Fyrverkeriuppror

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.


Gäst

#2301

2012-01-06 20:07

Tycker man kan smälla vid 12 slaget på nyår och inget annat, och föräldrar ska definitivt inte köpa till någon som är under 18, absolut inte låta sina barn smälla själva, tänk om det händer något och ditt barn dör? Vill du ha det på ditt samvete eller att någon annan dör?

Gäst

#2302

2012-01-06 20:07

För mig var det självklart att skriva på. Det är en skam för det land som brottet begåtts för, speciellt som de skyldiga kräken ännu går helt fria!!!!

Gäst

#2303 Re: Förbjud den i Tätbebyggda Områden. Se efter era Barn

2012-01-06 20:08


Gäst

#2304

2012-01-06 20:09

Inga Smällare till Ungdom under 21 år. Och ta bort Fyrverkerier på Områden för Boenden och jusr. Se till att det går Lagligt till

Gäst

#2305

2012-01-06 20:23

Vilka idioter, förbjud fyrverkerier och skicka upp rislyktor istället, mycket finare :)

Gäst

#2306

2012-01-06 20:24

sätt en lag på ungdomar som gör så här mot djur,straffa dom.om de är minderågiga så lägg de på föräldrarna att de får böter. fyrverkerier ska bort.finns lyktor mkt. bättre

Gäst

#2307 Re: kanon bra ide

2012-01-06 20:25


Gäst

#2308

2012-01-06 20:33

Vilka grymma människor det finns!
Hoppas att detta slår tillbaka på dem!
Borde finnas grymma straff för detta grymma djurplågeri!
/ Bodil Karlsson Västerås

Gäst

#2309

2012-01-06 20:34

Håller helt med. Det borde vara kommunen som håller i detta på nyårsaftonen endast!

Gäst

#2310 Carl

2012-01-06 20:58

Ni måste, ALLIHOPA, hitta något bättre att göra med Er tid.

Det handlar om (beroende på kommun) maximalt tre tillfällen under ett helt år, och under dessa tre tillfällen handlar det om ett par timmar.

Jag ska skriva en petition med avsikt att förbjuda kyrkklockorna att slå när det är bröllop i kyrkan. Jag blir fruktansvärt rädd, och det blir min undulat också. Säkerligen även pensionärerna på äldreboendet en bit upp på gatan.

Ge er nu.

Gäst

#2311 Re: Carl

2012-01-06 21:06

#2310: - Carl 

 Jobbigt med alla fjortiskommentarer på den här sidan. Om du inte har problem med smällandet så är det kul för dig, men acceptera att det inte gäller för alla, oavsett vad som motiverar var och en att skriva under.

Tror du verkligen att någon av oss som skrivit på listan, tycker att det ligger något i det du säger? Kom med konstruktiva och vettiga åsikter eller skräpa ner någon annanstans, är du snäll! Eller för all del - lägg din tid på att skriva mer trams här, så är du sysselsatt i alla fall.


Gäst

#2312

2012-01-06 21:12

Sprid vidare :) Så kan vi tillsammans rädda våran miljö. Samt göra goda gärningar emot rädda djur.
Djurälskare
Gäst

#2313

2012-01-06 21:22

Jag tycker det är förskräckligt att våra djur som vi älskar och värnar om ska behöva ta mediciner och behöva lida.
Främst kritik ger jag de föräldrar som tillåter sina barn använda smällare i tid o otid utan kontroll fast det är förbjudet enligt svensk lag att ge barn under 18 år,det händer olyckor med barn ungdomar och oskyldiga djur, bränder mm listan kan göras lång.


Gäst

#2314

2012-01-06 21:23

Få slut på detta helvete som är varje nyår och sista april, år efter år!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2012-01-06 21:25


Kitty

#2316 Re: Carl

2012-01-06 21:29

#2310: - Carl

"Ni måste, ALLIHOPA, hitta något bättre att göra med Er tid.

Det handlar om (beroende på kommun) maximalt tre tillfällen under ett helt år, och under dessa tre tillfällen handlar det om ett par timmar.

Jag ska skriva en petition med avsikt att förbjuda kyrkklockorna att slå när det är bröllop i kyrkan. Jag blir fruktansvärt rädd, och det blir min undulat också. Säkerligen även pensionärerna på äldreboendet en bit upp på gatan.

Ge er nu."

Svar till dig..

Skillnaden där min kära dam/herre? är att kyrkklockorna inte ger någon skada på våran miljö. Alla har säkert sin anledning att skriva på detta. Så om det är pågrund av att man värnar för våran miljö eller för att ens hund blir rädd, är väl upp till var och en. Men jag måste medge att den liknelsen du drar här, är väldigt lågt. Ett rejält slag under bältet för de som tar detta på allvar ur låt oss säga ett miljöperspektiv.


Gäst

#2317

2012-01-06 21:35

6 januari idag. Ströraketer/smällare/whatever har hörts litet nu och då under dagen, liksom alla dagar sedan nyårsafton. Tre rejäla smällar hörde jag från centrumhållet vid åttatiden ikväll. "Varför gnälla om några timmar två till tre gånger om året" - jaha, ja...

Gäst

#2318

2012-01-06 21:36

är så sjukt trött på små barn som springer runt I FLERA VECKOR runt nyår och skjuter smällare och raketer! Det finns ingen möjlighet för oss som tröttnat på det här att få dem att sluta. Det saknas uppenbarligen bra resurser att stoppa ungarna. Det hade inte varit några problem om folk kunde hålla sig till nyår. Men att skjuta varje kväll hela jullovet...jag blir så ledsen för alla som mår dåligt av detta. Det är respektlöst.

Gäst

#2319

2012-01-06 22:30

Jag har katter som inte är så rädd men JAG är mycket skrämd av fyrverkerier. Och jag tänker mycket på de vilda djuren som inte har något val. De thailändska lys lyktorna var så vackra och tysta och tycker att det kan säljas till allmänheten och ett enda lite kortare fyrverkeri kan staten stå för. MVH Pia Eriksson

Gäst

#2320

2012-01-06 22:33

Har alltid avskytt ljudet av smällande och pangande. Hade en far som deltog i andra världskriget och han blev märkt av detta för livet. Kan vara hans påverkan till min avsky för detta oljud!

Gäst

#2321

2012-01-06 22:44

Sverige kan tyvärr inte bestämma själv att förbjuda raketer för det måste bli en EU-lag för får alla andra länder i EU skjuta raketer så får Sverige göra det också och det kan en sådan här uppror inte göra något åt.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2012-01-06 23:04



Gäst

#2323 Re:

2012-01-06 23:10

#2321: -  

 Det är nog inte solklart, ser det ut som. Viss bestämmanderätt har de enskilda länderna, så frågan är väl vilken rubrik det här hamnar under. Vi kan inte påverka handel, men vi kan påverka frågor om kultur, jordbruk och miljö.

http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/EU-lagar-galler-framfor-svenska-lagar/

Urklippt ur länken ovan:

När är Sverige inte ensam om att lagstifta?

Sveriges riksdag har överlåtit en del av sin beslutandemakt till EU:s institutioner. Detta har skett i olika grad. Inom vissa områden får Sverige inte lagstifta över huvud taget, till exempel inom handels- och konkurrenspolitiken. Där har EU ensam beslutanderätt.

I andra frågor, till exempel jordbruk, miljö och transporter, får Sverige lagstifta om en fråga om inte EU redan har gjort det. Inom områden som kultur och hälsa lagstiftar Sverige själv men EU kan besluta om vissa stödjande åtgärder. Det kan till exempel handla om EU-bidrag till kulturprojekt.

I övriga frågor får EU inte lägga sig i, till exempel den svenska bostadspolitiken, storleken på pensioner, skolsystemet och vilka energikällor Sverige använder sig av.

----------

Vi kan alltså inte förbjuda import, men vi borde absolut kunna reglera användningen, det borde falla under både kultur och miljö, för att inte tala om hälsa. Det gäller alltså att ha koll på VAD Sverige har rätt att besluta om innan motionen skrivs, så att den inte direkt landar i högen med Kan Ej Åtgärdas På Grund Av EU-regler.

 


Gäst

#2324 Re: Re:

2012-01-06 23:16

#2323: - Re:  

 Det går under handel och då kan inte Sverige bestämma själv om att förbjuda raketer.


Gäst

#2325

2012-01-06 23:19

Det har blivit bättre för varje år men än är det inte bra.