Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Sluta avliva katter med mina skattepengar!.


Gäst

#1326

2014-08-31 12:49

Använd pengarna istället för de kriminella så som pedofiler som inte ska ha rätt till nånting här i livet, jävla sjuka människor. Avliva de istället.
Dessa oskyldiga djur kan inte försvara sig, bara för att vi människor inte har tid eller det är mkt annat som kostar för att de ska leva ..TÄNK OM FOLK PRIORITERA! ! Så jag säger..ja för fan använd mina skatterna istället för för att kissen ska må bra allt Fr sjukvård tills de får ett nytt hem.

Gäst

#1327

2014-08-31 13:01

Självklart så tycker jag att alla katter ska få leva.

Gäst

#1328

2014-08-31 14:00

Jag vill att alla katter ska ha en ärlig chans. Även skygga katter kan med tålamod återfå förtroende för människor.

Gäst

#1329

2014-08-31 14:55

Instämmer. Mina skattepengar ska inte gå till slentrianmässing avlivning av katter utan till katthem, där de ska bedömas av veterinär och i första hand utplaceras i hem hos kattvänner.

Gäst

#1330

2014-08-31 16:43

Vi ska värna om alla djur

Gäst

#1331

2014-08-31 17:25

Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att avliva katter, något jag är helt emot!

Gäst

#1332

2014-08-31 18:14

är mycket behjärtansvärd tycker jag - finns ingen anledning ta död på dessa trevliga djur - Katter har väl aldrig skadat en människa - varför skall vi då skada dem ???
glow

#1333 Liv

2014-08-31 18:58

Katter är så fina levande! 

 


Gäst

#1334

2014-08-31 20:17

Ja varför avliva katter som är friska, utan att utreda innan??

Gäst

#1335

2014-09-01 05:54

Bra tänkt.
Förbannad kattägare och omplaceringshem

#1336 "Fullständigt vanvettigt att avliva hemlösa katter" Jasså?

2014-09-01 11:59

Jag ser flertalet artiklar av och till om överfulla katthem och bristen på omplaceringshem för katter i tidningar till och från.

Så vad ska "tjänstemännen" göra när katthemmen är fulla? Fylla på med mer katter och genom de sänka välmåendet för alla katter där? Släppa ut dem igen så de far illa, svälter m.m.?

Min tro, är att okunskapen från dessa tjänstemän är medveten. De vill nog inte avliva, men har inget val då de inte finns plats att vårda och ta hand om ALLA hemlösa katter vi MÄNNISKOR oansvarligt tar åt oss och inte bryr oss om sedan (självfallet kommer de hemlösa katter som sprungit bort, men större delen är övergivna katter).

Istället för att gnälla på tjänstemännen som avlivar för många katter för era skattepengar.
- Satsa istället egen kraft på att STÖDJA katthem och själva vara omplaceringshem.
- Satsa också på att öka medvetenheten bland vanligt folk, att inte överge katter(ökad kontroll på ägare och böter kanske?)

Så kommer inte så många katter heller BEHÖVA avlivas.


PS:Skattepengarna går till deras löner och finns ökade möjligheter för omplaceringar och mindre övergivna katter, så kan dessa tjänstemän gör alla de andra uppgifter de har i sin tjänst istället.


Gäst

#1337

2014-09-01 14:38

Alla katter har rätt att leva!

Gäst

#1338

2014-09-01 16:15

Stoppa dödandet!

Gäst

#1339

2014-09-01 16:35

Varför är inte en katt lika värdefull som en hund………det måste bli en ändring………. !!!
Hittekatter.iFokus.se

#1340 Re: "Fullständigt vanvettigt att avliva hemlösa katter" Jasså?

2014-09-01 20:58

#1336: Förbannad kattägare och omplaceringshem - "Fullständigt vanvettigt att avliva hemlösa katter" Jasså? 

 Citerar det du skrev: "Jag ser flertalet artiklar av och till om överfulla katthem och bristen på omplaceringshem för katter i tidningar till och från.Så vad ska "tjänstemännen" göra när katthemmen är fulla? Fylla på med mer katter och genom de sänka välmåendet för alla katter där? Släppa ut dem igen så de far illa, svälter m.m.?Min tro, är att okunskapen från dessa tjänstemän är medveten. De vill nog inte avliva, men har inget val då de inte finns plats att vårda och ta hand om ALLA hemlösa katter vi MÄNNISKOR oansvarligt tar åt oss och inte bryr oss om sedan (självfallet kommer de hemlösa katter som sprungit bort, men större delen är övergivna katter).Istället för att gnälla på tjänstemännen som avlivar för många katter för era skattepengar.- Satsa istället egen kraft på att STÖDJA katthem och själva vara omplaceringshem.- Satsa också på att öka medvetenheten bland vanligt folk, att inte överge katter(ökad kontroll på ägare och böter kanske?)Så kommer inte så många katter heller BEHÖVA avlivas.PS:Skattepengarna går till deras löner och finns ökade möjligheter för omplaceringar och mindre övergivna katter, så kan dessa tjänstemän gör alla de andra uppgifter de har i sin tjänst istället".

Nu handlar inte detta om att tjänstemännen på Länsstyrelsens djurskyddsenheter fattar besluten om att avliva katter för att djurhemmen är fulla. De gör det av så kallade djurskyddsskäl och på slenterian utifrån felaktigt tolkad forskning. De fattar även beslut om avlivning när det finns väntande hem till katterna. I regel samarbetar man inte alls med katthemmen. Länsstyrelsen fattar beslut och ger sedan polisen i uppdrag att verkställa det. Polisen brukar sluta avtal med olika privata aktörer som tar uppdraget för att tjäna pengar. Dessa pengar (våra skattepengar) kan användas mer effektivt om de går till Katthemmen istället som arbetar ideellt. 

Sedan ska du veta att vi som ligger bakom namninsamlingen själva kommer från hittekattsbranschen och lägger all vår fritid på att förbättra för hemlösa katter. Därför blir din kommentar  "Satsa istället egen kraft på att STÖDJA katthem och själva vara omplaceringshem.- Satsa också på att öka medvetenheten bland vanligt folk, att inte överge katter" ganska malplacerad i sammanhanget. Vi gör det redan och har så gjort i flera år. 

Nej du har inte förstått hur det fungerar och varför vi startat denna namninsamling. Läs gärna det vi skrivit om namninsamlingen i tillkännagivanden. 

 


Gäst

#1341

2014-09-01 23:55

En självklarhet att inte ta livet av friska individer,våra älskade katter som inte kan tala för sig själva <3

Gäst

#1342

2014-09-02 12:59

har delat på facebook

Gäst

#1343

2014-09-02 16:33

Det är viktigt!

Gäst

#1344

2014-09-03 16:11

Onödigt o döda friska katter

Gäst

#1345

2014-09-03 17:22

Out bildat och intresselöst folk är fel människor i besluten om djurens väl. Detta är väl ändå självklart

Gäst

#1346

2014-09-04 08:05

Gör någon nytta av våra skattepengar istället!OMVÅRDNAD och KUNSKAP istället för avlivning.
STOPP till detta inhumana synsätt på Katternas rätt till ett Värdigt Liv.

Madeleine Björklund
Stockholm
Yvonne

#1347

2014-09-05 13:52

#1336 Du försöker försvara Länsstyrelsernas avlivningar av hemlösa katter med att det finns för få katthem, och att dessa därför är fulla. Det var en mycket märklig och feg logik!!!

Det är uteslutande Länsstyrelserna som formellt och officiellt har ANSVAR FÖR DJURSKYDDET i Sverige, ingen annan! De har betalt med skattemedel för att ta ansvar för att skydda djuren, t ex hemlösa katter, så att dessa får ett bra liv. Det är vad djurskydd innebär, eller hur?

Katthemmen och andra katthjälpare har inget som helst ansvar för djurskydd egentligen. De består av privatpersoner som under en tid helt frivilligt offrar en del av sina bostäder, sin fritid och sina privata pengar för att hjälpa åtminstone några av de ca 10.000 katterna till ett bra liv, eftersom myndigheterna inte gör det. De uppoffringarna gör de enbart av sitt hjärtas godhet, och de kan när som helst sluta med det. Du kan inte kräva någonting av dem (oss)!

Eftersom de ideellt arbetade katthemmen bryr sig mer om de hemlösa katterna, har de också förvärvat större kunskaper om hur katter fungerar än vad Länsstyrelserna har.

Situationen är alltså att Länsstyrelsena har pengarna och det egentliga ansvaret - katthemmen har kunskaperna. Det bästa för katterna vore, som #1340 skriver, om Länsstyrelserna äntligen kunde svälja sin stolthet och inleda ett samarbete med de mest kompetenta och seriösa katthemmen. Om Länsstyrelserna alltså tar sitt DJURSKYDDSANSVAR på allvar!

Alternativt kunde Länsstyrelserna starta egna seriösa katthem med omplaceringsverksamhet.

Och framför allt kunde Länsstyrelserna använda en del av sina djurskyddsmiljoner till breda informationskampanjer till allmänheten, och se till att kattägare börjar ta ansvar för sina egna katter, med kastrering, vaccination, id-märkning och registrering. Och bidra till kastreringskampanjer.

Länsstyrelsernas djurskyddsinspektörer kunde ta för vana att vid sina besök på bondgårdarna se till att alla frigående katter där genast blev kastrerade. Inte bara lämna en informationsbroschyr till bonden, det räcker inte.

Så du ser, det finns mycket konstruktivt som Länsstyrelserna kan göra istället för att, som du, försöka skylla ifrån sig på de ideellt arbetande katthemmen. Om Länsstyrelserna tar sitt djurskyddsansvar på allvar......


Gäst

#1348

2014-09-06 18:18

Skriv på för att stoppa den slentrianmässiga avlivningen av katter!

Gäst

#1349

2014-09-07 07:57

Självklara saker!! Ingen har rätten att avliva friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. / Vänligen Patricia

Gäst

#1350

2014-09-07 15:13

Sluta avliva friska djur över huvud taget.
//Miranda JW



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...