Bevara Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik


Gäst

#1

2013-09-11 19:37

Sverige är i stort behov av att bibehålla och helst rejält öka den naturvetenskapliga kompetensen varför dessa Nationella Resurscentra måste finnas!
Gunnar Hallberg

#2 Re: Bevara Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik

2013-09-11 21:52

#1: -

Hur har de tänkt?

I Sollentunas kommunala skolor har vi kompetensutvecklat alla våra ca 130  naturvetenskapslärare med hjälp av resurscentrumen i Biologi, Fysik och Kemi genom föreläsningar, litteraturstudier, praktiska övningar och hemuppgifter att prova  med egna elevgrupper mellan kursdagarna. Tack vara medverkan från de olika nationella resurscentrana får vi bredd, djup, aktualitet och kapacitet. Utbildningsmodellen avsågs kunna användas i andra kommuner också.  De nationella resurscentrana producerar konkret arbetsmateriel, håller alldeles utmärkta korta lärarkurser med senaste nytt på utbildnings- och forskningsfronten samt bidrar som våra lärares metodikstöd och bollplank.

Informationen på skolverkets webbsida idag 11 september angående förändringen av resurscentra för NV och teknik är kort, oklar och tidsmässigt oerhört forcerad. Att fortsätta den nyss påbörjade banan och samla in och bedöma ansökningar från universitet och högskolor som hinner med för att inom en månad fatta beslut och verkställa närapå omedelbart vid årsskiftet verkar inte bara optimistiskt.

Det är helt enkelt korkat!

Den gamla skolöverstyrelsen lades ned när den blev för dyr och stor. Jag tycker att skolverket forcerade arbetsmetoder för skolutveckling genom avveckling borde börja tillämpas på verket självt. Generaldirektören bör avgå. Om det är regeringsdirektiv som tillämpas i detta fall, kan ju ministern fundera på om storleksordningen hundratusen lärare verkligen vill rösta på folkpartiet i kommande riksdags- och kommunalval.

Utveckla hellre stödet till oss lärare i Naturvetenskap och teknik, men avveckla det inte! Hos oss i Sollentuna måste vår pedagogiska personal vara på topp varje dag året runt.Våra elevers kunskapsresultat är på stadig vandring uppåt. Tänk om skolverkets handläggare vore okej åtminstone någon dag så skulle kanske fler svenska elever kunna höja sin naturvetenskapliga färdighet.

Gunnar Hallberg, lärare vid Naturskolan i Sollentuna, lärare i kemi och biologi, mSc och snart även Msc i utomhuspedagogik, personalfortbildare inom Naturvetenskap och Teknik i Sollentunas kommunala skolor

kontaktuppgifter på webbsidan: naturskolan.edu.sollentuna.se

 


Gäst

#3

2013-09-12 07:15

Jag har som lärare haft god nytta av dem nationella resurscentrumens hemsidor. De innehåller för läraren välbehövliga kunskaper, laborationer och didaktiska kommentarer. Lägg inte ner denna nödvändiga hjälp i mitt arbete.
Minna Panas
Ann Svensson

#4 Bestörtning

2013-09-12 10:37

Jag har stor glädje och nytta av resurscentrum i kemi. Där får jag fått inspiration och nya kunskaper som berikar min undervisning. De utbildningar som jag gått i deras regi har varit av mycket hög klass. Det är ett stort slöseri att lägga ner en väl fungerande verksamhet som denna!
Ann Svensson
ämnesansvarig i kemi Österåkers Gymnasium
Sten J

#5

2013-09-12 15:20

En katastrof för naturämnena!
Hur kan någon komma på en sådan idiotisk idé?
Ingen med kännedom om skolan och pedagogik i alla fall!

Gäst

#6

2013-09-13 09:02

Så tragiskt det vore att riva verksamheter som är så viktiga för de svenska lärarna på alla nivåer! Kostnaderna för de nationella resurscentra är troligen bara en liten skärv i det stora förändringsprojekt som pågår inom skolväsendet. Hoppas att politikerna äntligen lär sig att ta vara på det som fungerar och ger lärarna vad de vill ha och behöver - d v s bra fortbildning. Naturvetenskapliga ämnen behöver all hjälp lärarna kan få! Äntligen finns detta med mycket kompetent personal!

Monica Svensson, lärare som genomlidit alla förändringar inom skolområdet under många år och upplevt politikers ointresse av skolan


Gäst

#7

2013-09-13 15:11

Jag håller med allt som står i denna petition.

Gäst

#8

2013-09-14 08:17

Man löser inte problemet med bristande kvalitet inom ämnesdidaktiken genom att rasera det som redan finns uppbyggt. Snarare bör man i så fall utnyttja och bygga på redan befintliga resurser inom ämnesdidaktiken. Det tar oerhörd tid att bygga upp något nytt ifrån grunden.

Mats Carlberg (behörig lektor i biologi och kemi)


Gäst

#9

2013-09-14 21:04

jorden snurrar och vi på den. Vibehöver påminnas och uppdateras om den biologiska mångfalden
detta har ni på bioresurscentrum bland annat
verkligen lyft fram på ett lättfattligt och pedagogiskt sätt. Må så få fortsätta. Bengt-Markus

Gäst

#10

2013-09-15 15:10

Bra att man tar tag i och agerar i viktiga frågor!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-09-16 13:50



Gäst

#12

2013-09-16 19:05

Utmärkt fortbildning för lärare. Det är bara att åka tillbaka till sin skola och använda sig av den fortbildning som erbjudits!

Gäst

#13

2013-09-17 06:16

Jag vill som lärare ha kvar denna resursbank

Gäst

#14

2013-09-17 08:47

Eftersom det är svårigheter att rekrytera nya No-lärare är det väl inte så klokt att lägga ner en verksamhet som stöttar och hjälper de som finns!

Gäst

#15

2013-09-17 11:52

Viktigt att denna utmärkta resurs finns kvar. Kurser som anordnats och som jag deltagit i har varit mycket bra och gett användara tips för undervisningen. Utskick som Bilagan och KRC-bladet eller vad det heter har också gett många uppslag till bra undervisning.

Gäst

#16

2013-09-17 18:02

Jag tycker det är ett bra sätt att få utbildningsministerns uppmärksamhet för en så viktig fråga.

Gäst

#17

2013-09-18 10:25

De nationella resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik är kompetenta och välfungerande. Nog vore det aningens ogenomtänkt att kasta bort det som finns, för att bygga upp allt samman från början? Tanken om ett samla pedagogiska, nationella resurser är kanhända god, om än obearbetad. I det lilla land som Sverige är vad gäller forskning, torede det vara lämpligt att använda alla resurser som finns i landet, istället för att bara ta vara på det som finns vid ett lärosäte. Min förhoppnnig är att befintliga resurscentra får fortsätta under ett samlande paraply, där befintliga resurser och uppbyggda materialbanker bevaras!

Gäst

#18

2013-09-18 16:54

Bra initiativ!
Jag som NO lärare har stor glädje av Bioresurs och KRC som faktabank,
idébank och inspiration! Klart dessa ska få fortsätta sitt jobb!
Thomas Salzer

Gäst

#19

2013-09-19 09:28

Har haft mycket nytta av Resurscentrum i fysik
Anci, eskilstuna

#20 Ann-Carina Carlsson

2013-09-19 09:48

Vi har en svår bristsituation när det gäller rekrytering och att behålla naturvetarna i skolsystemet. Att då dessutom ta bort eller minska våra stödresurser gör ju inte saken bättre. Arbetar som politisk sekreterare i Centerpartiet och lyfter frågan till våra politiker på riksplanet.

Gäst

#21

2013-09-20 12:03

Centralisering är sällan en åtgärd som leder till förbättringar av verksamheten. Besparing är väl den viktigaste motivationen. Behåll de nationella centra som de är och utveckla dem där.
Britney

#22

2013-09-20 16:00

Den naturvetenskapliga nedrustningen i svensk skola måste stoppas. Såväl bioresurscentrum som kemiresurscentrum är till ovärderligt stor hjälp.
De kurser som anordnats av bioresurscentrum, har varit utmärkta och gett mycket inspiration för de laborativa momenten, inte minst didaktiskt. Detta resurcentrum har till stor del fyllt den lucka som uppstod när ämnesfortbildning, i form av länsstudiedagarna, och länsstudienämnden, som initierade dessa, försvann i samband med kommunaliseringen. Även efter 43år i yrket, med ett år kvar, vill jag ha bioresurscentrum och kemiresurscentrum kvar. Vem inbillar sig att en nyutbildad lärare ska kunna undervisa ett helt arbetsliv utan ämnesfortbildning av hög kvalitet. Det måste vara politiker som måste förändra något för att motivera sin existens. Skolverkets utvecklingsenhet gör sig förtjänt av ett namnbyte om förändringen genomförs, nämligen "Avvecklingsenheten" eller "Sista spiken i kistan".
Britta Färdig Bergström, adjunkt och nu även legitimerad lärare

Gäst

#23

2013-09-23 07:56

Jag vill inte att ni drar in denna tidskrift samt arbete runt den.

Gäst

#24

2013-09-23 08:28

Jag har deltagit på Bioresurs kurser ett antal ggr. De håller alltid hög kvalitet. Jag har lärt mig mycket teori och mycket praktiskt kunnande. Tack vare dessa kurser har jag startat upp kurser i både mikrobiologi och genteknik på vår skola.Förutom kunnande har dessa kurser också bidragit till att jag har fått diskutera mina ämnen med andra lärare och därigenom hört man arbetar på andra skolor. En stor förlust innebär det om dessa resurscentra försvinner.

Gäst

#25

2013-09-23 12:45

Ämnesdidaktik är viktigt för att utveckla undervisningen och möjligheten att stötta elever i deras lärande. Men ämnesdidaktik blir tomt utan ämneskunskaper. Ämnesdidaktik är inte det samma som ämneskunskaper! Ta vara på de ämneskunskaper som de nationella resurscentra har, anpassade efter skolan och de styrdokument som Skolverket utformat! Om förändring måste ske - gör ett nytt ämnescentrum där resurscentra i kemi, fysik, biologi och teknik har en naturlig och viktig del. Varför lägga ned något som ger så många lärare så mycket stöd?