Låt 7-årige Zaki stanna i Sverige där han är född.

Sven

#26 Sean

2013-11-08 17:52

Hoppas han ska stanna!

Gäst

#27

2013-11-08 20:48

Låt sju årige Zaki stanna i sverige där han är född herr gud kan man begära mer

Gäst

#28

2013-11-08 22:30

Stackars familj!

Gäst

#29

2013-11-09 08:18

Byråkrati Sverige borde skämmas! Låt hela familjen stanna! Ge föräldrarna chansen att ge sina barn en bra uppväxt, blomma ut och göra något bra med livet!

Gäst

#30

2013-11-09 08:49

Det är pinsamt hur Migrationsvetket agerar. Jag skäms verkligen för hur de agerar.

Gäst

#31

2013-11-09 09:34

Hur man kan tappa mänskligheten i all den här byråkratin är sorgligt alltså.

Gäst

#32

2013-11-09 09:38

Han är födt i Sverige och därvid bör han få tilstån till att stanna

Gäst

#33

2013-11-09 10:01

Migrationsverket är vidriga. Det borde vara en ickefråga hur vida en 7-årig pojke som är FÖDD i Sverige får stanna eller ej.

Gäst

#34

2013-11-09 11:02

Kan inte låta bli att undra vad man skulle kunna göra för samhället om den tid och resurser som lades på att misstänkliggöra människor istället gick till att stärka dem, ge dem en chans att etablera sig, låta dem slippa den eviga ångesten av ett utvisningsbesked hängande över sig.

Gäst

#35

2013-11-09 11:27

Kanske vi kan hjälpa Zaki och hans familj att stanna. Jag hoppas det!

Gäst

#36

2013-11-09 11:44

Jag har läst mer än bara beskrivningen på den här namnlistan, och att migrationsverket får bete sig på det sätt de gör borde vara olagligt i sig.
Låt familjen stanna, de har inte gjort något fel, de vill bara vara trygga.
Stefan

#37 Några reflektioner ...

2013-11-09 12:08

Detta är viktigt och mycket, mycket läsvärt.
Jag är inte omedveten om att Migrationsverkets personal ofta ställs inför jävligt märkliga situationer, att de får sig lögner till livs och en massa annat. Det får emellertid inte leda till att man fullständigt tappar koncepten och liksom i defaultläge betrakar alla som lögnare och kriminella. Det ingår i deras jobb att förhålla sig objektiva och på något sätt tjänstemannamässiga med en humanistisk grundton.
Med detta sagt, nu ett par snabba reflexioner till den mycket välskrivna redogörelsen (en eloge till skribenten alltså).
1. Även om "systemet" inte har alternativet statslös med så måste det vara grovt felaktigt av Migrationsverkets personal att släppa iväg en rapport där de dels VET att uppgiften är felaktig, dels VET att undertecknaren i praktiken tvingats att skriva under ett falskt "statement". Datasystemen är hjälpmedel för att rationalisera arbetet, inte att åberopa till stöd för att lagen inte kan följas. Detta borde nog JO-anmälas för att få en prövning. Själv skulle jag faktiskt antingen vidhållit vägran att skriva på ett falskt protokoll alternativt gjort vad vi brukar kalla för en protokollsanteckning/protokollsanmärkning, dvs stryka över och handanteckna rättelsen i marginalen samt sen signera den rättelsen. Jag har alldeles för dålig erfarenhet av undermåliga förhörsprotokoll från Polisen för att inte se risken att de felaktiga uppgifterna i ett senare skede åberopas mot sökanden. Fuck dåliga datasystem!
2. De tvingar den jätterädda mamman att följa med, godtar inte fullmakten, under föregivande av att de inte kan vara säkra på att mamman befinner sig i Sverige. Jag skulle åkt tillsammans med mamman till notarius publicus (oftast en advokat) som då kunde intyga närvaron av mamman och fullmaktens äkthet. Skulle det accepteras av Migrationsverket? Jag menar, därigenom är iaf deras argument överspelat.
3. Den psykiska påfrestningen för familjen måste vara hårresande. Om det vore jag så skulle adrenalinet forsat (dvs inte flödat). Tänk bara att känna sig tvungen att skicka iväg en liten, rädd 7-åring med en förvisso omtänksam och snäll vän. Men som förälder skulle jag helst själv vilja vara med och hjälpa mitt barn, trots att jag vet att det inte är klokt.

Gäst

#38

2013-11-09 12:11

Alla människor är lika värda.
Stefan

#39 Re: Några reflektioner ...

2013-11-09 12:20

#37: Stefan - Några reflektioner ...

Jag kommenterar nu mitt eget inlägg: Jag brukar vara väldigt restriktiv med att underteckna och argumentera för mer eller mindre okända propåer på nätet.  Det händer emellanåt att man går i fällan och så att säga senare får äta upp något för att man inte kontrollerat fakta innan undertecknandet.
Jag förutsätter alltså att den redogörelse jag läst är i allt väsentligt korrekt när jag kommenterat och undertecknat.  Men även om det skulle finnas någon smärre brist så menar jag att ett empatiskt grundbetraktelsesätt inte hindrar aktiv support.


Gäst

#40

2013-11-09 12:31

Tyvärr förstår jag inte texten om mer synlighet - vem ska betala ? Jag ? Synd att Sverige också bidrar till traumatiseringen av dessa familjer - det räcker väl med traumat som föregick flykten - som Sverige kanske inte kan göra så mycket åt. Hoppas de får stanna !

Gäst

#41

2013-11-09 12:42

Efter att ha arbetat med SFI undervisning i mer än 20 år är jag dessvärre inte förvånad.

Gäst

#42

2013-11-09 12:53

Låt hela familjen få stanna och låt barnen få växa upp i trygghet och ge grabben vård!

Gäst

#43

2013-11-09 12:57

Att inte kunna ge professionella svar och bemötanden är en sak.....men när även empatin saknas är det riktigt illa.

Gäst

#44

2013-11-09 13:41

Det handlar om människor! När ska byråkrater på myndigheter förstå detta?! Enskilda tjänstemän har givetvis svårt att förändra, men lite civil olydnad vore passande. De som utformar reglerna skulle då sättas under viss press och kanske slutligen börja tänka lite innan de utformar dessa regler som är så otroligt verklighetsfrånvända!

Gäst

#45

2013-11-09 13:42

Fler ärenden borde dokumenteras på samma sätt så att vi får insyn i hur det officiella Sverige (inte) fungerar. Inte nog med att människor utsätts för denna stressande behandling, man häpnar över den ineffektivitet som uppvisas. Vilket otroligt slöseri av resurser som istället hade kunnat användas för att ta emot människor som flyr för sina liv och söker en fristad.

Gäst

#46

2013-11-09 14:35

Låt 7-årige Zaki stanna i Sverige där han är född och växa upp med sin familj och sina vänner.

Gäst

#47

2013-11-09 14:42

Det är långt men värt att ta del av!

Gäst

#48

2013-11-09 14:42

Jag skäms över mitt land. Jag skäms över de trångsynta reglerna och som vanligt får jag skämmas över Migrationsverkets personal som beter sig så illa, som kryper för media och folk de tycker räknas, folk som kan skada dem och sedan sparkar på folk de uppenbarligen tycker är mindre värda. Hur kommer det sig att det här är så vanligt förekommande hos personalen på Migrationsverket. Jag undrar om man gör en åsiktsregestrering innan anställning och bara personer med negativ syn på invandrare får arbeta där!?

Gäst

#49

2013-11-09 15:35

Klart Zaki och hans familj ska få stanna!

Gäst

#50

2013-11-09 15:42

Hopppas han får stanna, att migrationsverket ska finnas som hjälp istället för ett tvång för att få vara kvar i Sverige!