nötprodukter är i princip oundvikligt.

Gäst

#56

2014-01-09 18:05

Bra intiativ!

Gäst

#57

2014-01-09 21:03

Alla ska ha samma rätt/möjlighet att åka tåg oavsett sjukdom/handikapp! ❤//Nina

Gäst

#58 ?

2014-01-10 22:53

Järnvägspersonal- Att ta bort jordnötter borde väl ändå fungera i en vagn? Jordnötsförbud fungerar på sjukhus, hotell, och en del flygplan!
Det handlar om engagemang från tågpersonal.
Man har nekat rullstolsburna till allt möjligt. Skulle man neka dem att åka tåg? knappast.
Sätt upp skyltar om nötförbud. Det räcker långt.

Gäst

#59

2014-01-11 11:11

Även fast inte jag är allergisk mot något så värnar jag om att alla resenärer ska få en trevlig resa. Självklart tycker jag att det ska finnas alternativa vagnar för allergiker. Priset ska vara det samma som att sitta i klass 2. Om inte billigare eftersom man inte kan röra sig på samma sätt i tåget. Sen är det ju viktigt att det finns en toalett enbart för allergiker i anknytning till denna vagn.
Mamma till barn med anafylaxi

#60 TACK

2014-01-12 16:37

#59: -

TACK #59 för din solidaritet!


Gäst

#61

2014-01-12 20:40

Är själv en mamma till en dotter med jordnöts och lakrits allergi!
Vet att det är svårt och vistas ute bland folk och åka kollektivt.
Min dotter FÅR ej vara i ett rum el dylikt där lakrits finns.
Hon kan faktiskt dö av detta!!! Och ibland så finns det folk
som inte tror oss när vi säger detta. Då måste man vissa sprutorna
och alla andra mediciner för att dom skall tro en!!
Så vi vill väldigt gärna ha en sådan här vagn. Och vi lovar att parfym
mm inte finns på våra kroppar bara vi kan känna oss trygga!
Aida

#62

2014-01-13 19:38

Tycker att det är självklart att det borde finnas något alternativ till allergiker, kanske en vagn om det inte är möjligt med ett helt tåg. Något måste väl gå att göra, hemskt att människor ska behöva oroa sig eller avstå från att resa. Tycker så fruktansvärt synd om folk som har det så här och det minsta vi kan göra är försöka förstå och ha viljan att hjälpa till på det sätt som vi kan, om det så är att inte köpa nötter innan resor o.s.v...

Gäst

#63

2014-01-13 23:49

Är doftöverkänslig och måste anlita färdtjänst för mina resor . Vore det allergisanerade vagnar på tågen, så skulle jag mycket hellre åka på detta sätt
Edit

#64 Re: Re:

2014-01-15 22:26

#16: Agneta - Re:

Precis. Allergiker och deras anhöriga vet nämligen vad de riskerar och vilket pris man kan få betala om det blir fel. Det handlar inte om att man kan vilja ha hårspray även om man är jordnötsallergiker. Den rätten väger ganska lätt i sammanhanget. Om SJ är för rädda för att ta det modiga steget emot säkra tågresor för alla, eller om de tänker sätta småsinta och ytliga människors krav på att få käka jordnötter var helst de rör sig framför allergikers rätt att resa utan att behöva riskera livet: det återstår att se. Det är väl fan att folk ska behöva riskera att dö för att nån ska få ha hårspray?? Va faan, medmänniskor. Införde SJ allergisäkra vagnar där det finns vissa regler man måste följa vore det väl inte till något hinder för någon? Vem i hela världen kan ta åt sig?


Gäst

#65

2014-01-17 19:41

Skriver på denna petition, för att jag vill att jag själv och alla andra allergiker skall kunna resa tryggt.
Liselotte V

Gäst

#66

2014-01-18 22:30

En självklar idé som vore mycket enkel att genomföra! Viktigt att det även ska vara parfymfritt då det är ett stort problem för många. Det skulle förbättra resan för många och öka antalet som reser, det är jag övertygad om! Vad fantastiskt det skulle vara att inte behöva byta plats flera gånger under resan för att någon framför en är parfymerad eller att inte behöva ha full koll runt omkring sig för att ingen äter något man inte tål! Underbart! Enkelt och helt klart till fördel för bolagen!
Henrietta

#67 Re: ?

2014-01-22 09:39

#58: - ?

Bra! Tänk om fler resonerade som du...

Henrietta

#68

2014-01-22 09:46

Det här är i mångt och mycket en inställningsfråga och faktiskt en kunskapsfråga. Jag kunde inte mycket om födoämnesallergi innan vår dotter fick mjölkprotein - skaldjur och nötallergi. Vi har varit med om en anafylaxi (allergichock) och jag tror att om alla människor fick bevittna en sådan så hade de gladeligen avstått från att äta t ex nötter i offentliga miljöer... Därför krävs information och opinion - såsom ett sådant här initiativ!
Framför förbud mot luftburna allergener på tåg och flyg! Vi kan väl avstå från parfym, nötätande och skalande av apelsiner etc när vi reser - hur svårt kan det bli?!


Gäst

#69

2014-01-31 12:07

Lägg till även rök på listan, tänk att få resa utan att det hela tiden kliver på folk som precis har avslutat en cigarett och gärna andas ut ordentligt när de kommer in.

Gäst

#70

2014-01-31 14:54

Underbart!
Jag lider själv av bl.a luftburen nötallergi och det är ett helvete ibland när vissa inte kan tänka sig att visa den medmänskligheten och inte äta nötter när man ber dem.

Gäst

#71

2014-02-05 09:25

Tror vi är många som skulle vara mycket tacksamma om det fanns en spec "allergivagn". Är själv astmatiker så jag vet mycket väl hur det är att sitta på ett tåg o inte känna sig besvärsfri o trygg.

Gäst

#72

2014-02-07 14:52

Bra förslag med en allergivagn som passar alla. Då kan vi som är känsliga mot dofter också åka tåg!!
rökallergikern

#73 Bra initiativ, men...

2014-02-07 22:36

... lägg till krav på att personerna i vagnen måste vara icke-rökare, så skriver jag under! Då kanske man snart skulle kunna åka tåg igen - 6 år sedan jag senast lyckades åka tåg utan att det slutade med ambulans pga rök och parfym.

Gäst

#74

2014-02-17 00:01

Konstigt att fler inte är medvetna om vad allergi innebär. Pinsamt dåligt utbildad hade jag (som vuxen) tänkt då barnen på dagis vet mer än de flesta vuxna idag! Som vuxen utan dessa kunskaper hade jag känt mig riktigt dum i huvudet när det är uppenbart att det är misshandel jag utsätter mina medmänniskor för pga min okunskap!

Gäst

#75 Re: Bra initiativ, men...

2014-02-17 00:16

#73: rökallergikern - Bra initiativ, men...

Konstigt att du inte tänker längre än så! Varför inte skriva under för dem som har det svårt utan att kräva att du inte skriver under om inte ALLA dina krav blir tillfredställda. Är det inte just det vi känsliga arbetar för? Tänk längre, tänk på andra! Förstår dock din problematik men det upplevs lite narcissistiskt. Och det är väl det vi alla jobbar emot som är känsliga? Vi hjälper varandra - eller?