Vi kräver rättssäkerhet för våra asylsökande barn!


Gäst

#26

2016-11-18 09:47

Jag anser att Sverige måste visa humanitet och hjälpa dessa ungdomar så att de får fortsätta att skapa en framtid här.

Gäst

#27

2016-11-18 14:32

Jag arbetar på ett hvb hem med killar från Afghanistan. Det är jag som finns där när de gråter av rädsla för sin framtid

Gäst

#28

2016-11-18 19:15

Ni har någon typ av kortkapare på er sida

Gäst

#30

2016-11-20 13:54

De metoder som används för att undersöka barns ålder har dömts ut av svenska experter inom flera områden: Barnläkarföreningen, Barntandläkarförenignen, Strålsäkerhetsmyndigheten, 14 osteologer i SvD den 16 november samt två av världens främsta experter Professor Tim Cole, Institute of Chid Health i London samt professor Noel Cameron Centre for Global Health and Human Development i England (oktober 2016)
Metoderna har
- stor individuell spridning.
- stor etnisk variation. De grupper som är aktuella för åldersbestämning har aldrig undersökts och det finns alltså inga normalvärden att jämföra med.
- olika bedömare gör skilda bedömningar av samma bilder. För tandröntgen görs olika slutsatser för 16 % av bilderna.
Det är en skam att Sverige förordar metoder som riskerar att slänga ut barn till en oviss framtid. En rimliga åldersbestämningen vore att göra en socialpsykologisk mognadsbedömning av människor som känner barnet/ungdomen väl som t.ex lärare, ungdomsledare. Och alltid måste gälla: hellre fria än fälla i tveksamma fall!

Margareta Sidenvall,Hudiksvall. Läkare


Gäst

#31

2016-11-26 01:15

Därför att jag sympatiserar med rättigheten för barnen.