Hundrastgårdar Varberg

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Hundrastgårdar Varberg.


Gäst

#1

2013-06-04 15:53

längtar till den dagen då jag centralt kan möta andra hund ägare med sina hundar lösa
Lotta

#2 Re:

2013-06-09 19:23

Den dagen kommer snart hoppas jag :)...Sprid gärna detta vidare till dom som inte har dator. Jag ser gärna att fler engagerar sej i detta och tar tacksamt emot hjälp att sprida vårt budskap så flera skriver under. Det kan vara vänner som kommer på besök med hund eller som bara tycker att det bör finnas för hundarnas bästa. Jag tror också att många turister saknar hundrastgårdar till sina hundar. Vilken lycka för hundarna när de äntligen kan få springa lösa och leka med andra utan att riskera att skadas eller skada någon annan...... / L v H

#1: -

 


Gäst

#3 Ett fel angående 5 vik

2013-07-18 10:58

Då jag ringde kommunen för ca ett år sen så fick jag information om var man får ha sin hund lös, Fårhagen och Getterön 5 vik sa de då, men det är fel! Det ska vara 3 vik, enligt deras hemsida och jag har även ringt och frågat så det inte blir några missförstånd.
Lena

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2013-07-23 12:46


L v H

#5

2013-07-24 16:10

Hundrastgårdar Varberg och Hundrastgård i Varberg samarbetar numera då ändamålet är detsamma :)

Anonymous

#6 Facebook gruppen Hundrastgårdar Varberg

2013-07-25 12:35

Här kan ni gå in om ni vill läsa mer om Hundrastgårdar Varberg och vad som händer, reportage från HN mm.

https://www.facebook.com/groups/312537342192395/

Gäst

#7

2013-07-25 22:01

Jättebra initiativ!!!!!

Gäst

#8

2013-07-27 12:35

Hundar ska inte alltid behöva vara kopplade."Låt dem få leva, där ju så sköna"

Gäst

#9

2013-07-30 10:31

Vi i Tvååker vill också ha en STOR rastgård. / Från en whippetägare

Gäst

#10

2013-08-14 19:14

Jag att vi får en rastgård, det är ett stort behov. Det satsas på så mycket annat som manundrar om var nödvändigt

Gäst

#11 yes!

2013-08-17 17:38

Bra att ni tar upp det! tycker det är bra för hundarna och även bra att jag kanske slipper vakna av hundara klockan 7 varje morgon! bor nämligen precis jämte får hagen! :)

Gäst

#12

2013-08-19 13:40

Jättebra initiativ!!!!!

Gäst

#13

2013-08-19 15:04

Hej, Jag har haft en motion i Varbergs kommunfullmäktige, där svaret var att: Ny planerade bostadsområde skulle läggas i närheten en hundrastgård. Det var från planeringskontoret svaret som jag fick på kommunfullmäktige.
/Carlos
Lena v H

#14 Re:

2013-08-31 19:00

#13: -

Hej Carlos!

Vilket år var det? Intressant då jag försöker få all information från kommunen ang Tidigare förfrågan om hundrastgårdar i varberg.

Mvh

Lena


Gäst

#15

2013-09-07 09:28

Våra hundar behöver verkligen få någonstans att leka så detta är en MYCKET bra idé tycker jag!!

Gäst

#16

2013-09-11 07:18

Här i Läjet brukar vi använda fårahagen vid Svarthall på vintern MEN nu har de som bor på Musselvägen( infödda Läjsingar) börjat lyfta av grindarna för att man inte skall kunna vara där. Sommartid är ju det mer än dubbelt så många hundar på Läjet, det behövs flera rastgårdar för då kan man inte vara någonstans. Kommunen kan kolla upp Falkenbergs BK rastgård den är suverän tycker vi.
Lotta

#17 Förstår inte?!

2013-09-11 09:44

Jag må vara korkad, men jag förstår inte riktigt problemet? Varför kan ni inte ha era hundar lösa i tex påskbergsskogen, furubergsskogen, brunnsbergsskogen, nere vid fästningen?? Om ni nu inte kan ta er utanför stan? Under de tider på året man får ha hund lös är det väl inget som hindrar att man släpper dem där? Eller är det under övriga tider ni vill kunna släppa i en rastgård? Är inte så säker att det skulle funka ...det finns väl inget som hindrar fåglar och andra djur att häcka i en rastgård? Så länge man har koll på sin hund och kan kalla in den så kan man väl släppa den var som helst?
Jag har tre hundar som springer lösa varje dag, under kontroll. Däremot behöver inte hundar nödvändigtvis springa lösa eller träffa andra hundar. Det finns massor av sätt att aktivera och stimulera sin hund, ensam.

Gäst

#18

2013-09-11 10:55

Tycker det ska byggas en hundrastgård vid grönområdet vid solrosstigen (furubergsskogen)

Gäst

#19 Svar till Lotta

2013-09-11 11:00

Problemet är att alla gillar inte att det springer lösa hundar överallt, samt att alla har kanske inte den kontrollen på sin hund, så de vill ha den i ett inhägnat område.
Lotta

#20 Svar till Gäst

2013-09-11 12:55

Om det finns över tretusen hundägare i kommunen och det är ett par hundra som tycker att det ska finnas hundrastgårdar för att de inte har tillräcklig kontroll på sina hundar, så verkar det inte vara bristen på hundrastgårdar som är problemet...

Gäst

#21

2013-09-11 16:24

Har länge önskat speciella hundrastgårdar där man kan släppa hunden lös så den får springa och även träffa andra hundar, finns varken i Varberg eller Kungsbacka. Som det nu är får de hela tiden hållas i koppel
smeknamn

#22 Hundrastgårdar...

2013-09-11 16:26

...är bara en ursäkt för hundägare som inte har koll på sina hundar.
smeknamn

#23 Re: Svar till Gäst

2013-09-11 16:28

#20: Lotta - Svar till Gäst

Äntligen en som fattat. ;)

Lennie v H

#24 Re: Svar till Gäst

2013-09-11 17:16

#20: Lotta - Svar till Gäst

Nu är det ju lite fler än ett par hundra hundägare som vill få detta igenom Lotta...

Har inte exakta sifrorna nu men det är en bra bit över 500 personer som skrivit under för detta.

Koppeltvång riskerar att skapa olyckliga, stressade, frustrerade och aggressiva hundar.

En hund är ett flockdjur och behöver umgås med andra hundar på ett naturligt sätt.

Hundar som ständigt tvingas gå i koppel får inte den motion dem behöver, dem lär sig inte umgås med andra hundar och vi hundägare får ingen möjlighet att lära hunden lyda kommandon på avstånd.

Hundrastgårdar i Varberg är ett måste tycker jag


Gäst

#25 Re: Förstår inte?!

2013-09-11 19:10

#17: Lotta - Förstår inte?!

Vi som har hundar får inte släppa dem lösa på de platser som du föreslår. Det är KOPPELTVÅNG! Jag förstår att du inte är så intresserad av några hundrastgårdar eller att låta dina hundar leka med andra hundar, du har ju redan en flock.

En hundrastgård ser även till att hunden får det sociala genom att leka med andra hundar och att de inte rusar iväg ut på en gata/väg och förorsakar olyckor under ex, träning på inkallning mm. Sen är det väldigt många som inte tycker om lösspringande hundar Just där du föreslår Även om du har kontroll på dina hundar.