Fyrverkeriuppror

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.


Gäst

#2351 Re: Re: Re:

2012-01-07 18:26

#2345: - Re: Re:  

 Just för att polisen inte har någon möjlighet att kontrollera problemen till nyår - vilka som har tillstånd eller inte, alltså - så är nog tyvärr enda vettiga lösningen att endast tillåta offentliga fyrverkerier, inga privata över huvud taget. Alternativt totalförbjuda dem, men det är nog ingen realistisk väg.

Under vilken rubrik raketerna hamnar får väl visa sig, helt enkelt. Ni som vill ha kvar fyrverkerier och raketer får väl se till att hålla efter idioterna som skjuter när och hur som helst, så kanske det löser sig ändå.


Gäst

#2352

2012-01-07 19:26

Tycker att människan idag har gått över gränsen när det gäller girighet och egoism. Vi kan inte stoppa vinstdrivande företag som skiter i miljön och sina medmänniskor. Men detta är något som GÅR att stoppa.
Regeringens nya lagar om raket-förbud efter 31/12 löser inga problem för någon. Försäljningen måste stoppas!!!

Jag vill vara med att stoppa den här skiten med smällare och raketer. Och vi får se om regeringen denna gång kan bortse från alla miljonerna i skatteintäkter från fyverkerier varje år och verkligen börjar tänka på miljön och sveriges
befolkning....MINST TROLIGT!!! Men jag är med :)

Gäst

#2353

2012-01-07 20:53

Det finns inga ord för detta. Det är sååå fruktansvärt. Värnlösa djur......
Kung Karl

#2354 Re:

2012-01-07 22:11

Om era hundar mår så dåligt, varför lär ni dem då inte att inte vara rädda för smällare? Det är inte så svårt, men det kräver ju en viss insats. Men det är såklart för mycket begärt, det är bara alla andra som ska ta hänsyn. Gnällfittor.


Gäst

#2355 Re: Re:

2012-01-07 22:52

#2354: Kung Karl - Re:  

 När man inte kan något om ett ämne, säger man inte så mycket om det. När man lärt sig en del, tror man att man kan massor, och blir väldigt självsäker, förklarar för alla att "så här funkar det!". Sen lär man sig ännu mer, och inser hur komplext området är, och hur lite man egentligen vet...då blir man osäker, och vet inte riktigt om man vågar sig på att förklara en enda sak...sen lär man sig ännu mer, och plötsligt känner man att man kan ge väl underbyggda förklaringar och förslag, som nästan alltid börjar med "det beror på..."

Alla ni som säger "Det är bara att träna hundarna så de inte blir rädda" är bara i stadie ett eller två. Ett ytterst litet fåtal av er kommer att lyckas avancera till det stadie då man faktiskt förstår hur det fungerar.

Sen kan man återkomma till frågan: alla de som skadas av raketer, och alla som kommer från krigshärjade länder och mår skitdåligt av ljuden - tycker du att de också skall "lära sig"? 

Väx upp :)

 


Gäst

#2356 Re: Re: Re: Re:

2012-01-07 22:53

#2351: - Re: Re: Re:  

 Jag skrev att man MÅSTE ansöka om TILLSTÅND hos POLISEN för att skjuta raketer men vid Nyår och Påsk så tittar POLISEN mellan fingrarn för dom skulle inte hinna med alla ansökningar som kom in men det är ju också så att man måste ju vara 18 år för att få skjuta upp raketer enligt lag men det har ju inte den som har gjort detta uppror inte tänkt på.


Gäst

#2357 Re: Re: Re: Re: Re:

2012-01-07 22:54

#2356: - Re: Re: Re: Re:  

 När innebar åldern 18 år att man per automatik blir klok och bara gör vettiga saker? Det är ju bara att se på fotbollspublik så inser man att vett inte har så mycket med ålder att göra.


Gäst

#2358

2012-01-07 23:00

Har tänkt en del på vilka som använder smällare och raketer på ett vansinnigt vis. Övervägande killar, barn och "unga vuxna" vågar jag gissa. Vilka lyssnar de på? Knappast sina föräldrar, definitivt inte käringar, gubbar och fjantiga hund- och hästägare, som är så kul att jävlas med. De lyssnar nog bara på andra killar, i sin egen ålder och äldre.

Så alla ni som gnäller om att ni vill ha kvar fyrverkerierna - se till att hålla efter de yngre grabbarna som inte har så mycket vett i skallen, så skulle det bli lugnare för både er och oss. Så kanske er lillsyrra slipper få ansiktet förstört av en raket också. Fast det kanske ni tycker är ett svinn man får räkna med?

Gäst

#2359 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-01-07 23:25

#2357: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 Vad har fotbollspublik med detta upprop att göra??


Gäst

#2360 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-01-07 23:32

#2359: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Det är ur ett svar på ett inlägg som antydde att det är de under 18 som är problemet, även om jag måste säga att det är svårt att riktigt veta vad inlägget egentligen avsåg. Jag gav ett exempel som alla känner till, som visar att även de som är myndiga faktiskt kan bete sig som snillen. Jag tror du ser det om du backar i inäggen. Det är alltså ingen sågning av fotbollspublik som grupp, men det fattar du nog om du läser en gång till.


Gäst

#2361 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-01-08 00:24

#2359: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Tack - du fick mig att tänka litet mer på det där med fotbollspublik, och jag inser att de kanske också kan vara en målgrupp för den här petitionen. Tänk alla äkta fotbollsupportrar som inte vågar ta med sina barn för att se en match, därför att där finns "supportrar" som smugglar in raketer/fyrverkerier, som kan orsaka både personskador och eldsvådor.

Vi behöver hitta fler spridningsvägar - där har vi en!


Gäst

#2362

2012-01-08 01:23

Jag kan tala om för er som inte tror att någon hund blir sjuk av fyrverkerier,,, vår hund har inte knappt vågat gå ut sedan nyår,darrar i hela kroppen och är alldeles ifrån sig,hon är blind och 13 år, men i fruktansvärd god vigör annars. Springer som en radar mellan träden i skogen, leker med barnen,som hon älskar,viftar på svansen för alla våra vänner när de kommer..äter,men är fruktansvärt ledsen nu,,och vågar knappt göra ifrån sig på sin vanliga plats,i skogen under buskarna... /förtvivlad matte Matte..

Gäst

#2363

2012-01-08 01:27

Fyrverkerier är vackra att se på, men orsakar mycket elände. Fyrverkerier bör förbjudas av den anledning att förorsakar både individer och samhället mycket skada. För att inte tala om resursslöseriet. Om lika mycket pengar hade lagts ut på det sociala välfärdssystemet hade vårdköerna varit kortare, minskad bostadsbrist, etc.. Och detta är bara förnamnet.

Gäst

#2364

2012-01-08 10:41

Visst är fyrverkerier vackert och ger en känsla av festlighet. Men, trots det är det ett ofog som borde regleras på något sätt. Två veckor innan nyår börjar det smälla lite då och då. Varför ha så lång försäljningstid? Dagen innan nyårsafton borde väl räcka. Varför alls sälja till privatpersoner. Låt kommun och myndigheter sköta smällandet på en enda plats i kommun/ stad. Som hund- och kattägare känns det sorgligt att inte kunna beskydda sina djur.

Gäst

#2365

2012-01-08 11:10

Tror att det kan vara bra att skriva i fejjan att det inte räcker med att trycka "gilla", man behöver gå in och skriva på listan också. Helst dela också. Kan man lägga ut länken på fler ställen än fb så är det bra - alla har trots allt inte facebook.
V

#2366 Re: Re: Re:

2012-01-08 14:29

#2355: - Re: Re:

Väl talat.

"Kung karl" har förmodligen aldrig varit i närheten av att träna en skrämd individ. Men det är lätt att låta kaxig. *suckar*


Gäst

#2367

2012-01-08 15:06

Sjukt vad vi utsätter våra medmänniskor o. djurvänner för. Smällarna plågar många, inte bara djur utan även gamla o. dementa. Förbjud dom o. satsa på ett trevligt nyår utan smällare o. raketer.

Gäst

#2368

2012-01-08 16:59

Dom smäller raketer och bomber långt före och långt efter nyårsafton. På nyårs afton var jag ut med hunden vid 20 tiden. Då kom det upp små runda lysande kulor mellan husen. Det small så billarmen gick igång och hunden kissade på sig och skakade som ett asplöv och ville bara springa och gömma sig. Ska det behöva vara så här. Inte nog med det min styvmor trodde det var krig, hon bor på ålderdomshem nu och förstår ju inte vad som händer, hur kan detta få fortgå?

Gäst

#2369 blir galen

2012-01-08 17:47

Jag håller på att bli knäpp! det är jättefint med fyrverkerier, om man kunde hålla det till några stycken som bara lyser inte smäller och bara vid 12 tiden, min hund håller på att dö av skräck varendaste nyår, varendaste sista april och alla andra stunder alla människor ska smälla så utav helvete... blir så jäkla trött och arg

Gäst

#2370

2012-01-08 19:42

Raketuppskjutningar av fyrverkeripjäser bör vara förbjudet för allmänheten. Nyårsfirande i tätorter bör anordnas av kommunerna! Övriga fyrverkerier skall ha en tillståndsgiven ansvarig! Redan vid inköp bör tillståndet uppvisas!

Gäst

#2371

2012-01-08 22:07

Självklar underskrift från mig också!!

Gäst

#2372

2012-01-08 22:49

Förhindra skador på människor ,djur och miljö!

Gäst

#2373

2012-01-09 00:01

Självklart!

Gäst

#2374

2012-01-09 00:46

Lägg pengarna till hjälp för andra istället för att elda upp dem!!

Gäst

#2375

2012-01-09 11:55

jag skulle bli oändligt tacksam om detta skulle hjälpa.