Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Sluta avliva katter med mina skattepengar!.

Yvonne

#1401

2014-10-30 07:01

Låt katterna leva! Det är inte deras fel att de är så många hemlösa.

Det borde vara förbjudet att släppa ut okastrerade katter utan tillsyn.


Gäst

#1402 Re:

2014-10-30 15:38

#1401: Yvonne -  

 Visst jag håller med dig! Okastrerade katter och katter som bara överges borde vara förbjudet.

Men hemlösa katter där är det ju bara avlivning som gäller om det inte finns hem åt dom vill säga.

Och det tror jag inte finns åt alla hemlösa katter i sverige.

Hittekatter.iFokus.se

#1403 Re: Re: Re:

2014-10-30 17:03

#1400: - Re: Re:  

 Du svarar på vårt tidigare inlägg med följande: "Nä de är klart de inte fungerar med avlivning! Det fylls ju på med mer hemlösa katter än va det hinner avlivas. Skulle dom som tar sig en sommarkatt avliva dom istället för att dumpa av dom på gatan då hade det väl inte varit nå problem.

En död katt lider inte. Nu är det ju så att jag värdesätter inte en katts liv med en människa, en katt är ju ingen förnuftsvarelse som vi människor. Den är inte medveten om sin egen dödlighet. men om den helt plötslig bara lämnas att klara sig själv då lider den nog skulle jag tro".

Vårt följdsvar får du här: Tanken är ju att vi ska komma vidare och inte fortsätta trampa i det där gamla tjatiga ekorrhjulet år ut och år in, decenium efter decenium, århundrade efter århundrande. Det handlar helt enkelt om att få dig och andra att sluta upp med att se katter som slit och släng varor som ni tar död på eller slänger ut när den söta kattungen vuxit upp och ni töttnat på den. Du måste förstå att din avlivningsromantik INTE är lösningen på de här problemen. Istället måste du och alla andra som inte tar katters liv på allvar avstå från att bli kattägare. Kattens status måste höjas och vi måste ta till modernare metoder från andra mer framsynta länder som kommit längre. Att sopa problemet under mattan löser ingenting utan förvärrar istället. Du verkar lite dubbel här då du å ena sidan håller med oss om att avlivning inte fungera men å andra sidan verkar tycka det är helt okey att folk skaffar sommarkatter bara de tar död på dem när de tröttnar. 

Sedan är det svårt att begripa ditt försvar för clichén "en död katt lider inte" som du älskar att svänga dig med. 

Vi skrev: "Sedan är det ganska tröttsamt och tjatigt det där argumentet att en död katt inte lider som du försvarar dig med. Med den romantiska synen på döden skulle vi väl alla dö för att slippa ifrån allt som vi skulle kunna lida av i framtiden. Samtidigt som vi går miste om själva livet. Det gäller även för katterna som du vill ta livet av. Det går att hitta lösningar på hittekattsproblematiken utan dessa massavlivningar om man jobbar med lite nytänk där flera olika faktorer samverkar. Framförallt - vilket denna namninsamling handlar om - använder pengar på ett bättre sätt"

Där du försvar ditt användande av den utslitna clichen med följande märkliga formuleringar: "Nu är det ju så att jag värdesätter inte en katts liv med en människa, en katt är ju ingen förnuftsvarelse som vi människor. Den är inte medveten om sin egen dödlighet"..

Med en sådan syn är det bara att hoppas på att du inte skaffar sig katt. Satsa istället på materiella ting. Det blir bäst för alla. 

 

Hittekatter.iFokus.se

#1404 Re: Re:

2014-10-30 17:08

#1402: - Re:  

 Jaha här kommer du med ytterligare ett avlivningshyllande inlägg: "Visst jag håller med dig! Okastrerade katter och katter som bara överges borde vara förbjudet. Men hemlösa katter där är det ju bara avlivning som gäller om det inte finns hem åt dom vill säga. Och det tror jag inte finns åt alla hemlösa katter i sverige."

Som du själv konstaterade i ditt tidigare inlägg är inte avlivning lösningen på problemen:  "Nä de är klart de inte fungerar med avlivning! Det fylls ju på med mer hemlösa katter än va det hinner avlivas". 

Förstår ju att du bara skriver här för att provocera! Kommer därför att ta bort dina fortsatta inlägg. Det börjar bli tjatigt och långtråkigt nu! 

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-10-30 17:42


Yvonne

#1406

2014-10-31 11:35

De pengar som Länsstyrelserna idag använder till infångning--uppstallning några dagar--avlivning av tusentals friska hemlösa katter per år borde användas på ett djurvänligt och konstruktivt sätt, för att minska antalet hemlösa katter. T ex:

* ordentliga informationskampanjer i radio&TV om att kattägare måste vaccinera, kastrera och ID-märka&registrera sina katter samt låta bli att överge dem.

* perioder med kastreringsrabatter för både ägda och hemlösa katter, i samarbete med veterinärer och katthem.

* minst en kastreringsbuss i varje län som den i Skåne.

* ekonomiska bidrag till seriösa katthem med No-Kill-policy som tar hand om hemlösa skygga katter.

* ekonomiska bidrag till katthem och föreningar som driver välskötta TNR-projekt för hemlösa katter.

* statliga eller länsvis drivna katthem där katterna kan få bo tills man hittar bra hem till dem. No-Kill-policy självklart.

* utbildning av djurskyddsinspektörerna i hur snabbt en förvildad katt kan bli tam med rätt bemötande.

Länsstyrelserna har ju anförtrotts ANSVARET FÖR DJURSKYDDET i Sverige. Då ska de också skydda djuren - inte döda dem!

Länsstyrelserna är nu avslöjade inför den skattebetalande allmänheten och måste vidta förändringar i attityd och arbetssätt.

 


Gäst

#1407

2014-10-31 13:10

Bravo ,kära ni ,stå upp för dem som inte har någon röst! Mer civilkurage i Sverige!

Gäst

#1408

2014-11-06 14:10

Det enda raka är att katter får samma status som hundar, där är politikerna slöa och oempatiska. Enklare att döda än att ställa krav på kattägare att registrera och ta ansvar

Gäst

#1409

2014-11-07 18:32

Har skrivit under och även delat på Facebook

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-11-10 19:59



Gäst

#1411

2014-11-10 20:18

ALLA KATTER SKA TAS VÄL HAND OM SÅ ATT VI SLIPPER OROA DERAS PÅGÅENDE/FRAMTIDA ÖDE!

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-11-10 20:33


Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-11-15 15:45


Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-11-21 11:41


Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-11-23 12:19



Gäst

#1416

2014-11-25 21:05

Sluta avliva katterna! Hjälp oss alla att hjälpa dem!

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-11-28 10:14



Gäst

#1418

2014-12-08 22:02

Låt bli att släppa ut okastrerade katter, det är därifrån problemet kommer! Även bönder måste äntligen lära sig att kastrera sina katter.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2014-12-22 17:53



Gäst

#1420

2015-02-08 13:41

Snälla tänk på att det är levande varelser som tänker och känner precis som vi!
Låt de få leva och ge dem goda och kärleksfulla hem!
De har aldrig gjort någon människa medvetet ont! De kommer till en ond och farlig värld, som tyvärr varken bryr sig om människor eller djur!
Var rädda om varandra och var rädda om de små värnlösa djuren!
Med Vänlig Hälsning Sven-Martin Aronius f.d Kattägare!

Gäst

#1421

2015-02-08 23:26

Don't stop me now!

Gäst

#1422

2015-02-09 03:47

Sluta avliva katter

Gäst

#1423

2015-02-11 13:51

Jag tycker att det borde vara straffbart att skaffa "SOMMARKATTER" och efter sommaren bara slänga de när de har tröttnat, samt att djurplågeri skulle uppmärksammas mer i media. Och djurplågare skulle få hårdare straff.
Sussi

#1424 Re:

2015-02-11 13:58

#1423: -  

 Jag tog hand om en helt vild hemlös kattunge. Nu har det gått tre år och hon har fått mycket kärlek och jag har fått mycket kärlek av henne. Hon är mycket tillgiven och lyder min minsta vink. Sover vid min huvud på nätterna. Kommer och tröstar mig när jag är ledsen. Jag har fått så mycket av henne tillbaka.

Varför skall man betala stora summor för raskatter näd det finns så många hemlösa katter som behöver ett hem?

Höj kattens status!

Kissemisse

#1425

2015-02-11 14:09

Det finns ett koloniområde i Malmö där man samarbetar med Rädda katter.

Alla lösa katter fångades in, kastrerades, undersöktes och vaccinerades.

Katterna undersöks av veterinär en gång om året.

Katthjälpen samarbetar med veterinärer som ställer upp ideellt eller för en moindre summa pengar.

Katterna får även mat och vatten.

Det är verker vara en bra lösning. Kattern blir friska och inte förökar sig.




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...