Nej till broförbindelse till Årsta Holmar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Nej till broförbindelse till Årsta Holmar!.


Gäst

#26

2012-02-25 21:14

Bevara Årsta Holmar som det är! Att öppna upp med gångbro gör mer skada för djur och natur än vad det gör nytta för oss Stockholmare. Det är för litet och skulle på nolltid bli nedtrampat, nedskräpat och förstört. Den som älskar djuren och naturen avstår från gärna bron.

Gäst

#27

2012-02-25 21:16

Nej till exploatering av Årsta Holmar!

Gäst

#28

2012-02-25 21:59

Jag anser det vara av största vikt för framförallt vissa fågelarter att de erbjuds en häckningsmiljö som är så störningsfri som möjligt. En broförbindelse kommer med största sannolikhet att öka besökstrycket på öarna och bidra till att miljön på denna viktiga refug försämras för det vilda livet.

Gäst

#29

2012-02-26 18:20

Vill inte att "svineriet" flyttar även till dessa rofyllda öar!!! Alltså ingen bro!!!
Man har ju sett hur folk beter sig på parkena intill!

Gäst

#30

2012-02-26 20:01

Om Årsta holmar ska få badstrand eller bli park, med bro, måste ön genomgå en radikal förändring för att bli attraktiv för barn och vuxna. Men det skulle då förstöra möjligheterna för "det vilda" att kunna överleva på ön. Att bygga en bro till ön är slöseri med samhällets resurser (skatter), då kostnaden knappast står i proportion till värdet för oss utnyttjare. Om Ankersjö anser att det finns pengar för detta, finns det mycket angelägnare och mer attraktiva förslag för användning av dessa skattepengar och som skulle komma fler söderbor till glädje och nytta, utan att fördärva värdefull "vild natur". Längs Årstavikens strandpromenader finns många möjligheter att bygga ut badstränder eller badbryggor som är mer åtkomliga för söderborna. Det finns ett bad på Långholmen, öster om Västerbron, som inte utnyttjas särskilt mycket, men som borde kunna förbättras. På västra Långholmen borde ett eller flera bad kunna anläggas. Nu trängs alla på det populära badet vid fängelset. Allt detta kan göras utan att förstöra jungfrulig vildmark (om folk anser att badmöjligheter är en bristvara på söder).

Gäst

#31

2012-02-26 21:30

Stockholm har "råd" att hålla fingrarna borta från den unika biotop som Årsta Holmar är. Vi behöver inte exploatera varje del av vår vackra stad. Låt Årsta Holmar slumra i frid med det unika djur- och växtliv som där finns i mitten av vår stad. Årsta Holmar är en fristad för djur- och växtliv som berikar hela stockholmsområdet. Årsta Holmar är ett världsunikt fenomen som vi måste ta ett långsiktigt ansvar för!

Gäst

#32

2012-02-27 09:46

Om inte varje liten grön oas bebyggs, så finns det redan ganska många bra områden att vistas i när det gäller lek och umgänge. Förutom på "malmen" så har vi många lätt tillgängliga naturområden både kring Hammarbybacken, Nackareservatet m.fl. Gäller bara att ha` lite fantasi tillsammans med sina barn. Förskolebarnen kanske kan få göra en liten båtutflykt till Årsta Holmar i stället. En bro skulle medverka till att helt fel grupper går dit, för att få vara ifred med sina öl- och vinflaskor! Bevara den lilla riktiga natur som finns!

Gäst

#33

2012-02-27 10:00

Fågellivet på holmarna är unikt i sin orördhet så nära staden och bör så förbli!

Gäst

#34

2012-02-27 10:16

Mina första sex år bodde jag i Årsta. Jag har tydliga barndomsminnen från när familjen gick ner och badade i Årsta river på Årstasidan. Det är ju så otroligt puckat att bygga en bro. Låt naturen ha en kil in i storstan. Det är ju det som gör vår huvudstad så fantastisk. Hoppas många skriver på och att centern förstår värdet av natur in på knutarna.

Gäst

#35

2012-02-27 11:47

Låt Årsta Holmar vara ifred från oss människor. Vi har grönområden så det räcker från Eriksdal till Långholmen.

Gäst

#36

2012-02-27 11:55

Herr Ankersjö kan omöjligt vara vid sina sinnens fulla bruk.

Gäst

#37

2012-02-27 22:00

Stockholms centrala delar behöver skyddade områden för biologisk mångfald,........ till skillnad mot Ankersjös enfald.........


Gäst

#38

2012-02-27 23:04

Viktigt att Årsta Holmar förblir orört. skulle det bli broförbindelse så kommer ön troligen att vandaliseras inom snar framtid av festande från Högalidsområdet med all nedskräpning och skrämma bort alla fåglar o djur bort från Årsta Holmar

Gäst

#39

2012-02-28 22:30

Det borde vara självklart att man låter Årsta Holmar vara så att det unika med holmarna kan bevaras, det borde framförallt vara självklart för dom som jag antog värnar miljö och djurliv.

Gäst

#40

2012-03-02 19:26

Utmärkt att några har tagit initiativ till att gå emot de miljöfientliga och fullständigt onödiga planerna på bro till ett levande och värdefullt naturområde mitt i Stockholm!

Gäst

#41

2012-03-02 23:36

Sprid ut Sverige över hela arealen. Förtätning fördyrar och främjar enfalden. Rädda mångfalden!

Gäst

#42

2012-03-03 21:48

Jag vill vara en fluga på väggen i rummet, höra och se, när Per Ankersjö och Ulla Hamilton diskuterar planer för Stockholm.
Alliansen skall ut från Stockholms stadshus!!!!
Kerstin Wilton
Ansvarig för denna petition

#43 Re:

2012-03-04 12:27

#42: - Starka känslor tyder på ett starkt engagemang, nr 42, men det vore bra om vi höll oss till Årsta Holmar och Centerpartisten herr Ankersjös agerande på just det här uppropet. Engemanget för Årsta Holmar är klart folkligt förankrat och många "vanliga" människor är starkt upprörda. Den upprördheten saknar partigränser. Jag är själv överraskad över den generositet som de Söderbor jag talat med visar vad gäller holmarnas naturvärden, för visst är det just generositet det är fråga om när man tycker att man själv inte behöver klampa in och störa överallt utan vill att en bit natur ska fortsätta att få vara i fred. Många älskar Årsta Holmar - på håll. Det, det är respekt det!

 

 


Gäst

#44

2012-03-05 10:22

BEVARA DET LILLA SOM FINNS KVAR!!!

Gäst

#45

2012-03-05 10:34

En unik plats där jag bl a sett en kattuggla. Måste få vara så orstörd som möjligt

Gäst

#46

2012-03-05 11:30

Klåfingrighet! Tillgänglighetsargumentet: Idag har vi en stor tillgång av Årstaholmar. Tänk att på försommaren promenera längs Årstaviken och kunna stanna upp med dina barn, gäster och andra besökare utanför Årstaholmar och lyssna till näkergalen, denna skygga fågel bland all annnan fågelsång från Årstaholmar. Tänk att kunna höra den mitt i stan på detta sätt är unikt. Bron kommer att jaga bort den och allt annat liv som behöver en miljö skyddad från människors närgångenhet och åverkan. Annars blir Årsta holmar bara vilken markplätt som helst. Ytterligare en av de företeelser som gör Stockholm unikt försvinner. För det andra, kostnaden. Det är inte bara byggkostnaden utan underhåll och städning av bron och naturen på holmarna. Det finns mer än tillräckligt av miljöer här på söder som behöver en bättre städning och som kräver regelbunden skötsel. Ni politiker behöver hushålla med våra skattepengar och använda dem till befolkningens basbehov.En bro till Årstaholmar är inte ett basbehov för Söders befolkning Per Ankarsjö! Naturälskande Söderbo och mamma

Gäst

#47

2012-03-05 15:49

Hela förslaget med brobygget är rena vansinnet!Ett helt unikt växt- och djurliv så tätt inpå storstaden bör man tvärtom ta vara på och området bör fridlysas. Med en aldrig så välmenande invasion av nyfikna besökare kan man samtidigt hälsa adjö till friden på ön. Balansen i naturen rubbas och utvecklingen leder småningom till ett upptrampat, utslätat och artfattigt utflyktsmål för blaserade stadsbor.

Gäst

#48

2012-03-09 21:55

Aldrig i livet en bro till vårt kära Årsta Holmar!!

Skandal!
Patte

#49 Re: Precis! det här är skandal!

2012-03-09 21:55


#50 Till Kerstin Wilton (petitionens grundare)

2012-03-13 12:56

Hej Kerstin!

Jag hade läst i en lokaltidning att det även fanns en pappersnamnlista på Hornstulls bibliotek, så detta skrev jag i nyhetsbrevet Tantobladet. Nu har jag fått höra av grannar att det inte verkar existera någon sådan fysisk lista. Finns det någon möjlighet att du skulle kunna ordna en namnlista på papper och placera den på Hornstulls bibliotek? Då kan även de som inte använder dator få bidra med sina underskrifter.

/Anne Örtegren