Bevara Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik

Jonas H

#26

2013-09-24 14:12

Bioresurs kurser är ypperliga, bra upplägg och pedagogiska. Bi-lagan ger mycket inspiration och fakta.Håller med om allt Gunnar skriver i kommentar två!

Gäst

#27

2013-09-24 19:51

I början av 1990-talet ordnade jag, då ordförande i Kemistsamfundets Stockholmskrets, uppvaktningar hos först utbildningsminister Göran Persson och sedan utbildningsminister Beatrice Ask för att bl a få stöd att inrätta en nationell verksamhet för att underlätta arbetet för kemilärarna i gymnasieskolan och i grundskolans högstadium. Så småningom gavs nödvändigt stöd från regeringen till en försöksverksamhet på Stockholms universitet. Verksamheten leddes inledningsvis av Ebba Wahlström, som med stor entusiasmen byggde upp en mycket uppskattad verksamhet. Finansieringen ordnades med medel från staten, från Stockholms universitet, Kungl Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet samt från Akzo Nobel. Att jag skriver på petitionen bottnar i att jag är övertygad att KRC har en stor uppgift att fylla även i fortsättningen. Nuvarande placering i Stockholms universitet är utmärkt. Vi kommer de närmaste decennierna ha ett starkt ökat behov av kemister och kemiingenjörer i Sverige. Kunniga kemilärare är den bästa rekryteringsplattformen till kemiutbildning på högre nivå.

Gäst

#28

2013-09-26 08:27

Varför förändra något som fungerar så bra.
/Ewa

Gäst

#29

2013-09-28 06:10

Skriv en kommentar...

Gäst

#30 bevara nationella resurscentra

2013-09-29 11:24

Dagens resurscentra har ett starkt berättigande och fungerar bra. Utlokaliseringen till olika universitet och högskolor i landet är positivt. Detta skapar stor mångsidig kreativitet och rikare kontakter med forskningen än vad ett centralt centrum kan åstadkomma. Samtidigt kan man önska ännu starkare kontaktytor mellan nuvarande centra just för att förmedla kunskap om inbördes olika arbetsformer. Till detta krävs ett begränsat statligt stöd.
Bengt

Gäst

#31

2013-09-30 12:31

Bevara Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik

Gäst

#32

2013-09-30 16:41

Teknik är ett viktigt ämne som gärna är lite undanskuffat i skolans värld. Det behövs mer forskning och stöd för pedagogerna som undervisar i detta ämne!

Gäst

#33

2013-09-30 16:42

Mer teknik och naturvetenskap åt folket!!
Marie G
Gäst

#34

2013-10-01 21:01

KRC - En ovärderlig stöttepelare för mig som kemilärare. Informationsbrevet, som ju är en hel tidning, är mycket inspirerande och innehåller viktig information som gör mig uppdaterad!

Bioresurs - har lyft biologiundervisningen för min del. Enormt kompetent personal. Fantastiska kurser.

Tag nu inte ifrån oss dessa eldsjälars arbete!
Var rädda om den kompetens de har. Och var rädda om de personer som vill bli eller förbli lärare i naturvetenskapliga ämnen. Vi behöver våra resurscentra!


Gäst

#35

2013-10-09 10:26

Bevara våra Resurscentra de är guld värda för alla lärare! Kasta inte bort en resurs som har arbetat upp sitt namn och sina nätverk under lång tid.

Gäst

#36

2013-10-09 18:54

Jag använder ofta de filmade experimenten både för egen del och ibland för att visa eleverna. Just nu ska jag göra elektriskt ledande trolldeg till mina elever i morgon. Fast jag har behörighet i NO är de här sidorna ovärderliga för mig.

MVH
Annika Risberg 1-7 lärare på Runby skola i Upplands Väsby

Gäst

#37

2013-10-10 18:18

Lägg inte ner de nationella resurscentrat i biologi, fysik, kemi och teknik . Oerhört värdefullt som kunskaps- och inspirationskälla!

Gäst

#38

2013-10-15 10:47

Vi har haft 4 hela lärardagar för NO-lärare under ett läsår och hade då den oerhörda förmånen att få heldagarsbesök, med föreläsningar och flertalet praktiska laborationsidéer från respektive Nationellt Resurscentrum. Det var helt fantastiska dagar och gav så stor inspiration och nya idéer i NO. Efter det går jag ofta in på deras Internetsidor för fler tips. Det var de bästa lärardagarna jag varit på!!! definitivt. Något jag inte glömmer. Lägg inte ner de Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik! Vi behöver dem!
Ann-Katrine Wadenholm

Gäst

#39

2013-10-25 04:46

Denna resurs gör att även vi på landsbygden får ideer ocg ny kunskap. Detta är en satsning som håller "håll hela sverige levande " i handen.

Gäst

#40

2013-11-04 15:05

Björklund. Åter till forntiden.

Gäst

#41

2013-11-14 09:18

Att den didaktiska verksamheten utvidgas är en sak - men är det därför nödvändigt att avveckla de institutioner (Resurscentra) som byggt upp en användbar organisation med ett stort utbud av relevanta aktiviteter.
Det vore resursslöseri!
lärarSaskia

#42 Jobba vidare

2013-11-15 13:33

Lägg inte ner jobba vidare. Jag tänker på tex det som Dylan William säger om hur svårt det är att ta fram bra frågor. Vi måste hjälpa varandra här! Det är i princip omöjligt att göra det själv! Lägg till det pressade tidsschemat i skolan så inser man att vi behöver jobba effektivt och inte låta var och en uppfinna hjulet själv. Låt centra finnas kvar och fördjupa sig i detta. Kanske behöver man ändra i uppdraget/ personalen. Men något otydligt övergripande behöver vi nog inte?

Gäst

#43

2013-11-28 09:12

Resurscentra är en viktig resurs både för lärare som arbetat i många år och framför allt för nyaa lärare som kan få inspiration och hjälp. Mycket dumt att lägga ned fungerande verksamheter då vi vet att skolan behöver strukturerad och kompetent stöd.


Gäst

#44

2013-12-12 20:40

Att börja om från början och inte ta vara på det som redan fungerar är ett stort slöseri, men vi får väl se hur det blir... Kanske bara ett missförstånd att allt ska stängas för att byggas pånytt, eller också är det så tokigt...